Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var köper man en upplåst iPhone?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har sökt forumet men hittar inte vart tusan nån av er iPhone ägare har köpt era?

Finns det nåt pålitligt ställe/sida där man kan beställa en upplåst iPhone?

Är riktigt sugen på att äga en!

Skriv gärna hur ni fick tag på era och hur de funkar.

MVH

Jag har köpt min och mina polares direkt i USA (är i USA på semester nu)

Mvh,

Många som jag har läst om i forumet har beställt från international-orders, men sen om det är pålitligt eller inte kan jag inte bedömma.

Det finns ju en massa säljare i Sverige nu så detta är mina tips:

- Betala inte ohyggliga summor för telefonen, upp till 4500kr går att motivera med tanke på frakt, hantering, moms. Självklart kommer många begära mer än så (jag har sett upp till 8000kr) men då är det frågan om att utnyttja tillfället.

- Se till att få telefonen med SwePhone uppdatering inkl åäö, svensk nummerhantering etc. Annars blir den inte alls lika användbar.

- Fråga säljaren om telefonen är upplåst och i såfall med vilken metod. AnySim? iUnlock? Hårdvara? Viktigt att veta om något strular.

- Se till att få kopia på originalkvittot i USA.

- Begär kvitto på köpet. Ta legitimation på säljaren och skriv personnumret på kvittot.

- Kolla om säljaren tar på sig garantiansvar om telefonen går sönder.

Och en regel som alltid gäller:

- Betala för guds skull inte i förskott till personer du inte känner. Risken är att du står där fattig utan telefon! Även om det lockar med en billig telefon så kommer du känna dig så dum och ledsen om du blir lurad. Möt säljaren och betala kontant.

Angående international-orders verkar en hel del vara nöjda med dom trots att företaget lägger på $100 på iPhone priset, $50 i lokal skatt (enligt ett inlägg här på 99.se) och att du får betala 25% moms här hemma. Kan vara ett sätt om du inte hittar någon trevlig säljare här på 99.se exempelvis

Mitt råd skulle vara "ta det lite lugnt" eftersom iPhone import-vågen är på väg mot Sverige i stor skala nu när telefonerna går att låsa upp. Första dagarna efter att detta upptäcktes så uppstod en stor efterfrågan men jag är övertygad om att någon kommer sätta bollen i rullning så att telefonerna blir allmänt tillgängliga här hemma i Svedala inom kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-27 10:48
Ursprungligen av Björnström:

Mitt råd skulle vara "ta det lite lugnt" eftersom iPhone import-vågen är på väg mot Sverige i stor skala nu när telefonerna går att låsa upp. Första dagarna efter att detta upptäcktes så uppstod en stor efterfrågan men jag är övertygad om att någon kommer sätta bollen i rullning så att telefonerna blir allmänt tillgängliga här hemma i Svedala inom kort.

Det här med att vänta är aldrig roligt när man har ett otroligt kraftigt HA-begär, speciellt efter iFun.se's bilder på upppackningen av en iPhone
Men man får hoppas att det är som du säger, att en stor våg är påväg och att priserna går ner lite då. I så fall kanske det blir BÅDE en iPhone och en ev. ny MacBook om nu spekulationerna håller där också!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-27 14:21

Jag håller med Björnströms råd och aningar. Visst, det är jobbigt när ha-begäret är stort. Jag börjar själv bli väldigt sugen. Men tänker vänta till i alla fall början av nästa år. Då är allt anpassat och beprövat. Hyfsat i alla fall.

Ursprungligen av Reisan:

...men tänker vänta till i alla fall början av nästa år. Då är allt anpassat och beprövat. Hyfsat i alla fall.

Jag menade mest: vänta till mitten på nästa vecka och se om det hänt något tills dess

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-27 15:32
Ursprungligen av Björnström:

Jag menade mest: vänta till mitten på nästa vecka och se om det hänt något tills dess

Ja, jag förstod att ditt råd om att vänta var mer kortsiktig än min egen.

Ursprungligen av Björnström:

Jag menade mest: vänta till mitten på nästa vecka och se om det hänt något tills dess

Då är det alltså sant? Att iPhone lanseras nästa vecka hos någon operatör?

Tack för alla svar!

Om man beställer från international-orders ska man beställa en ny iphone eller ska man beställa en upplåst för $200 dyrare? Om man försöker låsa upp den själv finns det risk att man kan förstöra den då? Och hur räknar man ut momsen? Är det 25% med eller utan fraktsumman inräknad? =D

Tacksam för svar

  • Medlem
  • 2007-09-27 19:19

momsen baseras på varans pris + frakt. jag skulle aldrig betala $200 för ett arbete som tar 10 minuter att göra och som man kan göra själv.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2007-09-27 19:59
Ursprungligen av wunderbaren:

Då är det alltså sant? Att iPhone lanseras nästa vecka hos någon operatör?

Det är nog snarare Björnström som beställt hem en container...

Ursprungligen av wunderbaren:

Då är det alltså sant? Att iPhone lanseras nästa vecka hos någon operatör?

Det där är jag lite nyfiken på...
har du någon "källa" som säger att det ska vara så?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-27 20:05

Hm, nu blev jag mycket fundersam. Kommer någon officiell operatör att släppa mobilen till oss svenskar den kommande veckan, vad vet ni? 3G-kompatibel? Pris? Eller är det enbart jidder från folk som tror sig veta något?

ironi, tror jag iaf

1
Bevaka tråden