Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför tar inte Aperture bort orginal vid "delete"?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 13:05

Precis som titeln säger så undrar jag varför jag hittar gamla bilder i undermappar som t.ex. 2007-04-17 när dem är borttagna ur Aperture, jag har bockat i "Move refernced files to trash". Men detta verkar inte hjälpa.

Utöver det skulle jag vilja att bilderna sorteras datumvis, inte att man ska namnge projekt osv. Går det att fixa?

Alx

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-06 15:21

Har du originalfilerna i Aperture - eller kör du referens? Annrs spelar nog inte "Move refernced files to trash" någon som helst roll så klart.

För mig funkar det. Jag kör referens.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 18:25
Ursprungligen av mjg:

Har du originalfilerna i Aperture - eller kör du referens? Annrs spelar nog inte "Move refernced files to trash" någon som helst roll så klart.

För mig funkar det. Jag kör referens.

Nej, jag har referens. Dock så har jag fått panik på allt vad som har med min bildhantering att göra och exporterat/trixat ut alla mina bilder (ca 7000) i en, liten, mapp

Jag kommer nog att välja att ha bilderna i Aperture nu, då _kan_ man inte pajja saker i mappar, utan sköter allt genom programmet.
Det blir till att göra rätt från början, frågan är bara om Aperture är för saftigt för jpg, men det är en annan diskussion.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-06 19:01

Om man har sina original i "egna" mappar (utanför Aperure-mappen - jo, programmet är egentligen en mapp - högerklicka och "se paketets innehåll") - eller i Apertures predestinerade mappar har givetvis ingen som helst betydelse funktionsmässigt sätt.
Du kanske menar att om man har originalen i Aperture är allt redan "pajjat" och då behöver man inte oroa sig över det :-D.
Att använda Aperture för jpeg är alldeles utmärkt - och en databas är en databas oavsett filformat.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 19:12

Haha, ja det kanske var så jag menade
Det blir nog fortsatt hantering genom Aperture, dock lite mer genomtänkt än hittils. Detta vill jag inte vara med om igen

1
Bevaka tråden