Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Substitut för GPS?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej mina vänner

Gps var det.. det finns ju inte i telfonen, och google maps är inte så användbart känner jag.

Navizon finns ju, men då måste du ha tillgång till internet var du än är.. det känns inte heller så trevligt..

Men finns det någonting som går att använda som gps med liknande prestanda.. iaf max 100 m fel?

Mvh Axl

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-08 20:20

Provade Navizon igår... värdelöst. Befinner mig i Vallentuna ca 20-30km utanför stockholm och den påstog att jag befann mig i skåne båda gångerna jag provade.

Tyvärr vet jag inget annat alternativ.

Garmin?

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-08 21:55
Ursprungligen av leonardo:

Garmin?

i iPhonen?

Jag har samma problem med Navizon.. hittar inte var jag är.. eller den visar minst en mil fel och så måste man ha trådlöst internet för att det ska vara möjligt!

Garmin, på telefonen?
Har du någon sida?

Mvh AxL

GPS i telefonen är en nödlösning - skaffa en Garmin, eller en Navigon, eller en Silva, eller vad-som-helst, men en hårdvarulösning. Det är det enda som fungerar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-09 08:57
Ursprungligen av leonardo:

GPS i telefonen är en nödlösning - skaffa en Garmin, eller en Navigon, eller en Silva, eller vad-som-helst, men en hårdvarulösning. Det är det enda som fungerar.

Nu har du missat hela poängen, det var just i mobilen vi ville ha det. Finns det inte som applikation till iPhone är jag inte intresserad. Vill inte ha en pryl till.

Ska den koka vatten också - det minska också antalet prylar med en

Allvar - _alla_ mjukvarulösningar jag hittat kräver tillgång till nät för att fungera, _all_ ruttplanering sker mot central kartserver, _ingen_ klarar av att navigera särskilt bra, _många_ behövde en extra dongel. Frustrerad övergav jag denna dyra och klumpiga lösning till förmån för "en pryl till" som hade klientbaserade kartor, ruttplanerade i klienten och som hittade rätt, utom när de byggt om vägen, men det är ju kartföretaget som ligger efter, inte prylens fel.

Jag kan förstå ivern att minska antalet prylar, men inte att klämma in undermåliga lösningar i en för övrigt lysande pryl för att uppnå det. Jag tycker att det är fel väg att gå.

Ursprungligen av leonardo:

Ska den koka vatten också - det minska också antalet prylar med en

Allvar - _alla_ mjukvarulösningar jag hittat kräver tillgång till nät för att fungera, _all_ ruttplanering sker mot central kartserver, _ingen_ klarar av att navigera särskilt bra, _många_ behövde en extra dongel. Frustrerad övergav jag denna dyra och klumpiga lösning till förmån för "en pryl till" som hade klientbaserade kartor, ruttplanerade i klienten och som hittade rätt, utom när de byggt om vägen, men det är ju kartföretaget som ligger efter, inte prylens fel.

Jag kan förstå ivern att minska antalet prylar, men inte att klämma in undermåliga lösningar i en för övrigt lysande pryl för att uppnå det. Jag tycker att det är fel väg att gå.

Håller med dig, kolla bara på Nokia N95, den är ju allt som är fel med en smidig och cool mobiltelefon.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-09 12:37
Ursprungligen av leonardo:

Ska den koka vatten också - det minska också antalet prylar med en

Allvar - _alla_ mjukvarulösningar jag hittat kräver tillgång till nät för att fungera, _all_ ruttplanering sker mot central kartserver, _ingen_ klarar av att navigera särskilt bra, _många_ behövde en extra dongel. Frustrerad övergav jag denna dyra och klumpiga lösning till förmån för "en pryl till" som hade klientbaserade kartor, ruttplanerade i klienten och som hittade rätt, utom när de byggt om vägen, men det är ju kartföretaget som ligger efter, inte prylens fel.

Jag kan förstå ivern att minska antalet prylar, men inte att klämma in undermåliga lösningar i en för övrigt lysande pryl för att uppnå det. Jag tycker att det är fel väg att gå.

Om navizon hade fungerat hade det varit klockrent. går ju att köra över gprs om inte annat. Är inte i behov av en gps egentligen men eftersom funktionen att fastställa position genom mobilmasterna man är ansluten till verkade cool så var jag ju tvungen att prova. Synd att det inte fungerar i sverige bara. Har läst recensioner om folk i USA som använder det och det verkar fungera bra.

Ursprungligen av kainen:

... verkade cool så var jag ju tvungen att prova. ...

Cool - men inte användbar. Platåskor var åxå coola, men inte särskilt anvädbara.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-09 14:45
Ursprungligen av leonardo:

Cool - men inte användbar. Platåskor var åxå coola, men inte särskilt anvädbara.

Värst va mr negativ du va då. Hade den kunnat lokalisera mig så hade det varit användbart. Lika användbart som vilken gps som helst... tom mer användbar då man inte hade behövt ladda in kartor eftersom den skulle dra ner allt via internet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-09 11:14
Ursprungligen av Telefon123:

Men finns det någonting som går att använda som gps med liknande prestanda.. iaf max 100 m fel?

En av dina närmsta vänner som kartläsare och en bilkarta för 2007?

Köp ingen Garminskit vad du än gör! Språket i navigatorn är ju på skolbarnsnivå!

Köp TomTom 720T den har jag

MEN AAHG

ni är ju för "dumma"

Navizon funkar ju .. men 1 mil fel minst.. och det vill man ju inte.. och det trådlösa internet.. helst inte?!

Vorde det inte möjligt för en telemast att känna av var jag är exakt?
borde det itne gå att fixa någon lösning så? att man kollar var man är och sen att det funkar som navizon men utan trådlöst internet? men så att man kan se var man är?

Nokia 95..
funkar inte dens GPS bra?
har inte hört någonting om det alls..

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-10 10:47
Ursprungligen av Telefon123:

MEN AAHG

ni är ju för "dumma"

Navizon funkar ju .. men 1 mil fel minst.. och det vill man ju inte.. och det trådlösa internet.. helst inte?!

Vorde det inte möjligt för en telemast att känna av var jag är exakt?
borde det itne gå att fixa någon lösning så? att man kollar var man är och sen att det funkar som navizon men utan trådlöst internet? men så att man kan se var man är?

Nokia 95..
funkar inte dens GPS bra?
har inte hört någonting om det alls..

ok för felmarginal men den att den talar om att jag är i skåne när jag är i sthlm säger mig bara att det inte fungerar över huvud taget. Det enda som va rätt i den informationen va vilket land jag befann mig i.

Har en kompis som kör N95an och säger att gps:en är bra men att den drar så mycket batteri att den inte är användbar om mobilen inte är inkopplad i en laddare under tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 19:41

N95 GPSen funkar kalasbra.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-10-09 20:57
Ursprungligen av Axel von Matern:

N95 GPSen funkar kalasbra.

Kan bara hålla med, i samband med senaste mjukvaran så fick den även stöd för A-GPS som gör att den hittar possition på ett 20-tal sekunder..

Ursprungligen av zulee:

Kan bara hålla med, i samband med senaste mjukvaran så fick den även stöd för A-GPS som gör att den hittar possition på ett 20-tal sekunder..

Kanhända att den hittar platsen, men det är ju skit samma om kartorna inte visar rätt uppgifter.

En STADSKARTA hittar rätt på vägen. Men då behöver man ju inte bara kartprogram (visar kartan och var du är på den) man behöver ju också en navigeringsprogramvara (alltså där man kan be prylen tala om hur du skall köra mellan Kallevägen och Bollstigen).

Så fort du kliver av vägen eller gatan och går ett par meter bort så visar en STADSKARTA-GPS en blekgul fyrkant.. Öh? Jaha? KUL?

Tvärtom med en Friluftskarta-GPS (oftast en vattentätt grej stor som en badtvål), den klarar inte tala om vilken gata du står på eller hur du kommer till Strandvägen. Den är dock en jävel att visa var en bäck går i skogen etc...

Tar du sedan steget ut i en båt och vill se på ett sjökort... Öh, Ja... då har du ytterligare en dimension på det hela.

Flyg-GPS hoppar jag helt över....

Så en BRA START är att åtminstone ta en gå-och-bajsa-fundering över vad vill jag ha ut av en GPS? Svamp i skogen? Hitta i främmande städer med bilen? Undvika gå på grund?

Det enda system som klarar hantera flera olika kartor är en handhållen pocket-PC-pryl (Ja, jag vet att en bärbar dator fixar det också, men det kanske blir klumpigt...) med inbyggd GPS-mottagare. Man får nog köpa en som är riggad för gatu-användande och sedan skaffa ex Fugawi för Skogen/Havet.

En som KAN sånt här är www.Soltek.se - kolla där (websiten är dock HEMSK!)

Ursprungligen av Axel von Matern:

N95 GPSen funkar kalasbra.

Jo förutom att N95 i sin helhet faktiskt känns sådär kul att använda, not!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2008-01-29 14:09
Ursprungligen av Axel von Matern:

N95 GPSen funkar kalasbra.

Höhö...
I oktober (?) var jag i 08 på kurs åsså fick jag och några kollegor för oss att vi skulle se fotboll, kval Sverige-Nordirland...
En kollega med en N95 fick oss med sin jävla lur vilse på ett industriområde i Årsta...
Fick ringa tjommen med biljetterna och stå å deala utanför en fruktgrossist!!!

Kalasbra sa Bull!

förutom att n95ans gps inte alls fungerar kalasbra..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-10 09:18

... och om har en Qtek med Windows mobile hur gör man då?
Finns det någon bra lös GPS, med bluetooth och kartor, som fungerar i bilen?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-10 10:21
Ursprungligen av ==BC==:

... och om har en Qtek med Windows mobile hur gör man då?
Finns det någon bra lös GPS, med bluetooth och kartor, som fungerar i bilen?

Köp en Bluetooth GPS från eBay (ca 300 kr) och koppla sen ihop den med Google Maps eller Map24. Vill du inte vara uppkopplad via GPRS/3G hela tiden så säljer de flesta stora navigator företag sin programvara och sina kartor till WM för en dryg tusenlapp. TomTom ska fungera perfekt vad jag har hört.

Har pysslat en hel del med det här.
Inbyggt i mobilen - rena skiten, som ngn säger. det blir bara idiotlösning. Du måste ändå ha en BlueTooth-GPS-dongel kopplad till luren...
En "skogen-GPS", funkar bra i vildmarken, värdelös bakom ratten.
En "bil-GPS" , bra på vägen, värdelös i skogen, klarar den ett "promenadläge" så innebär det hitta mellan två krogar i centrala Stockholm.

Skaffa en Handhållen dator, med (urrrk Windows) och inbyggd GPS (HP N560 t ex), lägg sedan i Fugawi och de kartor du behöver. Funkar till lands (både i bil och skogen), till sjöss (sjökort), i luften (flygkartor).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-10 20:18

En bekant till mig har SE K800i ihop med Wayfinder och tycker att det funkar helt OK. Han köpte BT mottagaren och köper månadsabonnemang när han behöver den... Kolla här:
Wayfinder med 3G mobiler

Den andra lösningen är att köpa även själva programvaran som man sedan kan använda med vilken mobil som helst. KOlla här:

Programmet kostar 995:_ om man redan har BT mottagare, annars dyrare...

...

Måste bara säga till försvar för Navizon att för mig prickade den rätt så när som på två meter när jag testade den hemma.

har du testat den något mer sen dess då?..
men vi kan iprincip konstatera att det inte kommer något bra substitut för iphone då?.

  • Medlem
  • 2007-10-15 13:05

Jag har en lös Bluetooth GPS-mottagare till min MacBook Pro, det funkar utmärkt (tillsammans med Route 66).

Det borde vara extremt enkelt att fixa stöd för en koppling mellan Google Maps i iPhone och en sådan extern enhet.

Konstigt att det skrivs så lite om detta...

Ursprungligen av wolf:

Jag har en lös Bluetooth GPS-mottagare till min MacBook Pro, det funkar utmärkt (tillsammans med Route 66).

Det borde vara extremt enkelt att fixa stöd för en koppling mellan Google Maps i iPhone och en sådan extern enhet.

Konstigt att det skrivs så lite om detta...

Jag välkomnar mer forskning i detta, men hur menar du med extremt lätt? Google Maps i iPhone har knappast stöd för GPS just nu, utan det är nog en hel del jobb för att få det att funka.

Men det vore sweeeet med iPhone och GPS i bilen.

Bevaka tråden