Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vem ligger bakom AvrX?

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-26 13:20

Vem är det här som ligger bakom avrx synthen? Jag har blivit lite sugen på att bygga en. Någon som har en färdig!

  • Medlem
  • 2007-10-26 20:20

Jo, det är ju jag. Tyvärr finns det nog ingen färdig till salu. Det har inte byggts så många... Men du kan ju alltid fråga på forumet på www.avrx.se om det är någon som har tröttnat på sin

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-10-26 23:05

När jag får tid.... SKA jag bygga en. (nördat ner mig i AVR.. .. och då måste man ju bara en synth baserad på den!)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-26 23:18

>Jo, det är ju jag. Tyvärr finns det nog ingen färdig till salu. Det har inte byggts så
>många... Men du kan ju alltid fråga på forumet på www.avrx.se om det är någon
>som har tröttnat på sin

Vilket är konstigt, det är ju en kul burk ju!
Läste tråden du länkade till och på Forumet verkar det sten dött där, vad hände?

Blev alltihopa för jobbigt?Orkade du inte promota den?
Det är ju synd, om den promotades mera så skulle du med all säkerehet
sälja betydligt fler, en bra början är att sälja AVR'er för proggad tilsammans
med PCB't.

Folk har en innbygd resistans mot SMT!

Senast redigerat 2007-10-26 23:29
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 23:19

Ah. Det är synd att man inte kan löda ytmonterat. Annars hade det varit väldigt intressant att bygga en...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-26 23:34

Du kan visst löda SMT,du har bara inte prövat, det är mycket enklare än TH, såde så!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 09:23
Ursprungligen av Heualia:

Du kan visst löda SMT,du har bara inte prövat, det är mycket enklare än TH, såde så!

Om du säger det så!

  • Medlem
  • 2007-10-27 11:39

Har man väl lärt sig (och det går fort) och har skapliga verktyg så är det faktiskt enklare att löda SMT. Man slipper bocka ben och vända kortet farm och tillbaka. Bara att lägga på komponenten, smälta på ett par klickar tenn och så är det klart. Det förutsätter ju naturligtvis att det inte är pytta-pytte-komponenter, men lite större saker ska inte vara något problem.

  • Medlem
  • 2007-10-27 00:53

"Blev alltihopa för jobbigt?Orkade du inte promota den?"

Det var ett stort intresse för den när vi pratade om att sälja en byggsats. Fast det hade definitivt blivit för mycket jobb så vi lade ner den idén. Det kräver nog lite för mycket av de flesta att köpa ett naket kort och skaffa alla komponenter själva tyvärr. Sen avskräcker ju ytmonteringen väldigt många förstås.

Vi har faktiskt inte promotat den alls mer än berättat om den här och på SAS-listan för ett par år sedan. Efter det har det spridit sig av sig självt och vi har ändå sålt kort till nästan varje hörn av världen. Just nu har jag så mycket annat att tänka på att jag är ganska nöjd med att låta det rulla på av sig självt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-27 20:34
Ursprungligen av Mario:

"Blev alltihopa för jobbigt?Orkade du inte promota den?"

Det var ett stort intresse för den när vi pratade om att sälja en byggsats. Fast det hade definitivt blivit för mycket jobb så vi lade ner den idén. Det kräver nog lite för mycket av de flesta att köpa ett naket kort och skaffa alla komponenter själva tyvärr.

Vad sitter det för andra grejjer förutom ACR'en? En massa special?

Det finns nått som heter * the Paia syndrome*.
Vilket alla som säljer byggsattser hamnar i för eller senare och det är inte kul.:(

Vi har faktiskt inte promotat den alls mer än berättat om den här och på SAS-listan för ett par år sedan. Efter det har det spridit sig av sig självt och vi har ändå sålt kort till nästan varje hörn av världen. Just nu har jag så mycket annat att tänka på att jag är ganska nöjd med att låta det rulla på av sig självt.

OK, det var ju bra ,hur många har du fått iväg ungifär till dags dato?.

Det är verkligen ett schysst projekt, ni ska ha en allt bra eloge för att ha delgett omvärlden det, även om på detta lågintensiva sätt. Verkar verkligen vara roliga waveshape-algoritmer.

  • Medlem
  • 2007-10-27 21:41

Vad menar du med special? Det är ett gäng OTA-baserade filter och en VCA. Några DACar för styrspänningar. Två DACar används som digitalt styrda förstärkare för att kontrollera återkopplingen/resonansen i filtren. Och så har vi en liten reläbaserad switchmatris för att välja signalväg genom filtren. Reläerna är väl inte det mest praktiska valet, men det kändes som en skön lowtechlösning och så klickar det mysigt om dem

Vi har sålt ett 20-tal kort så det är ju inga jättevolymer om man säger så...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 23:40

>[QUOTE="Mario;1381412"]Vad menar du med special?

Inget alls, det var en fråga, jag kan ju inte veta vad du har annvänt för komponeneter ju!

>Det är ett gäng OTA-baserade filter och en VCA. Några DACar för styrspänningar. Två DACar
>används som digitalt styrda förstärkare för att kontrollera återkopplingen/resonansen i filtren.

8bits?

>Och så har vi en liten reläbaserad switchmatris för att välja signalväg genom filtren. Reläerna
>är väl inte det mest praktiska valet, men det kändes som en skön lowtechlösning och så
>klickar det mysigt om dem

Hoho, Relä!! Ja det var ju kul, är ju enkelt för folk att byta till en cmos switch
om de inte gillar klickandet.:D

>Vi har sålt ett 20-tal kort så det är ju inga jättevolymer om man säger så..

Näe de e klart, de e svårt de där, men som sagt med en förproggad MCU och
ett PCB så skulle det nog sälja bra mycket mera. Fast å andra sidan har du ju inget
större behov av pengar!

  • Medlem
  • 2007-10-29 19:58
Ursprungligen av Heualia:

>Det är ett gäng OTA-baserade filter och en VCA. Några DACar för styrspänningar. Två DACar
>används som digitalt styrda förstärkare för att kontrollera återkopplingen/resonansen i filtren.

8bits?

Ja, det är 8 bitar för styrning. Ljudet kommer ut genom en 12-bitars DAC, men signalvägen internt är 8 bitar ända fram till summeringen.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-27 22:00

mario: du vill inte sälja en klarbyggd? Gillar karaktären på sounden, skulle gärna prova en sån!!

spöar lätt x0xbox varje sekund!! kool som tusan!

  • Medlem
  • 2007-10-28 00:36

Suger åt mig av berömmet... Tack ska du ha!

Det här är nog inte rätt forum att prata affärer, men genrellt kan jag väl säga att det vore en riktigt dålig affär för mig att lägga tid på att bygga en AvrX för att sälja. Om jag inte tar hutlöst mycket betalt för den, men då blir det en riktigt dålig affär för dig

Fast du har väl en Fairlight? Om du väldigt gärna vill ha en AvrX så kan vi säkert göra en deal

Kan waveshapers-stegen påverka audio in? finns det ens audio in, har glömt vad jag läste. waveshaper-delen som fristående avr-baserad effektpedal skulle vara HyYYY-fresh

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-28 09:32

Vad typ kostar den om man köper alla delar och så... du får väll räkna lite och lägga på för lödtid och pm-a ett förslag... Färlajten är hos doktorn sen ska den få jobba om den vaknar till liv...

Annars vore det mkt ballt å prova den, känns lite som Evolver fast den här verkar ha bättre digiosc....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 09:45

Jag är sugen på att bygga en jag med, ytmonteringen har jag inget emot, det är det där med att fixa låda+front+potar+rattar som jag inte orkar med. Någon form av gruppköp vore trevligt...

  • Medlem
  • 2007-10-28 10:00

altemark:
Om man aktiverar audio in ersätter den osc2, så signalen får samma signalväg genom waveshaper, wavetable, filter etc. Det vore ju faktiskt ett trevligt litet projekt att göra en effektburk med en lite mindre AVR (och bara hålmonterade komponenter...) Det skulle ju bara handla om att skala bort allt annat, så det vore ganska enkelt. Källkoden och all dokumentation är bara att ladda ner om du känner dig sugen

Det finns något ljudexempel på hemsidan med en trumloop genom synthen.

enapa:
Om du råkar befinna dig i Linköping får du gärna prova min.

Mario: Ah, vad intressant! Tyvärr är mina programmeringsskillz 0 och jag ska bara precis börja lära mig löda och bygga några enkla kit

förresten, har ni använt wave256 någonting för att generera wavetables till avrx.en. minns att ni requestade att folk skickade in wavetables förut, wave256 är gjord för wiard waveform city o så tror jag.

  • Medlem
  • 2007-10-28 10:20

Jag har testat wave256, men inte använt det. Alla vågformer är gjorda av mig "för hand" genom att utgå från samplingar som timestretchas och trixas med för att få dem till 256 samples/8 bitar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-28 23:54
Ursprungligen av Mario:

Jag har testat wave256, men inte använt det. Alla vågformer är gjorda av mig "för hand" genom att utgå från samplingar som timestretchas och trixas med för att få dem till 256 samples/8 bitar.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Bara skojjar, jo det är lite knuligt att köra med wave256 beroende på vad man vill göra,
vill man splitta en lång sample i 256 delar då lkna man köra med goldwave eller dylika
och senflytta över den till wave256 så delar den automatiskt.

Ah, det är så jag sitter nu. Håller på att skapa transwaves till ensoniq eps16+, och tycker det är ett jävla tragglande att sitta i audition och såna. Det vore trevligt med ett simpelt men wavetable/transwave-skapandeanpassat ljudediteringsprogram

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-28 15:39

Tror inte den är svår att bygga. Det var mest detta med avr programmerare som verkar onödigt dyrt. Eller är den ett måste för att ladda upp hexfilerna. Kanske kan nån hjälpa mig med den biten så slipper man köpa!

Jag är i alla fall intresserad av ett kort. Vad är priset i sek.
Och alla komponenter går att hitta på reichelt hoppas jag?

Upskattat pris på en färdig är cirkus....hur mycket?

Det verkar ju som att det går att bygga en avr-programmerare själv om man vill .. har inte ladyada något sånt kit på adafruit industries? minns ej riktigt

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-10-28 16:29

Om någon här ska bygga en, så vore det snällt om ni orkade bygga 2ex av själva kortet och allt det där, så kan jag betala er för det...

Snälla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-28 16:46

Jag har en AVR-programmerare, jag kan bränna AVR:er åt folk mot att någon köper delar.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2007-10-28 18:51

Apan.

Jag kan hjälpa dig om jag får för mig att bygga en!:">

Fast jag tycker du borde prova att fixa den själv. Det är en enorm tillfredställelse när man får det att funka.

Vad menar du med köper delar Fredrik? Ska vi pröjsa din synth mot brända avr-er?

Bevaka tråden