Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag älskar Spotify - som iTunes fast online med strömmande musik

Tråden skapades och har fått 276 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-10 20:00

Allt som streamas kan sparas som fil på HDD. Så - om framtiden är streamad musik gratis så kommer snabbt en uppsjö program som plockar vad som händer i ljudkortet och lägger det fint på HDD'n som t.ex. en mp3- eller aac-fil. Det blir som att idag tanka ner ljudfiler piratmässigt - fast enklare och snabbare.

Så - detta kommer aldrig att bli stort. Inga vinstdrivande skivbolag/förläggare kan acceptera denna lösning.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ursprungligen av mjg:

Allt som streamas kan sparas som fil på HDD. Så - om framtiden är streamad musik gratis så kommer snabbt en uppsjö program som plockar vad som händer i ljudkortet och lägger det fint på HDD'n som t.ex. en mp3- eller aac-fil. Det blir som att idag tanka ner ljudfiler piratmässigt - fast enklare och snabbare.

Så - detta kommer aldrig att bli stort. Inga vinstdrivande skivbolag/förläggare kan acceptera denna lösning.

Eller är jag helt ute och cyklar?

troligen är du inte ute o cyklar. Fast du verkar förstå det innan skivbolagen.

Testade detta program häromdan och tycker det onekligen var häftigt men det kommer inte konkurrera ut iTunes.

Hur är ljudkvaliteten, stämmer det att Spotify har lossless-format? Står inget på deras hemsida.
Och hur mycket "arkivmaterial" har de egentligen? Grejer som varit utgångna i 20 år etc... har mycket svårt att tro att detta skulle kunna "ersätta" min lossless-samling på 10 000 album.
Men, ni som har Spotify, är ni med på ett test som skulle säga ganska mycket om Spotiys utbud? Hur mycket, och vad, får ni upp om ni söker på "Dobie Gray"?

Ursprungligen av Stinky:

Hur är ljudkvaliteten, stämmer det att Spotify har lossless-format? Står inget på deras hemsida.
Och hur mycket "arkivmaterial" har de egentligen? Grejer som varit utgångna i 20 år etc... har mycket svårt att tro att detta skulle kunna "ersätta" min lossless-samling på 10 000 album.
Men, ni som har Spotify, är ni med på ett test som skulle säga ganska mycket om Spotiys utbud? Hur mycket, och vad, får ni upp om ni söker på "Dobie Gray"?

25 olika spår får jag upp, de flesta ifrån albumet 'Drift Away and Other Classics'. Har dock inte provlyssnat ännu.

//f

Ursprungligen av .: fredrik :.:

25 olika spår får jag upp, de flesta ifrån albumet 'Drift Away and Other Classics'. Har dock inte provlyssnat ännu.

//f

OK, men då duger det inte. Man vill ju inte bara vara utelämnad åt nya samlingsplattor. Inte ett enda originalalbum alltså?

Efter att ha testat Spotify ett tag så verkar det som att låtarna som finns i "nätverket" är tankade från olika fildelningsnätverk. Jag hittade till exempel en av mina egna remixrar som var felstavad på samma sätt som i en torrent som någon laddat upp på Piratebay för länge sedan.

Spotify som program är riktigt bra. Stabilt (trots beta-läge), enkelt att använda och helt okej kvalité på ljudet. Om jag förstår tekniken rätt så sparas den musik man stoppar in i en playlist i en cache-fil på hårddisken så att nätverkstrafiken minimeras vid nästa spelning av låten. Jag har vid ett par tillfällen (under tung nätverksaktivitet) fått hack när jag lyssnar på en låt som jag spelar för första gången, men efter att den spelat en gång rakt igenom så är det inge mera hack efter det.

När det gäller GUI:t så är det på sätt och vis likt iTunes, men jag saknar en del funktioner som att t.ex kunna lägga in låtar som man har på hårddisken/iTunes/whatever. Men eftersom det är ett program under utveckling så gissar jag att det är något som dyker upp.

Jag gissar att det stora problemet för spotify är hur de ska charma skivbolagen. Det finns väl lite olika varianter, t.ex prenumeration med en månadskostnad eller kanske "radiospottar" som dyker upp inom ett visst tidsintervall. Jag hoppas verkligen att det löser sig på något sätt för Spotify är ett suveränt komplement till sitt lokala musikbibliotek. Dessutom så har jag köpt 4-5 låtar via iTunes Store tack vare Spotify när jag lät den slumpa fram musik och hörde låtar som jag gillade.

Jag drömmer om ett Spotify till min iPhone, särskillt när 3G-varianten dyker upp så att man kan "streama" i stort sätt överallt. Kanske skulle "Spotify" söka lite pengar i den där "iPhone-utvecklar-fonden" som finns. Kanske skulle de till och med ta ett snack med Apple som kanske gillar idén och har lite bättre tyngd när det kommer till förhandlingar med bakåtsträvande skivbolag.

En glad överraskning för mig var att Mac-versionen av Spotify är såpass stabilt och bra för det är något som sällan händer oss Mac-användare när det gäller programvara i beta-stadiet som är för fler plattformar (t.ex Joost-betan i begynnelsen). Uppenbarligen har Spotify vassa Mac-programmerare. Fast jag har svårt att se motiveringen att Spotify ska kräva administrations-rättigheter för att installeras. Det borde inte ett sådant program behöva. Fast jag är ingen programmerare så det kanske finns ett "giltigt" skäl att det är på det sättet.

Hursomhelst. Spotify skulle kunna bli grymt om alla pusselbitar faller på plats.

3 minuter "radio"-reklam för varje spelad timme är det jag har hört ryktas om ska betala för musiken man lyssnar på i Spotify. Gissar att de även kanske gör någon form av betaltjänst för de som vill slippa reklamen.
Nu har de dessutom börjat "bannlysa" vissa spår. Helt plötsligt har ett par låtar i min spellista blivit rödmarkerade och jag får texten "The selected song is not available in your country" när jag försöker spela låten. Men det betyder väl att licensierings-processen har påbörjats, vilket är positivt.

  • Medlem
  • 2008-05-10 12:40

Kommrt ni ihåg "msn explorer" det kom med windows xp service pack 1. Där kunde man söka på vilken låt som helst och den hittade den åt dig och spelade upp, vissa med musikvideon också. Ville bara säga detta för att folk ska fatta att det inte är något nytt precis.

Jag kan ha missuppfattat vad detta programmet gör men, aja låt gå, rätta mig..

Jag kan meddela att vi "vanliga" användare på Spotify inte får några invites... Det är bara personer inom organisationen som har rättighet att ge ut invites än så länge... Jag hade tur när jag fick det, för gud vad jag ÄLSKAR det!

Ja, det slår ut Itunes alla gånger. NEJ, du kan inte "spara ner" musiken till din Iphone. Däremot... Så är det ett grymt program att lira på fester med (själva applikationen tar nada), hitta nya artister (och dra hem dessa till din Ipod via annat program) och sist men inte minst, för att köra en orgie av blandad musik, som du hört eller inte....

Ingen ide att fråga om Invites, företaget bjuder in själva. Spotify är nästan för bra för att vara sant, och nu när iPhone har 3G så kommer det att radikalt förändra hur v'rlden konsumerar musik. Jag är helt säker på att Spotify kommer att bli många gånger större än tex Skype.

Fantastiskt utbud, snabbt, snyggt och alla vill ju höra musik men slippa mecket med att köpa / ladda ned. Bättre med månadskostand eller att stå ut med reklam.

Spotify kommer enligt mig att revolutionera hela Internet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 17:34

Vad gör Spotify så unikt jämfört med Last.fm? Förutom att det är ett program då..

Last.fm ger en ju gratis streaming av hela deras gigantiska musikbibliotek, bygger en musik profil och rekommendationer (har hittat massvis med ny musik genom det) och låter en lyssna på hela låtar utan att betala ett öre. Plus att artister får betalt när deras musik spelas, så det är ingen piratmusik:

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Efter att ha testat Spotify ett tag så verkar det som att låtarna som finns i "nätverket" är tankade från olika fildelningsnätverk. Jag hittade till exempel en av mina egna remixrar som var felstavad på samma sätt som i en torrent som någon laddat upp på Piratebay för länge sedan.

Ursprungligen av SwinginStan:

Spotify kommer enligt mig att revolutionera hela Internet.

Håller med. Riktigt, riktigt bra gjort.

hmm. det låter ju intressant, verkar väl som att man inte kan få invites här då jag gissar på att ingen i utvecklingsskaran råkar sitta på detta forum.
Någon som håller koll på utvecklingen? Är det påväg till Sverige? Eller existerar programmet endast i betastadiet över hela världen?

Ursprungligen av monophonic:

Någon som håller koll på utvecklingen? Är det påväg till Sverige? Eller existerar programmet endast i betastadiet över hela världen?

Det _är_ svenskt, vilket gör det extra kul.

(Och nej, det finns inga invites som cirkulerar omkring eller folk råkar ha över. Alla invites som jag sett kommer från källan och vi vanliga användare får inte heller några att bjussa på. I alla fall inte just nu.)

Kul att Spotify glatt meddelar följande när man laddar ner applikationen:

"Ah, I see you’re using a Mac, definitely a good sign in our book."

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-10-08 15:32
Ursprungligen av Claes Magnusson:

"Ah, I see you’re using a Mac, definitely a good sign in our book."

Oh gosh vad nördigt...

Till och med oseriöst.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-10-08 15:54

Någon som har lust att ge mig en invite?
Om ni har så skicka den till david.l.frick snabela gmail.com

edit: Råkade se att man kanske inte ska fråga om invites här, sorry.

Invites verkar bara delas ut av de (Spotify) själva, för vi som lyckats få testa Spotify har inga invites att dela ut. Såvitt jag förstår i alla fall.

THE PLAYLIST FOR SUMMER 2008 är gratis för den som vill lyssna på musik på internet, bara att registrera sig.
//Svante

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-07-25 13:39

Nu fick jag en invite efter att ha skrivit upp mig på deras maillista för någon månad sedan. Vilket grymt program.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-08-02 12:07

nu får du säga om det är bra eller inte...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-10 13:46

För de ironi-handikappade: det finns inga invites, det har aldrig funnits några.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 16:22

Jo, det delas fortfarande ut invites. Men lanseringen är nog rätt nära nu.

Hm, alltså.. det har redan skrivits i tråden, och jag skriver det igen: vanliga ANVÄNDARE (som vi är) kan inte dela ut invites. Det finns en invites-flik när man har loggat in på beta-sidan, men det finns inga invites tillgängliga. Så är det med det. Vore ju kul om någon har fått en invite genom att skriva ut sin mailadress här, annars ger det ju ingenting att skriva ut sin adress - bara en liten tanke.

Dessutom kan man ju "föranmäla" sig för Preminum-tjänsten på deras sida nu samt reklam (i form av banners, samt reklam-jinglar i själva Spotify har dykt upp), vilket betyder att tjänsten är mycket nära en lansering. Har ni varit utan Spotify i typ ett, två år (eller hur länge det har funnits), så bör ni kunna vara utan Spotify i någon månad till eller så.

När vi ändå talar om Spotify så tycker jag det är segt att det tar sådan tid att lägga upp ny musik - rimligtvis borde man ju skriva avtal med skivbolaget (dvs. tillgång till allt från just det bolaget), och inte ett CD-album i taget.

Hav förtröstan, de har börjat släppa på invites nu till oss som har. Nej, mina är redan tingade, men känner ni andra som redan har Spotify-konton, ligg på dem och tigg...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-24 01:46

På Lördag kommer Spotify hålla ett event på Grand i Sthlm. Vet inte mer än att det kommer vara lite kända artister och endel folk.

Har använt Spotify en hel del men det saknas fortfarande många features som de säkerligen jobbar på. Företaget är inne i en "jobba så in i h--vete mode" just nu.

Ang eventet så kan man ju hoppas på att de annonserar ett releasedatum.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-24 09:08

Claes har du fått invites?
hur länge har du haft spotify
jag har inte fått några, kanske inte gör något om releasen börjar närma sig

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-24 17:50

Jag fick ett mail om att jag kunde registrera mig nu. Men det verkar inte funka. Vad arg jag blir.. Har ju väntat på detta hur länge som helst. Skulle uppskatta en invite. PMa så får du mail.

snälla snällla, kan man få en invite??!! Har bett om en 2 ggr redan, men jag är så ignorerad. Jag vill gärna prova detta. Kan inte någon snäll själ göra mig glad?
om det finns en sådan så kan man maila mig till:
fulpatric08(at)hotmail.com

Ursprungligen av Patric08:

snälla snällla, kan man få en invite??!! Har bett om en 2 ggr redan, men jag är så ignorerad. Jag vill gärna prova detta. Kan inte någon snäll själ göra mig glad?
om det finns en sådan så kan man maila mig till:
fulpatric08(at)hotmail.com

Har du läst tråden? Det är väldigt ont om invites som cirkulerar som jag har förstått. Martin Pettersson hade en tidigare idag att dela ut och det var först till kvarn, så jag tror inte du blir ignorerad. För inte kan vi kräva att de som får dessa få invites ska sitta och hålla koll på vilka som vill ha en?

Bevaka tråden