Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Messenger for Mac läggs ned, för att återuppstå?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-08 10:49

Tydligen snack då MacBU just nu jobbar med version 7.0 för mac för att släppas i början av 2008.

Ursprungligen av acke:

Tydligen snack då MacBU just nu jobbar med version 7.0 för mac för att släppas i början av 2008.

Förhoppningsvis så blir det den sista versionen med den grunden.
Hoppas sedan att Microsoft ser någon vining med att ta fram Windows Live Messenger i samma version till Mac OS X. Skulle verkligen vara uppskattat av många.

AAAAh

uppgraderade precis mitt adium til 1.1.4

döm av min förvåning när jag ser att jag är inloggad på mitt msn konto men ser inga kontakter

quickfix ngn???

Ursprungligen av vulpes:

AAAAh

uppgraderade precis mitt adium til 1.1.4

döm av min förvåning när jag ser att jag är inloggad på mitt msn konto men ser inga kontakter

quickfix ngn???

hade samma problem. loggade ut och sen in så funkade det.

För den som vill läsa mer om version 7 har teamet släppt lite mer info

http://blogs.msdn.com/macmojo/

Kanske är aktuellt för er som har en massa MSN vänner med konfigurerar jabber i era iChat ?

  • Medlem
  • 2007-11-25 19:00

Kör mercury, stödjer video och emoticons.

Vi får väl se om det kommer en ny officiell MSN Messenger värt att installera.

iChat är grymt, men trist när man inte känner nån med det.

Alla vänner har MSN och PC, och att be folk byta till AIM känns inte rätt. Försökte med det en gång, och dom suckade och sa bara, "typiskt Mac" haha

USA = AOL IM (Det nätverket iChat använder sig av)
Europa = MSN

Fast MSN är rätt stort i USA också.
Men AOL är ju inte speciellt stort i Europa. Dock var ju ICQ det och AOL äger ju ICQ.
Men det är ju inte så många som kör ICQ längre.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-30 13:46
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast MSN är rätt stort i USA också.
Men AOL är ju inte speciellt stort i Europa. Dock var ju ICQ det och AOL äger ju ICQ.
Men det är ju inte så många som kör ICQ längre.

OT: men det var tråkigt att ICQ dog ut. Sen AOL köpte det har det inte hänt speciellt mycket på utvecklingen, ingen ny mac klient och dom som finns ser ju ut som blinkade julgranar...

/me med 7:siffrigt ICQ nr.

Ursprungligen av studiox:

OT: men det var tråkigt att ICQ dog ut. Sen AOL köpte det har det inte hänt speciellt mycket på utvecklingen, ingen ny mac klient och dom som finns ser ju ut som blinkade julgranar...

/me med 7:siffrigt ICQ nr.

jo, icq är idag inget man förknippar med utveckling, tyvärr. jag hade det när jag gick på universitetet. idag vet jag vad jag hade för nummer, men har inte samma mail idag så kan inte ändra lösen =/

Sedan håller jag med om at tdet vore önskvärt att det gick att använda iChat på msn för iChat är så himla mycket bättre rent användarmässigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-31 00:43
Ursprungligen av studiox:

/me med 7:siffrigt ICQ nr.

Sexsiffrigt här! (någonting på tvåhundratusen)
På ICQ är mest gamla vänner från gymnasiet och hemtrakten. Nästan alla nya kontakter har enbart MSN och Ichat använder jag bara på uppmaning när det ska videosamtalas med någon annan macanvändare.

Det ser ut som att Adium är på väg mot att få ljud- och videosamtal. (se länk)
Blir bild- och ljudkvaliteten bra så har jag ingen anledning till att använda Ichat igen - annat i supportärenden. Adium är ju åtminstone ganska utbrett bland mac-användare och det är en stadigt ökande andel av vänskapskretsen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-30 23:33

Om MSN och AIM bara skulle bli kompatibla någon gång... då jävlar.

iChat for Windows, here I come!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-01 06:31

Steget kanske inte är så långt?
Safari finns ju till Peze.

Yes!!

det vore väl inte så svårt för apple att släppa iChat för PC...med stöd för MSN, skype etc. det vore väl strategiskt bra...med tanke på att chat-program inte blir bättre än volymen användare...

Nu har Microsoft släppt Messenger med det nya "protokollet".
Windows Live Messenger 9
Messenger - Windows Live
Det protokoll som Microsoft sades vilja ha klart innan de släppte en Windows Live Messenger version till Mac OS X med samma funktioner som Windows-versionen är alltså här nu i skarp version.

Jag har laddat ner den och kör det just nu på en burk med Windows Vista. Tycker att den är trevligare än sin föregångare (Windows-versionen), men precis som vanligt blir man tvungen att ändra om en massa så den passar ens eget chattande och så givetvis ta bort reklamen och onödiga knappar med A-patch. Att trycka in Messenger Plus och ju också ganska givet för fler funktioner.

Hur som helst så hoppas jag att vi får se en likadan version till Mac OS X under våren.

Som jag påpekat tidigare på det här forumet är jag övertygad om att det är en enormt viktig faktor för att få över Windows-användare till Mac OS X.

räcker det inte med att man kör typ "adium"?

Precis, jag ser inga fördelar med Messenger jämfört med Adium. Det finns säkert lite nya skojigheter i nya Messenger (som jag har på en vistaburk (som faktiskt funkar riktigt bra )) men det är ju bara kul en dag eller två sen vill man att det ska vara som vanligt igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 18:14

Är det någon som vet om det ens skulle vara möjligt för Apple att licensiera MSN-protokollet för att köra i iChat?

Personligen gillar jag inte Adium, men det är ju en smaksak.

Sen i switcher-perspektiv räcker det inte alltid med att säga att det finns ett annant program som är typ liknande.

Hur som helst, har kört det i 2 dagar nu, tycker det funkar jätte bra till Windows i alla fall. Hoppas det nu blir en Mac OS X version som funkar lika bra också.

Iom en vettig Messenger till mac, med webcam-stöd, kommer även fjortisar vilja ha mac...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 18:53

Licensiera koden till Apple som bakar in det i iChat och lägg ned Messenger for Mac. Alla skulle vinna på det.

Ursprungligen av acke:

Licensiera koden till Apple som bakar in det i iChat och lägg ned Messenger for Mac.

Ingår inte Messenger i Exchange? Kanske iChat får stöd för det i Snow Leopard i så fall. Åtminstone för företagsintern IM.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 19:05
Ursprungligen av Leftrustle:

Ingår inte Messenger i Exchange? Kanske iChat får stöd för det i Snow Leopard i så fall. Åtminstone för företagsintern IM.

Ingen aning. Du menar som ett internt meddelandesystem?
Om Apple licensierat det ännu vet ju bara Apple och Microsoft. Man kan hoppas på det i och med Mac OS X 10.6. Men om nu Microsoft lägger tid på MSN Messenger for Mac känns det ju tyvärr inte så troligt.

  • Oregistrerad
  • 2009-01-13 00:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Ingår inte Messenger i Exchange? Kanske iChat får stöd för det i Snow Leopard i så fall. Åtminstone för företagsintern IM.

Nej, däremot ingår det i Office Communication Server. Det är inte bara "en intern messenger" utan gör en massa andra saker, som att den klarar av att ringa vanliga telefonsamtal via en företagsväxel etc.

Den har support för Video, då den inte använder Logitech's mjukvara som MS tidigare licensierat för Microsoft Messenger och Live Messenger.

Microsoft har sagt att dom kommer ge support för video i mac versionen av messenger så fort man byter codec i Live Messenger till den nya (Som alltså finns i Office Communicator). Microsoft pratade om att visa den på MacWorld (En beta finns mao...) men jag vet inte om så sen hände.

det största problemet alla kategorier som alla messenger-klienter till mac har (adium, msn) är filöverföringshastigheten. På amsn är den bra, och de har ju länge haft videochat också. Om adium skulle kunna lösa hastighetsproblemet skulle ingen behöva en nya msn från microsoft. Hoppas att detta kommer vara löst vid lanseringen av macversionen av nya msn.

Men hur funkar Messengers övriga funktioner mot andra klienter?
Exempelvis:
Fildelningen
Fotodelningen
Spelen
Kompabiliteten med övriga Messenger tjänster.
Osv...

  • Medlem
  • 2009-01-12 11:17

Innan var det väl problem med messenger:mac? Hur är det med det nya?

(Återupptar gammal disk: Anledning till att AOL inte är i Europa är väl för att America OnLine inte är gångbart är...)

Varför måste varje tråd som handlar om MSN bli till diskussioner om vilken MSN-klient man föredrar?

Om ni vill diskutera det, så kan ni göra det i någon av alla trådar som redan finns.

I den här tråden kan vi väl återgå till ämnet, dvs Microsofts egen klient och de nya versioner som eventuellt är på väg.

Har raderat 12 st OT-inlägg.

/Mod

Bevaka tråden