Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skannad storformats -pdf blir fel vid utskrift

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-08 11:00

Problem:

Lämnade in en ritning i A1 för inskanning till pdf hos sveriges största ritningskopierare.

Damen säger att deras skanner skriver direkt till det filformat kunden önskar.

Océ File Generator 1.7.3 står det i filinformationen och versionsinfo 1.5 (Acrobat 6.x)

Skriver ut det på vår storformatsskrivare Canon W7200.

Föremålet på ritningen skrivs ut ca 2 mm för långt på längden mot originalet och ca 1 mm för kort på bredden. Längden på föremålet är 600 mm och bredden är 400 mm.

Katastrof för oss, vi måste kunna mäta på ritningarna.

Hon är bergsäker på att felet ligger hos oss.

Jag gör en linjal i VectorWorks 750 x 1000 mm och konverterar till pdf med OS X (Tiger) inbyggda konverterare.

Skriver ut den på A0 och utskriften blir perfekt och inga avvikelser.

Var i hela världen hittar jag felet?

Kan du inte öppna ritningen i något program där du enkelt kan mäta om något är fel på inscanningen?

En rullscanner kan ju scanna fel i längdriktningen - är det en sån?

  • Medlem
  • 2007-11-08 16:09

Öppna i Photoshop och beskär och skala om där. Sedan är det ju inte helt säkert att avvikelsen är linjär, men den kan ju å andra sidan inte bli större än att den är inom manuell mätavvikelse.

Acrobat Professional har ett utmärkt och mycket exakt mätverktyg. Så öppna filen och mät filen där så vet du om det är korrekt innan utskriften, eller om felet finns i filen.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-11-09 14:58

Tack alla för hjälpen. Mätverktyget i acrobat är ju perfekt. Det var fel på filen, men troligen kommer de inte att kunna göra något åt det skulle jag tro. Idén med att skala om den är bra. Jag har provat, men vare sig photoshop eller graphic converter tycks ha tillräckligt med decimaler i skalningsfönstret. Det är ju en förminskning med ca 4 promille på ena hållet och 1 promilles ökning på andra. Så nu funderar jag på om det kan finnas några andra program, eller om det kan vara bättre med något annat filformat.

Du skulle kunna prova att ange det värdet i utskriftsdialogen från Acrobat. Personligen har jag aldrig testat med något annat än hela procentenheter, och möjligen halva, men jag skulle inte blir förvånad om det funkar att ange även promille

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-09 17:24

En del RIP-programvaror för storformatsskrivare har ljusteringsmöjligheter för matningen. Om du har en sån kan du öka matningen så att det blir rätt.

Det kan även finnas en liknande justering i skrivaren.

Janne

1
Bevaka tråden