Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Moog rogue problem

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-19 22:12

Vad kan det vara för fel med en moog source som bara ger ifrån sig ett noiseljud och när man spelar på tangenterna så ger synthen inte ifrån sig något ljud alls ?

Vilken moog har du nu då?...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-19 22:22

moog rogue

Men då vet man!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-19 23:55

Lite osäker, men om Roguen är konstruerad som t ex Prodigyn så kan nån av anslutningarna till/från kortet hoppat loss...?

Hittade bara den här bilden på en öppnad Rogue, så det är svårt att avgöra:
http://music.calarts.edu/~lorinp/rogueps.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 09:11

Det kan nog vara vad som helst. I värsta fall är det skador från skumplasten som sitter mellan kretskortet och frontpanelen. De gamla Rogue:arna hade svart skumplast som dammskydd mellan kretskortet och fronten, den plasten bryts ner med tiden av sig själv och blir till en riktigt smetig svart tjära som fräter.

Om du tänker öppna och kolla, se till att lossa det stora kretskortet med fronten neråt, lyft försiktigt, och om det svarta gucket är kvar, peta försiktigt bort de bitar som går ner i en papperskorg, fortfarande med kortet vänt med framsidan neråt. Resterna får man tvätta bort med isopropanol(finns på apoteket). Det tar ett par timmar att få rent kortet. Sedan kan man börja kolla efter skador. Observera att den svarta smeten är extremt kladdig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-18 22:59
Ursprungligen av Frebrik:

De gamla Rogue:arna hade svart skumplast som dammskydd mellan kretskortet och fronten, den plasten bryts ner med tiden av sig själv och blir till en riktigt smetig svart tjära som fräter.
Observera att den svarta smeten är extremt kladdig!

Låt inte den vackra utsidan förleda...

...innehållet var _mycket_ kladdigt!

Inte min, utan Sääfens - vi hade jämförande test med Prodigyn i studion och jag fick för mig att vi skulle öppna och kolla hur skicket var på Roguen innuti - och vips var vi hemma i köket och sanerade guck istället för jammande i studion. O:-)

Ursprungligen av kroffe:

Låt inte den vackra utsidan förleda...
[ATTACH]19629[/ATTACH]

...innehållet var _mycket_ kladdigt!
[ATTACH]19630[/ATTACH]

Inte min, utan Sääfens - vi hade jämförande test med Prodigyn i studion och jag fick för mig att vi skulle öppna och kolla hur skicket var på Roguen innuti - och vips var vi hemma i köket och sanerade guck istället för jammande i studion. O:-)

Ja, usch vad kladdigt det var. Ljudet är däremot very nice, instant Moog!
Stort tack till kroffe och lisab som plockade bort det värsta kladdet åt mig!

God Jul & Gott nytt År!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-21 13:07
Ursprungligen av sääfen:

Ja, usch vad kladdigt det var. Ljudet är däremot very nice, instant Moog!
Stort tack till kroffe och lisab som plockade bort det värsta kladdet åt mig!

God Jul & Gott nytt År!

Inga problem. Bara kul att få rädda ett så vackert instrument! Ja den lät fett och trevligt!

God Jul och Gott Nytt!

När ska man sluta förvånas över människans vilja att använda massa konstiga material innan de undersökts ordentligt...?

-Hmm, vad ska vi använda för material för att stoppa damm från att tränga in i vår nya synth?
-Jo, vi tar det här helt nya materialet, som eventuellt kommer att brytas ned till svart kletig frätande sörja med tiden...

-Hmmm, vad ska vi använda för material för att stoppa vatten från att läcka in i tunnelbygget i Hallandsåsen?
-Jo, vi tar det där som innehåller ett välkänt cancerframkallande ämne...

Eh, sorry för OT!

Om Rougen har fått en smäll på mixerdelen till höger så kan reglarna ha gått av så oscillatorn tystnar, jag lånade en gång ut min och den kom tillbaka i det skicket...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-03 11:17

Tack för alla tips

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-19 12:50

Japp. Inte ett smart materialval alls... Som en blandning av färsk lakrits, snus och asfalt. Oljigt och jävligt.
Det värsta är att ju mer man tar på det, desto kladdigare blir det. Tillslut är det som svart olja som fastnar på händerna.
Nagellackborttagningsmedel funkade till de okänsliga delarna, men sånt måste man alltid vara försiktig med, eftersom det löser upp plast och färg.

Men man undrar som sagt hur de tänkte i det valet.
Nu är väl det vanliga med skumprodukter att de torkar sönder och smular, inte att de går tillbaka till ett oljestadium. Men smulor är ju inte så kul det heller...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-19 13:19

Här fanns en bra guide för rogue och MG-1 relaterade skumma problem:
http://www.cykong.com/Synths/Moog%20Realistic%20MG-1/MoogMG-1-Mods.htm#GENERAL%20WORKS

edit: det verkar som Opus III har samma problem...
https://www.moogmusic.com/forum/viewtopic.php?p=17973&sid=dda2f4dda7d79b1571552414c38455ad

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-12-20 16:14
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-12-22 00:23

vad ligger en moog rouge på i dagens läge ?
har varit intresserad av en sådan ett bra tag
(det är väl också den enda jag är intresserad av, förutom voyagerOS som kostar MER)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-22 12:37
Ursprungligen av leere:

vad ligger en moog rouge på i dagens läge ?
har varit intresserad av en sådan ett bra tag
(det är väl också den enda jag är intresserad av, förutom voyagerOS som kostar MER)

http://www.99.se/syntar-s-nt/255641-moog-rogue.html

1
Bevaka tråden