Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg Poly-800 MKII Efterlyses.

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 16:54

Jag undrar om det är någon som har en Korg Poly 800 jag kan få skruva isär i 5 min och göra lite mätningar i?

Har bränt en transformator. Och det är är lite svårt att veta vad den lämnar - eftersom det inte står på.. Eller om någon har lust att göra det åt mig?

Den heter KD-4 på schemat (det står T1 på kretskortet ). Den sitter i den del som lämnar -5V. Gissar att det är en dc/dc spänningsomvlandare som omvandlar +9VDC till ±5VDC. Men man vet ju aldrig. Det kanske är ±12V den ger. Det är därför jag behöver mäta. Så jag vet vilken komponent jag ska köpa.

Toppen tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 18:35

Jag tänkte bara bidra med lite bilder på komponenter.
Det uppskattas väl?

Sen undrar jag om en sån här kanske löser mina problem: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=5763.htm

Fast jag måste fortfarande veta vad den vill äta för volt..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-20 21:30

Hmm, Poly800II kan väl drivas med batteri? Är det inte 6 stycken seriellt kopplade D-batterier på 1.5 volt vardera? Dvs 9 volt DC. Se till att ha en transformator som levererar tillräckligt mycket ström bara, 1 A borde räcka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 21:38

Encore, Japp, det är bara 9V den vill ha - Fast transformatorn jag bränt sitter på kretskortet (man ser de fem hålen, TI, där den suttit i den första bilden.).

Det känns nästan som om det lättaste vore att köpa sig en annan som är trasig och sätta ihop dem till en hel.

Ingen som har en trasig poly-800 till salu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 21:52

Om det är en transformator så transformerar den AC/AC, inget annat, så en DC/DC-omvandlare har du ingen hjälp av.

Hur ser den gamla delen ut?

Hur är den ritad i kretsschemat?

Hur vet du att den är paj?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 22:19

Hm, så du menar att min konsulterade expert hade fel? Jag frågade och pekade på schema - han sa transformator.

Utgår ifrån att den är trasig då det kom grå rök ur den och det luktade så där härligt bränt. Men den kanske fungerar ändå?

Jag kan fota den gamla delen imorgon. Den är iaf rund och ser ut som en spole. Fast har fem ben.

Här kommer en bild på den delen av schemat ser ut.

Det är som sagt den delen som heter KD4. Eller kan det var något annat?

edit:

Kan tillägga att jag har mätt i de fem tomma hålen. I alla så var det samma spänning som vid ingången från 9VDC. Förutom 1 som där det var samma som jord. Vilket är lite konstigt - nu när jag tänker på det. Det borde ju bara varit 9V i ett av hålen och i de andra borde det varit mindre.. eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 22:30

Din expert hade rätt, jag blev bara lite förvirrad när du länkar till en DC/DC-omvandlare på ELFA...

Jag vet inte vad kretsen är tänkt att göra, jag blir förvirrad. Men du verkar behöva en transformator med centertappning in(dvs 3 sladdar ena sidan, två på andra).

Har du ingen komponentlista till schemat som säger vad KD4 har för specifikationer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-20 22:35

Här finns schemat till den.
http://www.oldcrows.net/~patchell/poly800/poly800.html
(http://www.oldcrows.net/~patchell/poly800/p800_1.gif nere i vänster hörn).
Det kretsen gör är väl omvandlar 9VDC till -5V?

Komponentlista har jag inte hittat. Det är det som gör det så svårt.

Men som jag skrev i posten innan - det är konstigt att jag har 9VDC i alla fyra av fem hål. Det borde jag inte ha. Får felsöka imorgon..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-22 20:05

Om man mäter mellan minus på ingången och jord. Och då har en skillnad på 1V - Utan att varken batteri eller sladd är i. Vad gör man då?

Jag börjar ana FUBAR här.. Eller jag kommer så här långt med min kompetens. iaf. HMp.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-24 13:19

Japp.. transformator sa jag. Men samtidigt sitter ju transformatorn i en krets som omvandlar spänningen in till -5V.

Enklast är ju helt klart att "koppla ur" den ordinarie nätdelen, som ska lämna +-5V och kanske nått mer om jag minns rätt, för att ersätta den tillfälligt med ett labb-agg eller nått som lämnar rätt spänning. Då får du fart på den iaf och kan se om resten fungerar.

Sedan är ju saken att bygga ett linjärt nätagg med en transformator + diodbrygga + 78/79-XX + glättningskondningar. Då får du ju fin fin ström in i Poly:n!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 09:10

Saddox, Ja - det börjar väl luta åt att det är något sånt jag kommer få göra.

Får klippa bort det överflödiga i veckan och testa. Så får vi se vad som händer.

Kolla med poly800-mailinglista på yahoogroups - där dyker det upp tekniska reparationsspörsmål en del, man kan ju alltid hoppas att någon känner igen problemet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-26 14:32

altermark, Har redan en post där. Var så jag fick reda på vilka transor jag kunder ersätta Q1 och Q18 med. Men efter det så är det svårt - har frågat om transformatorn. Men inte fått något svar..

Ah - så det var du, jag förstår. Damn att din poly800 gick och gick sönder in the first place!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-27 08:16

altermark, Jag fick den gratis - det enda felet var att den var lite glapp.. sas det. Öppnade och kollade. Det var 4st kondingar som satt lösa + en transistor som saknades. Bytte ut transistorera samt fixade kondingarna. I med ström och puff sa det från transformatorn som satt på kretskortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 14:06

Satt med den här igår och blir inte klok på fanskapet.

Det är ingen som har en gammal poly800 som de kan sälja till mig för en peng?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 18:26

På han igen!

Snodde PSUn från modularen och ställde ner till ±5V och körda in där det ska finnas ±5V i systemet. Men det hjälpte föga. Inte ett ljud ur den. Försöker mäta på pinnarna enligt servicemanualen. Men det finns ingenting där det borde finnas något. Lite brus på några pinnar, men ingenting annat.

Det som stör mig mest är att det inte finns någon klockpuls på ben 63 av 65010:an - vilket är CPUn om jag fattat allt rätt. Den hette 80C85 i MK I versionen? Finns väldigt lite info om det här på nätet tycker jag

Nåväl. Det går väl sakta men säkert frammåt. Dock så börjar jag misstänka att mina tidigare försök att rädda den har gjort att allt har gått åt skogen. Men vi får se.

Har mätt och mätt och mätt. Men logiken verkar stendöd. Alla kretsar får +5V och de som ska ha -5V får det. Men ingenting händer någonstans.
Får inga klockpulser från IC12 som styr cpun. cpun får 5V och den gör ingenting. NJM2069:an brusar på vissa ben. Men eftersom den inte får någon styrning så kan den ju inte göra särskilt mycket.

Så jag antar att det bästa vore att typ slänga skiten på tippen

Senast redigerat 2007-11-28 20:30
1
Bevaka tråden