Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med SMSskrivande

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet att det finns en hel radda med trådar om SMS i iPhone. Men jag måste bara fråga om fler upplever det problem som jag gör (inte sett någon som nämt det). Har börjat vänja mig något vid tangentbordet och kan skriva hyffsat snabbt men en sak som hela tiden sätter käppar i hjulet för mig är när jag skriver ett ord och den lilla bubblan kommer upp som föreslår ett annat ord eller rättstavning av det ord jag skrivit. Skitbra funktion om jag har stavat fel, då ökar det hastigheten enormt i skrivandet. Men om ordet som föreslås inte är det ordet jag vill ha utan jag redan skrivit rätt ord så ska jag trycka på det lilla krysset för att inte välja det förslagna ordet. Bom Miss varje gång och det förslagna (felaktiga) ordet dyker ner och jag måste deleta det och skriva om....sjukt irriterande..

är det bara jag som ALDRIG (ja jag menar att det aldrig har hänt att jag träffat det sketna lilla krysset) sjukt frustrerande...det borde vara så jag bara kan trycka vart som helst på skärmen för att inte välja ordet. att endast mellanslag väljer det liksom. Har jag så feta tummar?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-28 01:09

Japp, dom har ju verkligen gjort x'et minimalt litet, får ju verkligen koncentrera sig så man trycker rätt. En annan grej man blir irriterad på är att man inte kan välja andra alternativa ord.. Va fan höll egentligen sms.app utvecklarna på med på Apple
Just de, så kan man inte redigera ordboken, eller tömma den HELT (så ja inte får I då ja vill ha i)
Och så skulle ja kunna fortsätta i några rader till ang. sms-delen

Jag visste inte ens att man behövde trycka på det lilla X:et utan trodde det räckte med att trycka på själva bubblan/ordet. Verkar som jag med "tur" alltid träffat krysset för orden försvinner alltid.

Däremot så stör det mig att fel ord dyker ner när man trycker på space. Det verkar dessutom som att ordboken snabbare lär sig saker som man skrivit in andra fält (tex sökfältet i youtube eller redigerat kontakter). Jag har skrivit in "media1norge" under en kontakt i adressboken. När jag då skriver med så föreslår iphone media1norge. Vilket är sjukt irriterande eftersom med är så pass kort så skriver jag vidare. Det slutar i att meningarna ser ut så här: "tar du media1norge kaffe" istället för "tar du med kaffe".

Lite irriterande att behöva trycka på x:et varje gång man skriver med.

Ursprungligen av sommarvila:

Det slutar i att meningarna ser ut så här: "tar du media1norge kaffe" istället för "tar du med kaffe".

Lite irriterande att behöva trycka på x:et varje gång man skriver med.

Det beror nog på att den svenska rättstavningen saknar en ordentlig korpus.

Som andra skriver: Testa att trycka vart som helst på det föreslagna ordet så borde det funka att behålla det ord du vill ha. Funkar för mig.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-11-28 12:47
Ursprungligen av jonmannen:

Har jag så feta tummar?

Antagligen:) Jag träffar då rätt varje gång. Men jag tror nog inte att jag träffar krysset varje gång, det verkar räcka att träffa i närheten. Sen använder jag inte mina tummar heller utan pep- eller långfingret. (kanske mina tummar också är "feta")

Ursprungligen av Eva:

Antagligen:) Jag träffar då rätt varje gång. Men jag tror nog inte att jag träffar krysset varje gång, det verkar räcka att träffa i närheten. Sen använder jag inte mina tummar heller utan pep- eller långfingret. (kanske mina tummar också är "feta")

Jo mitt missande gäller ju bara när jag använder tummarna. Kanske inte fick fram det i texten men det är ju så man vill skriva för det mesta för det går ju fortast. Tillochmed Apple visar ju det på sin SMS tutorial

Hej och hå!

Väcker en gammal tråd som mitt första inlägg här. Long time lurker, nybliven forumit.

Jag köpte en iPhone för 1500:- på vinst och förlust för att prova om det var något för mig. Än så länge allt bra, synkar fint och skärmen är gudomlig.

Jag irriterar mig dock också på denna eviga "skrivhjälp". Om jag vill skriva "ihåg" så ändras ordet till "ihågkom" och så vidare. Det jag blir trött på är att det förslagna ordet inte behöver väljas aktivt utan har företräde. Jag har i stort sett aldrig menat ordet som ordlistan har föreslagit och vill stänga av/ta bort det här. Med qwerty behöver jag ingen rättstavning.

Någon som har lyckats med detta och kan dela med sig hur?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-09 14:32
Ursprungligen av edvin.sjoberg:

Hej och hå!

Väcker en gammal tråd som mitt första inlägg här. Long time lurker, nybliven forumit.

Jag köpte en iPhone för 1500:- på vinst och förlust för att prova om det var något för mig. Än så länge allt bra, synkar fint och skärmen är gudomlig.

Jag irriterar mig dock också på denna eviga "skrivhjälp". Om jag vill skriva "ihåg" så ändras ordet till "ihågkom" och så vidare. Det jag blir trött på är att det förslagna ordet inte behöver väljas aktivt utan har företräde. Jag har i stort sett aldrig menat ordet som ordlistan har föreslagit och vill stänga av/ta bort det här. Med qwerty behöver jag ingen rättstavning.

Någon som har lyckats med detta och kan dela med sig hur?

Det har varit uppe i flera trådar här....
Installera kb2 (tror jag det heter) så får du en ny inställning under Allmänt, där du kan slå av rättstavningen.

Yes box, det var helt korrekt. Patchen finns i "Tweaks 1.1.1" (och upp) och installeras på vanligt sätt.

Finns en bra guide här för de som har samma funderingar och är nyblivna ägare;

How to Disable Auto-Correction on the iPhone | iPhone in Canada: Tips, Tricks, and News for Canadian iPhone Users

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-07-10 11:46

Installera kb i Tweaks (1.1.1) så slipper ni problemet. Kb kanske ligger i 1.1.1 mappen men funkar till alla programvaror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 09:26

Om man - oavsett skäl - vill ha bort rättstavningen i 2.0.1, finns det då någon lösning för det?

Tack på förhand,

-Jimmy

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-18 20:34

Det fanns en lösning om man har sin iphone upplåst och som har Cydia. Då följer man följande guide: How to Add the iClarified Source to Cydia och sedan var ett av de - just nu - två programmen ett för att stänga av rättstavningen.

-Jimmy

1
Bevaka tråden