Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator, hur flyttar jag allt från gamla till nya?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nix, vi är hur bra kompisar som helst. Om jag flyttar så får jag väl städa den gamla lite innan jag flyttar allt så att det bara är det jag verkligen vill ha med som finns kvar.

Ingen dum idé - kasta sådant som är uppenbart skräp.
Lite som när man flyttar i verkligheten...

Sedan går det ju att städa EFTER att man flyttat med...
Men man minimerar den redan långa tiden det tar att "kabla" över grejerna.

Välkommen in i värmen förresten - tror inte vi pratats vid...

Hr du skrivit en presentation? Annars iväg till forumdelen "presentationer" och skriv ngt epos ....

Rejält snygg avatar du har langby. Like it !

Jag har inte heller skrivit en presentation men det behövs kanske inte efter över 2.000 inlägg ?;)

  • Medlem
  • Härryda
  • 2009-01-13 20:12

CCC till uppgradering av HD

Jag bytte HD i min mini och använde Carbon Copy Cloner.

För att uppgradera HD:

1. Skaffa ett externt HD-kabinett för USB att montera den nya disken i och koppla in den.
2. Hämta gratisprogrammet CCC och installera.
3. Klona din HD till den externa disken med CCC.
5. Byt diskarna!

För nyinstallation på ny HD och gammal HD som backup:

1. Skaffa ett externt HD-kabinett för USB att montera den gamla disken i.
2. Hämta gratisprogrammet CCC och installera.
3. Ta ut den gamla disken och montera i det externa kabinettet.
4. Installera den nya disken i din mac.
5. Installera Mac OS från DVD.
6. Kopiera de filer du vill ha från din externa disk.

Det slog mig nyss, farsan har köpt en MacBook som ska ersätta hans iMac och imorgon ska jag hem till honom och föra över allt han vill behålla. Tänkte "var fan har jag firewirekabeln", men så kom jag på att den kan jag ju inte använda på MacBooken. Så det får väl bli Ethernet. Frågan är bara om jag har några korsade kablar och hur jag ser skillnad på en korsad och icke korsad kabel. Dessutom, är korsad kabel en nödvändigthet?
Har inte direkt vägarna förbi en kabelbutik på vägen dit.

  • Medlem
  • 2009-03-03 06:08
Ursprungligen av henkebarn:

Dessutom, är korsad kabel en nödvändigthet?

http://support.apple.com/kb/HT2274?viewlocale=sv_SE

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 03:37

Flytta home katalogen till den nya .. kör på som förut!?
-- kolla bara så användare har samma ID\rättigheter som på gamla .. sen e det inga trassel

\home\användare → COPY & PASTE i FINDER .. varför trassla till saker?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 03:54

Håller du upp en TPkabels båda ändar sida vid sida och kollar färgmönstret på kontakterna, ser man lätt om det har X-ad eller rak förbindelse .. /e det samma färgsekvens på tömmarna e den rak\ annars kan du ju koppa via en switch\router som inte bryrsig om det e X-ad eller rak sömnad på ledningarna

  • Medlem
  • 2009-03-03 20:56

Funderar på en ny iMac 24" Den har bara FW800 och min stenålders Quicksilver bara har FW400
Funkar det att använda flyttassistent och target mode med en 9 pinnars till 6 pinnars FW-sladd?

Typ den som har art.nr 301-131
http://www.auroragroup.eu/shop/data/downloads/Firewire%20800%20-%20141005_se.pdf

Ursprungligen av nixon:

Funderar på en ny iMac 24" Den har bara FW800 och min stenålders Quicksilver bara har FW400
Funkar det att använda flyttassistent och target mode med en 9 pinnars till 6 pinnars FW-sladd?

Typ den som har art.nr 301-131
http://www.auroragroup.eu/shop/data/downloads/Firewire%20800%20-%20141005_se.pdf

Sitter i samman sits.
Har kört min Timemachine med FW400 och nya iMacen har bara FW800.
Kopplar jag in USB så går det av någon anledning inta mounta disken.

Ursprungligen av heiko:

Sitter i samman sits.
Har kört min Timemachine med FW400 och nya iMacen har bara FW800.
Kopplar jag in USB så går det av någon anledning inta mounta disken.

Hittade denna som ser ut att fungerar.
Någon som testat detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-09 20:17

Hej.

Macägare i snart en vecka och behöver lite hjälp...

Får min nya MB utbytt i slutet av veckan och undrar om det räcker att installera om OSX på den gamla innan jag lämnar den till budkillen... Tas alla mina bilder och dylikt bort på ett tillfredsställande sätt då?

Har tänkt att använda en TM-backup för att återställa mitt nuvarande system. Då undrar jag om licenser för Office och Adobe hänger med till den nya datorn?

Tar upp tråden lite igen, får min macbook pro denna eller nästa vecka och tänkte höra hur jag som bästa får över de program jag vill ha på den nya. Jag har en Time Machine backup men vill inte återskapa allt som finns på iMacen.

De program jag vill ha (inklusive allt innehåll) är:
-Mail, alla mail som jag skickat, tagit emot osv.
-iCal
-Adressboken
-iTunes
-iPhoto

Finns det något enkelt sätt att manuellt flytta över dessa program tillsammans med nuvarande innehållet?

Tacksam för svar
//Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 20:14
Ursprungligen av Kidmaster:

Tar upp tråden lite igen, får min macbook pro denna eller nästa vecka och tänkte höra hur jag som bästa får över de program jag vill ha på den nya. Jag har en Time Machine backup men vill inte återskapa allt som finns på iMacen.

De program jag vill ha (inklusive allt innehåll) är:
-Mail, alla mail som jag skickat, tagit emot osv.
-iCal
-Adressboken
-iTunes
-iPhoto

Finns det något enkelt sätt att manuellt flytta över dessa program tillsammans med nuvarande innehållet?

Tacksam för svar
//Svante

Du kan kolla om iBackup möter dina krav.

http://www.grapefruit.ch/iBackup/index.html

Att kopiera/spegla en Macbook Pro till en ny Imac?

Hej Macvänner,

Vi skall precis köpa en ny Imac (med Snowleopard). Har en ganska ny Macbook Pro (med Tiger). Hur gör vi smidigast för att spegla hela innehållet från Macbooken till den nya Imacen? (vi skall inte behålla Macbooken). Dvs att det i princip blir "samma" maskin, men genom en ny hårdvara (mail, alla program, ja, alltihop...). Är det möjligt, när den äldre maskinen kör Tiger och den nya Snowleopard...?

Jättetacksam för svar!

Jonas/Maria

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 19:34

Till att börja med så bör ni givetvis använda er av Flyttassistenten.

Ni får en fråga om ni vill kopiera saker från en annan dator när ni installerar den nya. Kolla annars här (gäller 10.5.. men har inte hört att det skulle fungera annorlunda under Snow Leopard, annars sök vidare):

Mac OS X 10.5 Help: Flytta filer med Flyttassistent

PS. Kräver en FireWire-kabel, men om ni inte har det är det ändå en bra investering.

Tack, maca:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 21:07

Som ni kanske redan märkt så har man faktiskt möjlighet, när man väl öppnat Flyttassistenten i Snow Leopard, att välja att föra över informationen via "trådlöst eller trådbundet nätverk", istället för via FireWire.

Lycka till med er nya Mac!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-14 23:40

Rekommenderas alla gånger att föra över via Firewire. Trådlöst tar mycket längre tid.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-15 10:10

Trådlöst ja, men man kan köra över trådbundet ethernet också Det gjorde jag från min Mac Pro till min Macbook Pro, inga problem, gick hyfsat snabbt.

(Jag menar det är onödigt att köra en FireWire kabel om man bara kommer använda den EN gång för att göra detta. Däremot har man en liggandes så är det ju smidigare).

Tack för infon! Glädjer oss åt en ny Imac 24 i nästa vecka:-) Någon som vet om en ny generation Imacar är på väg snart...? Hur länge brukar det gå mellan en större designuppdatering?

Hej!
En bra sida att kika på är Mac Buyer's Guide: Know When to Buy Your Mac, iPod or iPhone. Som den säger nu så ska man bara köpa en om man verkligen behöver. Men å andra sidan är det ju inte hugget i sten att den uppdateras var 220:e dag.

Lycka till med er iMac oavsett när ni köper den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-16 14:57
Ursprungligen av Jonas/Maria:

Tack för infon! Glädjer oss åt en ny Imac 24 i nästa vecka:-) Någon som vet om en ny generation Imacar är på väg snart...? Hur länge brukar det gå mellan en större designuppdatering?

Såg ett rykte idag (tror det var på appleinsider) om nya imacar inom kort. men som sagt det är ju bara rykten, ingen vet säkert.

Tack, blackheim!

  • Medlem
  • 2009-09-16 22:54

Slår ihop två trådar om samma sak.
Admin

Hej igen,

Fick höra genom en återförsäljare igår, att varken Flyttassistenten eller Carbon Copy Cloner kan överföra en äldre maskins program till en ny, utan att dessa program, t ex Adobe Photoshop och övriga CS3, känner av att en kopiering har skett och vill bli installerade på nytt, eller att samma reg.code skall skrivas in igen...?

Någon med erfarenhet av detta? Vi tänker att isåfall är det ju ingen mening med att använda Flyttassistenten..., då kan man ju lika gärna flytta allt manuellt, liksom "från en fräsch start"...?

hejhej

Ursprungligen av Jonas/Maria:

...varken Flyttassistenten eller Carbon Copy Cloner kan överföra en äldre maskins program till en ny, utan att dessa program, t ex Adobe Photoshop och övriga CS3, känner av att en kopiering har skett och vill bli installerade på nytt, eller att samma reg.code skall skrivas in igen...

Ja, det finns programvara som känner av vilken hårdvara den är installerad på, och som därför kräver ny aktivering på den nya datorn. Har råkat ut för detta med vissa musikprogram (T-Racks t.ex).

Adobe-programmen kan också drabbas av detta. Men det är ju bara att avaktivera programmen på den gamla datorn, och efter flytten aktivera dem i den nya. Tar inte många sekunder.

Men de allra flesta program funkar hur bra som helst att flytta, både via Flyttassistenten och via kloning.

Samma återförsäljare menade med säkerhet å andra sidan också att en Powerbook G4 INTE har FireWire 800 (9 pin), vilket den bevisligen har , åtminstone på den maskin jag dubbelkontrollerat nu..., så detta kanske också bara är nys? (att flyttassistenten inte fungerar med större program som Adobe m fl)

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-09-17 13:30

Flyttade Photoshop CS3 från en gammal hårddisk via USB med flyttassistenten till min nya SL installation och det gick utmärkt utan att skriva in några koder igen.

Jag fick min nya MacBook Pro häromdagen och upptäckte att den nya har en annan Firewire än den gamla vita MacBook jag emigrerar från. Jag kunde ha:

... åkt och köpt en adapter för Firewire (från en typ av kontakt till den jag har i den gamla (finns tex här: Kjell & Company )
.. eller om jag läst noggrannare i Flyttassitenten valt att överföra via nätverk.

Men det gjorde jag inte.

Eftersom jag samtidigt köpte Time Capsule och ville göra en backup, så gjorde jag det först. Sedan använde jag Flyttassistenten för att läsa in allt från backupen till den nya datorn.

Så här ser det ut i Flyttassistenten i Mac OS X 10.6.

Bevaka tråden