Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara egen film som MPEG4/h.264, i vilken konfiguration?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 08:30

Hej !

Jag har konverterat ett gäng gamla videoband till DV och sedan gjort DVD av några. Nu skulle jag också vilja spara dem i ett modernt format som MPEG4.

Här behöver jag dock hjälp då det finns en massa varianer på detta? Vad skall jag exportera som? Vill ha så god kvalitet det går att få. Har gjort ett test som inte blev så lyckat. Det blev då horisontella linjära störningar i konturerna. Detta när man spelar upp datorn.

Mvh Olof

Senast redigerat 2008-02-09 21:58

Jag vet inte om detta kan vara till någon hjälp för dig. Själv kan jag inte så mycket om film och konvertering. Men när jag sparar YouTube-filmer brukar jag konvertera dem i ett gratisprogram som heter iSquint. Vill man betala för programmet får man också en massa fler format att leka med. Testa och se om du kan ha nytta av det (http://www.isquint.org/)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-26 10:39

Tack Bodhisattva. ISquint har jag hittat också. Smidigt program. Oberoende om man kör det, QuickTime pro eller iMovie så verkar ungefär samma val finnas. Det jag dock inte vet är hur jag skall spara för att få kombinationen bra kvalitet och komprimering. I mitt fall skall det inte upp på weben utan mer arkivering och uppspelning på TV.

Det är inte störningar, det är fältlinjer som finns i DV-filmen till att börja med.

Dessa får du bort ifall du väljer De-interlace. Jag tror att iSquint har De-interlace som alternativ. Annars får du installera FFMpegX (som jag tycker är totalt överlägset med MPEG4) och välja De-interlace i filtermenyn.

De-interlace sätter samman linjerna så att det ser ut som om du skulle se det på en vanlig TV.

Vill du veta mer så är det bara att googla på "video interlace".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:57

Hej igen!

Min fråga återstår. Finns det någon som har bra tips? h.264 verkar smidigt men vilken bitrate skall man ex välja? Någon skillnad att välja MOV eller MPEG4 med h.264 som kompression?

Mvh Olof

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-09 23:30

1. .mov är ett filformat - en "väska" - som kan innehålla allt möjligt (video, ljud, 3D, VR, text, bild, etc).

2. H264 är Mpeg4 - den avancerade varianten.

3. 2-2,5 mbit/s är vettigt för PAL-video. För animerad film (2D plakatfärgad ) duger 1-1,5 mbit/s.

Om du frågar mig alltså

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 00:23

Tack mjg!

Har nu testat och upptäcker ett bekant problem. DV till MPEG4 ger en bild som horisontala störningar. Gissar att det har med "interlaced" att göra. Är det något man kan göra åt när man sparar till MPEG4? Uppspelning av DV-materialet visar inga sådana bieffekter.

Ursprungligen av Oloff:

Tack mjg!

Har nu testat och upptäcker ett bekant problem. DV till MPEG4 ger en bild som horisontala störningar. Gissar att det har med "interlaced" att göra. Är det något man kan göra åt när man sparar till MPEG4? Uppspelning av DV-materialet visar inga sådana bieffekter.

Se mitt inlägg ovan, använd FFMpegX och välj De-interlace i Filtermenyn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-10 01:25

Ett tips: Skippa 2-pass-encoding om materialet ändå är ganska uselt (skit in-skit ut även om man kör 2-pass...som tar nästan dubbelt så lång tid att köra).
Deinterlace kör jag på ALLT nuförtiden. Framtiden (lcd, HD, etc) är progressiv - interlace lever bara kvar ett tag till för broadcasting p.g.a. bandbreddsproblematik. Det betyder inte att hemmapulare och innehållsproducenter behöver hålla på med sådan skit, hehe.
Kom ihåg: Mycket ser för jävligt ut på datorskärmen, men det kommer att se hyfsat eller bra ut på en teve. Varför? Lång historia - orkar inte tugga den igen.

1
Bevaka tråden