Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynotevaka i Umeå - tisdag 15 januari 2008

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

samul: Kanon med sponsade snacks!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 18:33

Ok, sätt upp mig på listan. Evt måste jag backa ur senare men just nu verkar det grönt. Ska bli kul

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-01-12 22:16

Skulle gärna vilja komma men känner jag mig själv så kommer jag inte att orka vara uppe så sent som detta förmodligen blir. Får ta det hemma i soffan i stället :/

  • Medlem
  • 2008-01-13 22:59

Jisses, det här blir helt otroligt chef.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-14 22:08

Synd att man inte kommer kunna närvara. Plikten kallar 05.40 dagen därpå, så någon vaka blir det inte.

Usch. Jag håller på att känna mig helt sjukt laddad inför morgondagen. Om någon har en burk valium så får ni gärna ta med

Ursprungligen av staed:

Usch. Jag håller på att känna mig helt sjukt laddad inför morgondagen.

Heh, jag läste det först som att du blivit sjuk, tur att det inte var så, inte annat än att du fått SteveFeber (kanske något för Roger Åberg att skapa? ).

Jag är också pepp, det ska bli kul. Räknar inte med att det blir lika häftigt som förra årets keynote (som verkligen var en milstolpe som folk kommer att prata om länge), men jag ser fram emot trevlig samvaro!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-14 22:43

Oj, det var verkligen seriöst och ambitiöst organiserat och arrangerat på MacPub i Umeå! Anmälan och sponsrade snacks och allt. Imponerande!

Ursprungligen av Reisan:

Oj, det var verkligen seriöst och ambitiöst organiserat och arrangerat på MacPub i Umeå! Anmälan och sponsrade snacks och allt. Imponerande!

Japp, det är 99mac i Umeå det! Tredje vakan på drygt ett års tid faktiskt, plus ett gäng macpubar gör nog oss till Sveriges aktivaste macintresserade

Ok, Apple utlovar en videoström på eftermiddagen, amerikansk tid (se apple.com). Betyder det att vi får en videoström först vid midnatt? Hoppas den kommer lite tidigare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 09:15
Ursprungligen av Adrian B:

Japp, det är 99mac i Umeå det! Tredje vakan på drygt ett års tid faktiskt, plus ett gäng macpubar gör nog oss till Sveriges aktivaste macintresserade

Låter mycket trevligt. Keep up the good work!

Postade just detta i en annan tråd, men det är lite relevant för oss:

Hmm, iPhone Alley påstår att dom ska sända live!

iPhone Alley: Macworld 2008 Keynote Live Video Stream

Kan dom verkligen lyckas med det? Har dom smugit in en kamera på riktiga keynoten? Eller har dom tillgång till satellitsändningen till London?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-15 08:59

Macrumors hävdar att det kommer att finnas en förinspelad version av keynoten tillgänglig på Apples websida.
Så har vi tur kommer det att finnas något att titta på ganska snart efter att keynoten är slut.

Ursprungligen av Narogh:

Macrumors hävdar att det kommer att finnas en förinspelad version av keynoten tillgänglig på Apples websida.

Jag tror du missuppfattat det. Det handlar inte om en förinspelad version, utan om att det som visas är redan inspelat och inte live. Keynoten är ju på morgonen i USA och videon läggs ut först på eftermiddagen enligt Apples hemsida.

Det är det jag syftar på i mitt inlägg ovan där jag just länkade till Apples hemsida.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-15 09:38

Måste tyvär tacka nej i år då jag har flyttat till Malmö, eventuellt kanske man dyker upp på något liknande här.

  • Medlem
  • 2008-01-15 11:11

Holy hell, vad ÄR detta?

Hur skulle iPhone Alley kunna smyga in en kamera? En FÖRINSPELAD version av keynoten? This is confusing.

Ursprungligen av lufra:

Hur skulle iPhone Alley kunna smyga in en kamera?

Jo, det är en bra fråga. Men dom verkar säkra på sin sak. Dom kanske fått tillgång till satellitsändningen och streamar ut den?

Hursomhelst: Hur påverkar det oss? I så fall skulle vi behöva sitta på plats i Bio Abelli klockan 18.00. Men det känns som lite sent att börja ändra planerna nu. Så vi kanske väntar in Apples keynote ändå? Men tänk om den kommer först vid midnatt?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-15 11:45

direkt från apples hemsida, så NÅGOT är i görningen. Kanske keynoten i form av en Podcast?

  • Medlem
  • 2008-01-15 13:03

Nu ska vi se, hur gör man sånt här smart? Mest troligt är att att Apple lägger ut sin ström vid en tidpunkt mellan kl 22 och 02 svensk tid (eventuell klippning, omkodning, lunchpaus för teknikerna, sadism riktad mot äppeltillbedjare). Mindre troligt är att Alleykillarna lyckats lura åt sig tillgång till satellitsändningen. Än mindre troligt är att de befinner sig på plats och har med sig en liten kamera. Men någon av dem kanske har offrat ett öga och opererat in kameran i huvudet. Allra mest troligt är att vi, oavsett, kommer att vänta ända tills det börjar kännas fånigt och/eller tröstlöst.

En möjlighet är ju att bevaka eventuell realtidsbevakning på någons laptop, fr o m 18.30 på Rött. En annan möjlighet är Complete Sensory Lockdown tills vi kan barrikadera oss på Abelli. Och... Jag vet inte! Jag har just tryckt i mig lunch och är inte så snabbtänkt.

Vad är det som talar emot att det kommer att bli som det alltid brukar bli? Dvs att Apple lägger upp keynoten i princip så fort den har visats live för de med tillgång till satellitsändningen?

Ursprungligen av William WM:

Vad är det som talar emot att det kommer att bli som det alltid brukar bli? Dvs att Apple lägger upp keynoten i princip så fort den har visats live för de med tillgång till satellitsändningen?

Fast vad menar du med att det alltid brukar bli så?

Vi hade denna vaka för ett år sedan och då kom sändningen ut vid ungefär kvart i tolv när folk precis var på vippen att ge upp.

Vi hade även en WWDC-vaka i somras och var kvar till klockan var över ett på natten innan vi gav upp utan att få någon videoström alls. Det visade sig att videoströmmen kom ut först vid halv fyra på natten den gången.

Så jag skulle nog inte påstår att det "alltid brukar bli" direkt efteråt, på senare tid har det inte varit så.

Du har så rätt, jag var lite väl kategorisk i mitt påstående. Jag har haft det stora nöjet att se keynotarna live via satellit de senaste 2,5 åren och antog (dumt nog) att keynotandet för dödliga (som jag nu återigen har blivit) var på samma sätt som förr i tiden.

Ursprungligen av William WM:

Jag har haft det stora nöjet att se keynotarna live via satellit de senaste 2,5 åren och antog (dumt nog) att keynotandet för dödliga (som jag nu återigen har blivit) var på samma sätt som förr i tiden.

Vilken lyx! Näe, det är tyvärr inte som det var förr, vi brukar minnas med en tår i ögat hur det var för riktigt länge sedan när det till och med sändes live och vi satt i HUMlab

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-15 15:01

Jag siktar på att vara på Rött kl 21.00 ca. Jag antar att ni är kvar där vid den tiden?

Ursprungligen av rhesus:

Jag siktar på att vara på Rött kl 21.00 ca. Jag antar att ni är kvar där vid den tiden?

Du kan ringa mig på 0705772329 eller skicka ett SMS så får du veta om vi är kvar på Rött eller har dragit till museet redan.

Det gäller förstås alla andra också, som kanske blir sena till Rött.

Om inte vet du ju var du ska gå.

Ett tips till er som blir sena är att undvika sidor som 99.se, apple.com, och absolut inte använda era Atom/RSS-läsare efter klockan 18.

Ursprungligen av Marcus K:

Ett tips till er som blir sena är att undvika sidor som 99.se, apple.com, och absolut inte använda era Atom/RSS-läsare efter klockan 18.

Jag skulle vilja säga att man skall undvika allt vad internet och TV och telefon heter för att vara på den säkra sidan.

Den som trotsar reglerna och råkar få veta något har fullständig tystnadsplikt, annars blir det spöstraff.

Ursprungligen av Marcus K:

Ett tips till er som blir sena är att undvika sidor som 99.se, apple.com, och absolut inte använda era Atom/RSS-läsare efter klockan 18.

Något säger mig att jag kommer att få mer jobb gjort då än någonsin annars

Ursprungligen av Adrian B:

Något säger mig att jag kommer att få mer jobb gjort då än någonsin annars

Ska du jobba medan du sitter på Rött?

Bevaka tråden