Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytt HDD; hur synca Iphone med Itunes?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har letat runt i forumet, men inte hittat denna fråga...

Tyvärr crashade min hårddisk och jag var tvungen att installera en ny. Detta innebar att jag var tvungen att installera Itunes på nytt i den nya HDD och alla mina backups är borta. Problemet är nu att jag inte kan synca mina album till Itunes, då den vill skriva över det jag har i mobilen.

Hur kan jag synca min Iphone mot Itunes, dvs hur får jag över mina album från Iphonen till Itunes igen?

Tacksam för svar!

//Nicklas

  • Medlem
  • 2008-01-03 21:38

Jag tror inte att det går utan att hacka. Det är inte meningen och går inte med en vanlig iPod.

Det finns verktyg för det på nätet, prova att söka på Versiontracker.com

Det borde ju finnas ngt sätt annars är det ju rätt absurt om all min musik i Iphonen försvinner.

Det finns många verktyg för att få ut musik från en iPod, men det är inte lika enkelt med iPhone eftersom musikfilerna lagras med korta kryptiska namn där, inte samma namn som i datorn. Så de flesta verktyg för iPod fungerar inte med iPhone (som t.ex. YamiPod). Eventuellt finns det betalprogram som fixar det, har för mig jag såg det när jag googlade efter sådant.

Ursprungligen av nicklas_718:

Det borde ju finnas ngt sätt annars är det ju rätt absurt om all min musik i Iphonen försvinner.

Det kan tyckas det, men man ska inte se iPhonen som en backup-enhet för datorn, utan man ska se till att ta backup av det man har på datorn (det bör man ju ändå göra av femtioelva andra skäl). Musik och video som man synkar har man ju alltid på datorn, aldrig bara på telefonen.

Ursprungligen av Adrian B:

Det finns många verktyg för att få ut musik från en iPod, men det är inte lika enkelt med iPhone eftersom musikfilerna lagras med korta kryptiska namn där, inte samma namn som i datorn. Så de flesta verktyg för iPod fungerar inte med iPhone (som t.ex. YamiPod). Eventuellt finns det betalprogram som fixar det, har för mig jag såg det när jag googlade efter sådant.



Det kan tyckas det, men man ska inte se iPhonen som en backup-enhet för datorn, utan man ska se till att ta backup av det man har på datorn (det bör man ju ändå göra av femtioelva andra skäl). Musik och video som man synkar har man ju alltid på datorn, aldrig bara på telefonen.

Musiken som finns i Iphonen har jag backup på, dock tog det väldigt lång tid att knyta albumbilder till varje album och det är det jag vill undvika att göra igen. Vill bara kunna synca min musik med mitt nya Itunes, trodde aldrig att det skulle vara så här svårt. Har letat runt på nätet men hittar inget som löser mitt problem. Tyvärr verkar det som om jag får ta bort all musik på Iphonen och börja om igen...Känns inte speciellt kul...

Ursprungligen av nicklas_718:

Musiken som finns i Iphonen har jag backup på, dock tog det väldigt lång tid att knyta albumbilder till varje album och det är det jag vill undvika att göra igen.

Jo, jag förstår, därför betoningen på hur viktigt det är att ta backup av datorn, så man inte råkar ut för sådant. Men en fullständig och aktuell backup av ens dator har man kvar allt sådant. Det hjälper förstås inte dig just nu, men kanske kan andra uppmärksamma det och kanske hjälper det dig nästa gång det händer.

Ursprungligen av Janne.M:

Det finns verktyg för det på nätet, prova att söka på Versiontracker.com

Janne, du minns inte vad programmet heter?

  • Medlem
  • 2008-01-03 21:57

Allt går. Det går säkert att leta reda på filerna nånstans inne i iPhonen om man kämpar lite. Googla eller sök på Versiontracker.com eller MacUpdate.com.

Hijackar tråden lite:
Jag har funderat över en sak, kommer man kunna installera ett flashminne med större kapacitet i iPhonen när de väl finns på marknaden?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-04 08:52

Om du har låtarna på din iPhone kan du ju göra som så att du visar alla dolda mappar, går in i iPhonen och tar ut mapparna så har du dina låtar!

Jag förmodar att det går att göra så...ifall du använder Windows iallafall!

Ursprungligen av iTac:

Om du har låtarna på din iPhone kan du ju göra som så att du visar alla dolda mappar, går in i iPhonen och tar ut mapparna så har du dina låtar!

Jag förmodar att det går att göra så...ifall du använder Windows iallafall!

Låter intressant, förklara gärna mer ingående hur du menar?
/ Nicke

Via Finder i Iphone har jag hittat musikfilerna, tror jag... Dessa verkar ligga under private/var/root/ media/itunes_control/ music. Frågan är då hur jag får in dessa filer i itunes, känns inte som att det går...?

Ursprungligen av iTac:

Om du har låtarna på din iPhone kan du ju göra som så att du visar alla dolda mappar, går in i iPhonen och tar ut mapparna så har du dina låtar!

Jag förmodar att det går att göra så...ifall du använder Windows iallafall!

Som jag skrev ovan är det inte fullt så enkelt som på iPod eftersom filerna har rätt kryptiska namn och är inte organiserade på samma sätt. Därav att de flesta program för att föra över musik från iPod inte fungerar med iPhone.

Det finns program att köpa som sagt, lite googlande gav detta för Windows:
http://tansee-iphone-copy-pack.qarchive.org/

Och detta för Mac:
http://www.digidna.net/index.php

Inget jag testat själv dock, bara sett andra rekommendera-

Tack allihop för alla svar och ett speciellt tack till Adrian! - Ditt tips av program fungerade perfekt!! TACK!

hmm

Men om man gör som mig och köper musik och apps via telefonen då?
Hur lägger man in den i datorn?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-21 08:44
Ursprungligen av priestarn:

Men om man gör som mig och köper musik och apps via telefonen då?
Hur lägger man in den i datorn?

Bara att synka till iTunes så flyttas allt över.

1
Bevaka tråden