Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klara vill in i värmen...

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har alltid tänkt mig att det kommer bli egen företagare.. bägge mina föräldrar har varit frilansare, även när jag var liten, så jag lockas av friheten att bestämma själv men rädslan att inte räcka till. hoppas man lär sig sånt på vägen, typ att sälja sig själv tex.

jag är ganska modig och så men det kräver ändå övning att kunna göra det med finess..
hoppas på att träffa likasinnade och samarbeta med typ två andra á la Front. annars en anställning är bra i början tror jag. bara för att få hyran betald. tror inte riktigt på att välja , i perioder behöver man olika saker. men man blir allra mest fri att göra vad man vill om man har en någorlunda fast inkomst. att ständigt vara på jakt efter pengar skapar inte kreativitet. vad än den nya regeringen säger.

hur går det med möblerna i papper och gjutjärn?

ah, nu vill jag skriva "dat verstand ik" men jag är säker på att jag stavar fel, förstår och pratar en del nederländska, särskilt i workshopen, där switchar de lite fram o tillbaka med mig, de vet att jag vill lära mig och att jag förstår... brödet..jag fortsätter att rosta det, rostar alltid skivat bröd.. men inte det oskivade, müsli-brödet Ceréales från AH Excellent..det behöver inte rostas..

äter ni hagelslag och ost ihop?! jag hittade nypon-marmelad i veckan! rozen...eh..måste ta mig en macka till o kolla...

vad gör du i sverige?!

jo, en uppdatering, klarade framläggningen. de räknade bara upp "passed","passed with a warning" o "failed" hon sa mitt namn och "passed"! så nu är jag i Modul2. av 4. fjärde är med internship o sånt. fanns folk i klassen som failat första modulen 3 gånger. hade powerpoint-presentationer, 3minuter var att berätta om projekten vi har gjort under de senaste 6 månaderna, eftersom jag bytte avdelning behövde jag bara berätta om dessa två..här är en bild på järn-stolen..

Ursprungligen av klarabara:

ah, nu vill jag skriva "dat verstand ik" men jag är säker på att jag stavar fel, förstår och pratar en del nederländska, särskilt i workshopen, där switchar de lite fram o tillbaka med mig, de vet att jag vill lära mig och att jag förstår... brödet..jag fortsätter att rosta det, rostar alltid skivat bröd.. men inte det oskivade, müsli-brödet Ceréales från AH Excellent..det behöver inte rostas..

äter ni hagelslag och ost ihop?! jag hittade nypon-marmelad i veckan! rozen...eh..måste ta mig en macka till o kolla...

vad gör du i sverige?

Nee Nee man äter inte Hagelslag med Ost.... det smakar inte gott... däremot Vla och en macka med hagelslag tillsammans är gott, och då ska du inte heller doppa mackan i vlan hehe!!

Var faktiskt hemma förra veckan i några dagar nere i A'dam, skönt ibland o komma ner där och kunna köpa allt man saknar här i Sverige...

Ja du, vad jag gör i Sverige, undrar jag med! Jag kom hit som 11 åring (Dvs för 11 år sedan) är 22 idag, pga att mina föräldrar flyttade hit pga att farsan skulle jobba här, nåt me sitt jobb..... sen trivdes de så bra och lärde sig språket och nu vill de bli gamla här *stollar tänkar jag" (för känns det bara som en plåga att ha tillbringat mina första tonårsår här med ett nytt språk som e så grymt svårt o lära sig, speciellt uttalen, Svenskan är ologiskvart fall skånskan haha *skämt åsido* hehe nåja undkommer aldrig min Nederländska dialekt dock, men nästa år flyttar jag ner och börjar studera till Pilot i Hoofddorp, utanför Amsterdam OM jag har tur och kommer in.... gjorde ett av sluttesterna bl.a i förra veckan där nere! Så förhoppningsvis e jag tillbaka till mitt liefde land snart för evigt...

Men ha det gött och lycka till med framtida studier!

Hoppas du lär dig grymt bra Holländska!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-15 21:28

Schalom, bästa diskussionen jag läst sedan jag blev medlem.

2 saker: 1. Underbart att hitta likasinnade! 2. Äntligen känns det meningsfullt att skriva inlägg! Har bara letat information tidigare, nu känns det som att vara en del av något stort...

Ursprungligen av estrea:

Schalom, bästa diskussionen jag läst sedan jag blev medlem.

2 saker: 1. Underbart att hitta likasinnade! 2. Äntligen känns det meningsfullt att skriva inlägg! Har bara letat information tidigare, nu känns det som att vara en del av något stort...

Vi är del av ngt stort här på 99Mac.
På ngt sätt är det här MER än bara ett community.

Det finns många här som jag gärna skulle ha sittande i mitt kök med saft & kakor.

Och du, estrea - välkommen in i värmen.

wow. den gick rakt in i hjärtat!
jag håller med på bägge punkterna!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-16 20:29

Yes, välkommen.

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-16 22:11

Jag tackar er, fantastiskt att ni struntar i melodifestivalen för att sitta med macen och 99, kanske inte alltid så hälsosamt men mycket trovärdigt.

Jag är egentligen inte en applefreak av stora mått, råkar bara uppskatta när saker fungerar och samtidigt skänker glädje. Har liknande bakgrund som klarabara men fastnade för trä och frilansar på "enstycksmöbelmarknaden". Utifrån "cradle to cradle" har jag svårt att motivera mitt yrkesval men har inte formulerat mina mål tillräckligt tydligt för att sikta.. hoppas ni förstår.

Är hopplöst avundsjuk på dem som väntade ett par månader till innan mbp'n inhandlades, sitter med första generationen och väntar på upphottningen så jag kan byta upp mig. Tänkte kanske farsgubben vill köpa loss den gamla. Tyvärr spelar han bara hjärter på sin nuvarande dell så det är kanske inte intressant trots allt...

Ser fram emot vår och värme på 99, tack igen för välkomnandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 23:14

Jodå, Asus = Anus
Mac = Snopp

Trevlig dator

Ursprungligen av marf:

Jodå, Asus = Anus
Mac = Snopp

Trevlig dator

Det där lät lite Freudianskt, vågar du utveckla det?

Jonkanon: tack för den länken! ska titta närmre på det!

anjunabeats: voor nu eten ik een tosti hamkaas met mustard (??) elke morgen, ik heb niet hagelslaag t'huis...mar nog een smul-yoghurt!

på sv. för tillfället äter jag rostat bröd med ost, skinka o senap varje morgon (jag börjar tröttna) jag har inte hagelslaag hemma men jag har lyxig yoghurt. fri översättning till nederländska...

pilot! wow! spännande! det håller jag tummarna för!

jag har suttit och researchat i en vecka om blinda nu för ett projekt i skolan, får se vad det leder till..

för min del får han gärna avstå..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 17:37

Välkommen!

Min tanke för stunden: prylar har i grund och botten en funktion som jag vill åt, därför använder jag dem. Sen är det alltid trevlig när någon tänker till och analyserar vad man kan ta bort. Hela samhället sitter ju och rutinmässigt trycker på en massa standardknappar som "vi alltid gjort för det fungerar ju på det sättet".

människor är olika, en del vill ha text på alla knappar och en knapp per funktion, andra önskar multifunktionsgränssnitt, andra vill bara ha det senaste...

Bevaka tråden