Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.1.3 Jailbreak släppt

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-24 23:20

Ni som uppgraderar, meddela hur det funkar. Jag väntar nog på utförliga rapporter..

http://cre.ations.net/blog/post/iphone-113-jailbreak-released

Windows only, än så länge.

Intressant!
Fungerar det för telefoner som levererats med 1.1.3?

Ursprungligen av wat:

Ni som uppgraderar, meddela hur det funkar. Jag väntar nog på utförliga rapporter..

http://cre.ations.net/blog/post/iphone-113-jailbreak-released

Windows only, än så länge.

antar att bootloadern uppgraderas med eller? Om inte är detta guld!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-01-25 00:13

Nej. Bootloader och Baseband uppdateras inte. Tidiga rapporter tyder på att mjukvaruupplåsning (1.1.1) överlever.

Ursprungligen av akesson:

Nej. Bootloader och Baseband uppdateras inte. Tidiga rapporter tyder på att mjukvaruupplåsning (1.1.1) överlever.

då borde x-sim funka med

Väntar dock på Mac-version och låter de modiga "offra" sig före jag provar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-25 07:39
Ursprungligen av mackeswissman:

Väntar dock på Mac-version och låter de modiga "offra" sig före jag provar

Finns en mac version på samma sida.

Ursprungligen av akesson:

Nej. Bootloader och Baseband uppdateras inte. Tidiga rapporter tyder på att mjukvaruupplåsning (1.1.1) överlever.

Väntar med spänning på bekräftelse!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-25 00:22

StealthSIM och liknande ska fungera. Det är bara FW som uppgraderas. Detta medför tydligen att Google Maps location-grej inte fungerar, då man behöver nyaste baseband till den funktionen. Trist.

Lite drama:

<NerveGas> NateTrue has recently leaked a v1.1.3 Jailbreak without the Dev-Team's permission, getting himself kicked off the team. Against our wishes, he's included patches which have a strong change of containing copyrighted information, too, which may make his personal releae illegal. I'd like to strongly advise against using his system for upgrading, and make it known that the rest of the dev team does not support software piracy or copyright infringement.

The method the Dev Team was/is planning on releasing allows you to perform the jailbreak without violating federal law.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-25 10:27
Ursprungligen av Adrian B:

Lite drama:

<NerveGas> NateTrue has recently leaked a v1.1.3 Jailbreak without the Dev-Team's permission, getting himself kicked off the team. Against our wishes, he's included patches which have a strong change of containing copyrighted information, too, which may make his personal releae illegal. I'd like to strongly advise against using his system for upgrading, and make it known that the rest of the dev team does not support software piracy or copyright infringement.

The method the Dev Team was/is planning on releasing allows you to perform the jailbreak without violating federal law.

Jag har svårt att se det här som något positivt som alla andra. I praktiken kommer det ju skada iPhone-communityn mer än det gör nytta då Apple nu har möjlighet att patcha och göra det ännu svårare att knäcka nästa FW. Det fanns ett skäl till att man ville vänta tills efter det att Apple släppte en FW som hade stöd för SDK osv.

Hursomhelst, nu när den är ute kan man som användare lika gärna uppgradera till 1.1.3, men ändå, det är lite trist.

Ursprungligen av koze:

Jag har svårt att se det här som något positivt som alla andra. I praktiken kommer det ju skada iPhone-communityn mer än det gör nytta då Apple nu har möjlighet att patcha och göra det ännu svårare att knäcka nästa FW. Det fanns ett skäl till att man ville vänta tills efter det att Apple släppte en FW som hade stöd för SDK osv.

Hursomhelst, nu när den är ute kan man som användare lika gärna uppgradera till 1.1.3, men ändå, det är lite trist.

Du borde vänta med att uppgradera. I mina ögon är detta bara ett fulhack, jag väntar tills den "riktiga" kommer, då med en riktig uppdatering via iTunes precis som med 1.1.2.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-25 10:39
Ursprungligen av Patrik D:

Du borde vänta med att uppgradera. I mina ögon är detta bara ett fulhack, jag väntar tills den "riktiga" kommer, då med en riktig uppdatering via iTunes precis som med 1.1.2.

Ok, det blir nog till att vänta som du säger. Vad är de tekniska nackdelarna med att göra det nu? Vad tar man för risker?

Ursprungligen av koze:

Ok, det blir nog till att vänta som du säger. Vad är de tekniska nackdelarna med att göra det nu? Vad tar man för risker?

Eftersom man kör gammalt baseband med nytt firmware hamnar man i en sits som Apple antagligen inte testat. Gör man en normal uppdatering till 1.1.3 får man ju automatiskt senaste baseband också och det är så det är tänkt att fungera. Så det finns en risk att man stöter på oväntade buggar.

Jag skulle nog vänta några dagar i alla fall och se vad folk säger om det innan jag ger mig på det.

Ursprungligen av koze:

Jag har svårt att se det här som något positivt som alla andra. I praktiken kommer det ju skada iPhone-communityn mer än det gör nytta då Apple nu har möjlighet att patcha och göra det ännu svårare att knäcka nästa FW. Det fanns ett skäl till att man ville vänta tills efter det att Apple släppte en FW som hade stöd för SDK osv.

Jo, men det tror jag är en annan sak. Den första versionen av jailbreak som dom kom på har inte släppts så vitt jag vet, för den ville dom inte avslöja för Apple. Men denna den andra har dom tänkt släppa, dom ville bara putsa på det lite till och göra en gemensam release. Om jag förstått allt rätt.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-01-25 10:49
Ursprungligen av koze:

Jag har svårt att se det här som något positivt som alla andra. I praktiken kommer det ju skada iPhone-communityn mer än det gör nytta då Apple nu har möjlighet att patcha och göra det ännu svårare att knäcka nästa FW. Det fanns ett skäl till att man ville vänta tills efter det att Apple släppte en FW som hade stöd för SDK osv.

Dom har hittat två vägar in i 1.1.3. Dom släpper det sämsta alternativet så att Apple ska fokusera på att täppa till det hålet istället för att söka efter det som kommer användas i den "riktiga" varianten av jailbreak för 1.1.3.

En kille på Dev Team offrar sig och sitt namn i några veckor men kommer vara hjälte inom en snar framtid....

(Ok, spekulera kan man väl få göra?)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-25 10:52
Ursprungligen av koze:

Jag har svårt att se det här som något positivt som alla andra. I praktiken kommer det ju skada iPhone-communityn mer än det gör nytta då Apple nu har möjlighet att patcha och göra det ännu svårare att knäcka nästa FW. Det fanns ett skäl till att man ville vänta tills efter det att Apple släppte en FW som hade stöd för SDK osv.

Hursomhelst, nu när den är ute kan man som användare lika gärna uppgradera till 1.1.3, men ändå, det är lite trist.

Jag är inte helt insatt i vad Dev Team egentligen tyckte om "pre"releasen, men vad jag förstår på en del artiklar/intervjuer så var gruppen oense om huruvida man skulle släppa hacket nu eller efter SDKn kommit ut. Jag ser inga som helst skäl att uppgradera redan en dag efter att det släppts, men jag kommer definitivt att göra det så småningom. Om det här skadar "communityn" låter jag vara osagt, men om det nu är så att man i övriga Dev Team inte ändrat inställningen till att man skulle vänta till SDK så kanske man skulle gjort det, för nu är ju risken faktiskt ganska stor att Apple pillar ihop en 1.1.4 lagom till februaris slut =(

Ursprungligen av ptba:

Jag är inte helt insatt i vad Dev Team egentligen tyckte om "pre"releasen, men vad jag förstår på en del artiklar/intervjuer så var gruppen oense om huruvida man skulle släppa hacket nu eller efter SDKn kommit ut. Jag ser inga som helst skäl att uppgradera redan en dag efter att det släppts, men jag kommer definitivt att göra det så småningom. Om det här skadar "communityn" låter jag vara osagt, men om det nu är så att man i övriga Dev Team inte ändrat inställningen till att man skulle vänta till SDK, så är ju risken faktiskt ganska stor att Apple pillar ihop en 1.1.4 lagom till februaris slut =(

Men vi vet inte med 100% säkerhet att det kommer en ny uppdatering för att kunna ha program på iPhone, 1.1.3 kanske redan är förberedd att ha program på. Det känns iallafall så, det är olikt Apple att släppa uppdateringar så nära in på varandra.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-01-25 10:59
Ursprungligen av Patrik D:

Men vi vet inte med 100% säkerhet att det kommer en ny uppdatering för att kunna ha program på iPhone, 1.1.3 kanske redan är förberedd att ha program på. Det känns iallafall så, det är olikt Apple att släppa uppdateringar så nära in på varandra.

Det håller jag helt med om. Det finns ju indikationer på att Apple har förberett 1.1.3 på att hantera program som har SDK:n som utgångspunkt, alltså "äkta" prylar.

Ursprungligen av Patrik D:

1.1.3 kanske redan är förberedd att ha program på.

Detta är vad koze talar om:

So I've had the chance to examine the 1.1.3 firmware on a deeper level (using a technique not developed by me and which I can't release so don't ask) and have noticed some interesting changes behind the scenes that are quite blogworthy:

- SpringBoard no longer needs to be modified (via SummerBoard) in order to show extra applications in the /Applications folder.
- All applications now run as the user 'mobile' instead of as root.
- Preferences are now stored in /var/mobile rather than in /var/root.

What does this all mean? I'll tell you what it means.

The iPhone 1.1.3 firmware is ready for official installable applications.

Even though there are no applications available for purchase (besides the iPod Touch's $20 "upgrade package"), the installation architecture appears to be there already.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-25 11:36
Ursprungligen av Patrik D:

Men vi vet inte med 100% säkerhet att det kommer en ny uppdatering för att kunna ha program på iPhone, 1.1.3 kanske redan är förberedd att ha program på. Det känns iallafall så, det är olikt Apple att släppa uppdateringar så nära in på varandra.

Det är klart att vi inte vet när och hur en ny uppdatering kommer, men om det nu är så att apple utnyttjar hackarnas bedrifter till sin fördel så är det ju oundvikligt att de fixar buggarna som möjliggör hacket oavsett. Det jag menade med mitt inlägg ovan är att de kanske lägger in hackbuggfixar i samband med att de kanske fixar det sista för officiella SDK-releasen.

Det är klart att det är viktigt att hålla sig på lagens sida med copyrightskyddat material, så för Dev Team kanske det här "snesteget" inte var så bra, men det kommer ju in fler och fler rapporter om att det faktiskt fungerar, och det är ju vettigt för oss användare.

Som alltid kommer jag vänta på Adrians guider innan jag gör något. (ursäkta om det låter som jag tar det för givet att han kommer skriva en guide, men han har ju lyckats så bra hittills, så jag hoppas i alla fall på en guide)

Ursprungligen av koze:

Jag har svårt att se det här som något positivt som alla andra. I praktiken kommer det ju skada iPhone-communityn mer än det gör nytta då Apple nu har möjlighet att patcha och göra det ännu svårare att knäcka nästa FW. Det fanns ett skäl till att man ville vänta tills efter det att Apple släppte en FW som hade stöd för SDK osv.

Lite mer om detta: Skälet till att NerveGas protesterade står ju faktiskt i klartext i citatet ovan. Det har inget att göra med att dölja för Apple, utan bara att det innehöll copyrightskyddad kod och de ville släppa en lösning utan detta, enligt NerveGas.

Här är tråden där allt händer:

http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=25004

(Men hackint0sh har uppenbarligen inte dual quad Xserve för deras server går ner hela tiden )

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-25 00:30
Ursprungligen av Adrian B:

(Men hackint0sh har uppenbarligen inte dual quad Xserve för deras server går ner hela tiden )

OT: Påminner om vk.se när Hagamannen plockades.

Kommer bli en riktigt rolig helg! Ska bli kul att se när vi kommer kunna uppgradera smidigt

Och ja, allt tyder på att denna "soft update" bevarar upplåsning från både 1.1.1 och 1.1.2 (om man har gamla bootloadern, förstås).

Ska bli spännande att följa denna utveckling imorgon...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-25 00:39

precis när jag börjar ifrågasätta mig själv varför jag varje dag måste leta nyheter om en jävla mobiltelefon så händer sånna här saker...

härligt! spännande helg it is going to be.

HEJ .

Jag uppdaterade från 1.1.1 och körde ibrickr och sen körde software upgrade till 1.1.3 men jag fick No Service. Jag har kvar wifi o allt annat förutom ringain/ut, sms och youtube. firmware är 04.02.13_g version 1.1.3.

Hur ska jag göra ?

Senast redigerat 2008-01-25 03:00

Jag var väldigt nära på att göra detta precis, men sen tänkte ja "nääää", det är nog lite för stor risk. Läste på andra forum att man inte hat några ringsignaler kvar, eller att man inte kan mata in EDGE-inställningar heller, ja en massa problem just nu som måste lösas.

EDIT: dom har tydligen hittat lösningar:

The only problem was activating edge. every time i tried to update the APN it crashed. what you need to do is after you run this update to 1.1.3 go to settings>general>reset and reset network settings. then you can enter your network apn and it will save it.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-01-25 08:06

Nedgraderade du från 1.1.2 sebas?

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2008-01-25 08:28

Länk med bilder på hur man gör...

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=606

Bevaka tråden