Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel gate-sequencer?

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 10:00

Någon som har ett recept på en enkel x0xstyle gate-sequencer?

Funktioner den ska ha:

Extern klocka.
15 kanaler.
Inget minne.
Inget onödigt bjäffs.

Egentligen vill jag ta trig in - kolla om swtichen är på. Om så skicka +5v till utgången - för varje kanal?

I min vilda fantasi har jag tänkt mig att det går att göra med en massa CMOS-kretsar? Eller är det helt omöjligt?

--

Updaterar den här posten den 29/2 med det färdiga resultatet! För er som inte orkar läsa de följande 4 sidorna.

Det slutade med att det blev en riktig sequencer. Efter ritningarna som Kroffe postar några poster under den här.

Resultatet:

Här är youtubefilmen -> http://www.youtube.com/watch?v=Y7R_HwT6Pww

Senast redigerat 2008-02-29 09:07

Det vore riktigt ballt.. men då med knappar i stil med de som sitter på denna tycker jag: http://www.doepfer.de/swe.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 10:19

Ja, precis en sån!

Knappar kan man ju välja själv

4017 verkar ju vara svaret så här långt..
http://sensorsweep.tripod.com/sequencer.html
http://www.casperelectronics.com/images/finishedpieces/sequencers/schem.jpg
http://createdigitalnoise.com/viewtopic.php?t=1576&sid=71ef36a97fba4c909ccf916ea7f1c3de
http://www.doctronics.co.uk/4017.htm
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page5.htm

Hittar mer och mer.

Verkar inte vara helt omöjligt alltså..

Senast redigerat 2008-02-05 14:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 11:07

Nu har jag en ganska bra idé om hur det skulle kunna fungera.

Ska nog till Labbis i eftermiddag och köpa mig 16st lysdioder, 2st 4017 samt en expriment platta.. motstånd och 1n914 har jag hemma.

Så får vi se hur det går!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-05 11:07

Kanske inte riktigt vad du söker, men intressant:
http://www.studiomanus.com/seku.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 11:10

Hm! Reset! Det tänkte jag inte på. Så fort den externa klockan stannar så måste ju sekvensen gå till 0 igen. Antingen får man fixa en manuell reset eller lösa det på något annat sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 11:51

Så där! Vad tror ni om det?

Själva underhänget är en SPST + 3N3904 + 1N914 (borde väl vara OK?).

Enda som stör mig är jorden. Borde jag koppla utgången mot jord på något sätt? blir lite förvirrad i sånna här lägen..

Jäklars vad läckert...önskar att jag jobbade mer med HW nuförtiden. Har tappat SÅ mycket

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 13:15

Användingen - som ni kanske har räknat ut? - är att göra en separat kontroller till CR8000.

Eftersom varje ljud har en trig-ingång på röstkortet. Så är tanken att utgången från seq. går till röstkortet i CR8000. Det borde funka?

Jag känner mig väldigt osäker på min ritning ovanför. Jag har snott den från den här diskutionen - men jag gissar att får man sitta och leka med ett exprimentkort och kretsarna så brukar det bli enklare att förstå...

Ebby, du har nog glömt mer än vad jag någonsin har lärt mig. Så sätt igånge bara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 13:26

15 x 16 = 240 switchar

Haha! Hoppsan

De snygga från elfa kostar såludna 5300:- - inte ens att tänka på!

Kanske hjälpa GlobalMotion att slutföra sin midikontroller till den istället då? Borde ju inte vara något större problem att klona projektet till en till burk. Plugga in den i MPCn och banka fram beatsen direkt ut CR8000 låter iofs inte riktigt lika roligt.. men mycket mer praktiskt. Jag har för mig att han bråkade med assemblerprogrammeringen för microprocessorn sist jag hörde något om det projektet.. bör inte vara så knöligt att slutföra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 13:52

Volle, jag tänkte den tanken först (alternativt ett midi-cv interface med 16 ut borde ju också gå?).

Men efter att ha lekt med din 606:a så är det roligare att ha x0x-möjligheter.. Annars kan jag ju nästan lika gärna bara sampla av den?

(Jag har samplat av 606:an nu och verkligen jobbat med sampligarna - satt velocity trigger points - så att slår jag hårt så är det den samplade med accent och lösare så är det utan.. det blir verkligen dynamiskt!)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-05 13:59

Med tanke på ELFA-uträkningen kanske det skulle vara billigare att skaffa en 505a och plocka ut triggarna mot CR-8000?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-19 12:21
Ursprungligen av kroffe:

Med tanke på ELFA-uträkningen kanske det skulle vara billigare att skaffa en 505a och plocka ut triggarna mot CR-8000?

Hittade en snubbe som tänkt i samma banor som mig (CR-8000 + TR-505 = TR-404):
http://www.vintagesynth.org/phpBB2/viewtopic.php?t=33280&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=7f59fca858a02512b046cc8ae634d9df
...intressant projekt...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-19 15:00
Ursprungligen av kroffe:

Hittade en snubbe som tänkt i samma banor som mig (CR-8000 + TR-505 = TR-404):
http://www.vintagesynth.org/phpBB2/viewtopic.php?t=33280&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=7f59fca858a02512b046cc8ae634d9df
...intressant projekt...:)

Aah. Tokigt

Fast nu kommer nog sequencern bli något jag styr MS-10:an med istället. Det känns enklare så..

--

I övrigt har jag beställt Lazertran till frontpanelen. Beställt rattar och en 12-1 lorlin-switch. Vet inte hur jag ska göra med reset-delen. Måste hoppa över 3 steg.. Funderar på att bara ta allt lite slumpmässigt..

Senast redigerat 2008-02-19 15:13
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-25 22:28
Ursprungligen av zthee:

Woho!

Och pottarna kom igår. Så nu är det bara switcharna kvar.. På måndag borde sequencern fungera..

...Hur har det gått? *nyfiken i en strut*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 14:01

kroffe, Ja. Det är ju en tanke. Men den kan man inte ratta i realtid.. precis som med 626:an? Så då blir det ju lite tråkigt..

Och beställer man switchar från futurlec så kostar det bara 700:-.

Men väldigt mycket löda blir det.
Känns ju som om det bästa vore att löda allt på exprimentkort - så man slipper dra 480 sladdar...

Om man tar det en nivå till så kanske det går att lägga till ett batteri, 16 kondingar eller nått så har man en CV sequenser.. kanske

Edit: Som vanligt så snöade jag in på stackars poly6an. Där finns ju 8 knappar för minnen.

Man kunde ju kanske klocka seq'en från arpen på p6 sedan trigga varje röst (med switch för varje röst) och sedan mata kondingar med styrströmmen (hijackad) på väg till tex oc1. Dvs att man kunde plinka in med keyboardet för varje seq-steg.
Så kan man ju ta clock-in som redan finns på p6an. Tankar tankar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 14:55

Man behöver inte kondingar och batteri. Det enda som skulle krävas är en pot efter 2N3904:an.. Så har man en krets som skickar en puls mellan 0 och 10V på det steget.. (Kan kopplas parallelt med den biten också, så bibehåller man gate-funktionen).

Det finns fina ritningar på det om man letar runt lite.

Enda som stör mig med min skiss, när jag tittar på den är ju att på första 4017 så går pin3 (dvs ut 0) bort - borde inte det orsaka en glitch? Så att när den resetar från pin 6 på IC2 så tuggar den 1 steg och sedan går den vidare? Eller?

Nej, nu ska vi äta semla. Sen ska jag hem och springa till labbis.

Edit: Ok jag svamlar

Jag blir själv sugen på o )testa( bygga en CV-sequenser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 15:16

Ah, nej, nu förstår jag. Den resetar aldrig. Den bara växlar mellan de 2 olika..

Edit: Äh, den är ju arabisk! Den börjar ju på höger 4017 (den som jag trodde var IC2) och sedan flippar den över till vänster. Kanske måste vända på hela min krets alltså? - eller nej, det måste jag ju inte. Eftersom det blir 16 steg hur jag än gör.. Spelar ju ingen roll om det är den första eller den sista som räknar till 7 och den andra till 9..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 20:24

Sådär, då har jag 1st 4017 som slavas av 606:an. Det var lättare än jag trodde (Efter att jag hade fattat hur exprimentplattan fungerade..).

Ska prova att parkoppla 2 4017 imorgon. När det väl är klart så är väl saken biff?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 21:58

Jag fortsätter uppdatera här:

Försökte mig på min fina ritning här ovanför. Men det fungerade inte.. Orkade inte gräva fram oscilloskopet, så jag ska felsöka imorgon. Det borde fungera..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-05 22:27

Hur coolt som helst! - nu blev jag sugen på att bygga igen...:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-05 23:08

Ser kul ut, en liten sequencer hade ju inte varit fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-05 23:32

Makari, Ja, verkligen!

Hur det än går (Om jag får ihop den som en break-out box till CR8000 eller inte) så känns det som en rolig sak att ha!

Det skulle iofs vara roligt att ha flera patterns, minne och sånt också. Men sånt förstår jag mig inte på alls, så det känns ganska dumt att ens försöka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-05 23:53

Ska man ha mera patterns och minne och grejer så känns det som att nån microprocessor är betydligt bättre att labba med. Men jag såg nåt schema på en av zvex pedaler med inbyggd 8-steg seq (http://zvex.com/effects.html ) och det känns verkligen som nåt enkelt att tota ihop med mycket skoj för pengarna.
En liten analog sequencer till min S-101-x hade ju inte varit dumt. eller en midibox seq....

Behövs förresten transistorerna på utgångarna? Och jag hade nog satt ett 1k-motstånd på alla trigg ut bara för att hålla mig till modularstandard (1k ut- och 100k inimp.) och bra att ha om man kopplar fel. Bra jobbat hur som helst.

Senast redigerat 2008-02-06 00:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 08:02

Nje, microprocessor är ingenting för mig. Har tittat lite på AVR, men sen la jag ner.. så det får bli den enkla varianten.

En fråga till er som förstår sig på sånt här: De 4st 1N914 bildar ju 2st AND-kretsar. Men jag har svårt att fatta hur det går till? Dioderna ska ju blockera strömmen in? Så egentligen så borde det inte komma någon ström alls från EXT. Clock till någon av de andra benen? Och det är därför man har den där roliga lilla +10V grejen i stjärten på dioderna? För den öppnar upp dem? Så känner den av om det kommer ström eller inte?

Jag köpte mig en 4019 Logic AND gate igår också. Tänkte byta ut dioderna mot den ikväll. Så får vi se om det går bättre...

Slänger upp ett uppdaterat schema. Har tagit bort alla fina gate-switchar och bara satt dit lysdioder istället. Sen är det 4019 som funkar som en AND gate som sagt. Det enda jag är osäker på är den röda kopplingen från ben 9 till ben 15 (reset). Men det får man väl labba med..

Pin-outen för er som är intresserade..

Senast redigerat 2008-02-06 09:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-06 12:18
Ursprungligen av zthee:

Nje, microprocessor är ingenting för mig. Har tittat lite på AVR, men sen la jag ner.. så det får bli den enkla varianten.

En fråga till er som förstår sig på sånt här: De 4st 1N914 bildar ju 2st AND-kretsar. Men jag har svårt att fatta hur det går till? Dioderna ska ju blockera strömmen in? Så egentligen så borde det inte komma någon ström alls från EXT. Clock till någon av de andra benen? Och det är därför man har den där roliga lilla +10V grejen i stjärten på dioderna? För den öppnar upp dem? Så känner den av om det kommer ström eller inte?

DU menar på den första bilden? Vad kommer diodkopplingen ifrån? Det borde vl bli så att när ext clock in är hög så är det 0v över dioden och 15k-motståndet nedanför kommer hålla clock in på 4017:en hög. Och när ext clock in blir låg så kommer dioden leda och spänningen sjunker tillräckligt mycket för att klockingången på 4017 ska bli låg. Värt att ta reda på är om 4017an triggar på positiv eller negativ flank. Blir det fel här så kanske sequensern inte synkar i takt.

Zthee, när du sedan får detta att funka så skulle jag gärna vilja ha partslist och enkel instruktion.
:):=)

Bevaka tråden