Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod Photo stannar efter 6-7 låtar..!?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Sitter med en mycket fin Ipod Photo 30 GB (den första vanliga vita Ipoden med färgskärm) och jag blir inte klok på felet. Den stannar (läs: hänger sig) efter ca 6-7 låtar spelade så man blir tvungen att tvångsomstarta. Ägaren före mig gav denna Ipod till mig bara för att han inte orkade med det och inte orkade felsöka eller lämna in för ev. garanti. Tror inte att felet varit så från början, men den har inte varit utsatt för övervåld.

Jag formaterade om den (skrev först nollor i Skivverktyg) och när jag lade in musik igen så visade den ibland läsfel till/från disk. Men efter ytterligare försök med samma låtar så tog den emot dom. (Jag hanterar musiken manuellt.)

Den funkar ok i övrigt.

Nå'n som har nå'n bra handlingsplan? Kvitto finns ej och modellen är tre år gammal så Apple är nog ingen ide att klaga hos...

mvh/A

Senast redigerat 2008-02-07 18:51
  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-13 16:01

Min iPod Photo beter sig exakt likadant... Trodde först att det var hårddisken i den men efter att kört inbyggda diagnostiken så säger den att hårddisken är OK. Minnet testar också OK. Funderar på om det kan vara en kabel som håller på att lossna eller liknande.

Det vore ju underbart (nåja..) om det var en enkel synlig lödning som håller på att lossa. Det är ju enkelt fixat...

Tro det eller ej, men jag har en hypotes som jag jobbar med och får bekräftat mer och mer: Min Ipod krånglar endast med aac- och lossless-filer. Det är när den spelar en aac som den stannar efter nån sekund. Lossless ger fruktansvärda missljud, typ extremt kraftiga tjut och pip ovanpå musiken. Mp3 och aiff däremot spelas som det ska.

Tänka sig en Apple Ipod som inte funkar med aac... Komiskt!

Putte, testa min hypotes på din Ipod, vi kanske kommer på nåt... Jag ska kanske testa lite wave-filer också, men om mp3 funkar så får jag väl nöja mig med det... man kan ju t.ex. skapa smarta spellistor för enbart mp3 och undvika aac när man kör blandat.

Ska tillägga att om man spelar Ipod-musiken genom Itunes/dator fungerar den ok, det är alltså "bara" när man spelar den "stand alone" som den hänger sig...

Senast redigerat 2008-04-17 09:11
1
Bevaka tråden