Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yamaha 01V -> mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-09 22:37

Hej !

Jag har redan lite prylar, men vill skaffa lite fler (bättre) ingångar på datorn.

Kan man på ett enkelt sätt använda 01V´s A/D´s som "ljudkort" eller måste man skaffa ett riktigt ljudkort ?

mvh/mangan

Om du har ADAT expansionen till 01V så behöver du ett ljudkort med ADAT ingångar till datorn. Då kan du få 8in/ut mellan dator och mixer.

Klarar du dig med 2in/ut så räcker det med SPdif kontakten som finns som standard på 01V.

Det finns väl SPdif på Macen antar jag men normalt sett vill man ändå ha ett ljukort som interface mellan datorn och mixern eftersom latencyn oftast inte är så lysande på de inbyggda ljudkorten.

/Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 00:38

Aha !!

då jag inte har Adat exp. till mixern, eller Adat till maccen så kanske det är bättre (billigare) att skaffa ett standard ljudkort ?

Eller är det smidigt att jobba via Adat ut/ingångarna ?

Isåfall så skall jag efterlysa en Adat exp. till en 01V.

mvh/ mangan

Jag satt i precis samma fundering som du, och valde då att bestycka min 01V med ett ADAT-kort, vilket gjorde att jag fick 8 kanaler mellan dator och mixer precis som Roberth beskriver. Ett ljudkort med ADAT-ingång till datorn var inte särskilt dyrt.

Mycket bra lösning, även om 01V börjar bli lite oldschool nu med tanke på sina A/D-omvandlare. Jag gillar dock soundet i den, och det är många välljudande kanaler för pengarna.

Annars är ju alternativet multiinterface till datorn, eller en 01X, men detta är kostsamma lösningar, och erbjuder inte alltid offline-mix/monitorering om datorn inte är igång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 21:50

Detta låter ju som modellen för mig, har ni något tips på ljudkort som inte är hysteriskt mycket pengar ? räcker 2500:- ??

Jag misstänker att jag kan kolla med Yamaha själva angående ADAT expansionen till mixern, då vi har dem som kund.

mvh/ Mangan

Jag jagade med köpesannonser, musikaffärer och kollade på säljes. Till slut napp, och ofta ser man folk som säljer hela mixern med kort, och då kan man köpa loss bara kortet.

Lycka till!

(PS. Jag köpte just det ljudkortet också )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-12 23:02

Ahhh, interna ljudkort, är det detta som är modellen, jag funderade på ett Firewire-kort, men det kanske är att be om latency ?

som sagt, det va inte billigt, det billigaste jag hittade(om jag räknade bort phonic):

en typ av interface för ADAT etc (ej analoga in/ut)

eller

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/en_EN/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSGkSRSb000000000000000004pD6d0R0?CatalogVideo=&ProductUUID=0vzVqHzmA4EAAAEXop5gyFi6&CatalogCategoryID=invVqHzl_j0AAAEVmRxWf70R&JumpTo=OfferList

eller kanske en MOTU 8pre ??

Senast redigerat 2008-02-12 23:39

Firewire funkar bra. Betydligt dyrare dock som du själv sett.

Det finns ju ingen egentlig anledning att ha ett firewirekort eftersom du kommer ha alla kontroller i mixern och inte behöver någon breakoutbox.

Men det är väl förresten så att Mac inte har PCI platser längre?

Isåfall har du ju inte så mycket val.

/Rob

Edit: Yamaha har ett Firewirekort till sina nyare mixers men det är tyvärr inte kompatibelt med 01V

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-13 10:22

Jag har lite olika maccar, dvs en gammal G4 MDD, men den kommer att fasas ut till förmån för en dual G5 2.0 i samband med införskaffandet av nya grejjer.

Nu är ju inte detta senaste hitech maccarna på något sätt, men det borde väl funka ändå.

Jag tror att FW-kort är modellen för mig, kanske den där MOTU Traveller ? hmm får spara en stund till. Vet någon vem som är generalagent för MOTU i Sverige ?

mvh/ mangan

Hej.
Jag har själv länge tänkt ha denna lösning du beskriver. Kruxet är att det banne mig inte är lätt att hitta ett ljudkort som är billigt, har ADAT I/O och dessutom låg latency. Det närmaste jag kan komma just nu är ett Echo Gina3G. Det har 2 analoga in, 6 analoga ut, ADAT, SPDIF och det är PCI och PCI-X baserat, bästa pris just nu är 2999:- enligt prisjakt.nu. Jag har redan ett Echo Gina 24/96 till min gamla PC. Det tråkiga är att PCI-Express inte är bakåkompatibelt med PCI, annars hade jag använt mitt trogna Gina 24/96 till min nya Mac Pro 8-core... För övrigt funkar Gina-kortet klockrent. Ljudet är i toppklass, hög dynamik och bra drivrutiner med låg latency. Man får mycket för pengarna. Gissar att Gina3G är av samma kaliber, kanske t.o.m bättre

1
Bevaka tråden