Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp till att kartlägga Sverige

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 09:27

Vi kan alla hjälpas åt att kartlägga Sverige så att positioneringen fungerar bättre i maps. Lägg in dina uppgifter här:

http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php

Här finns en instruktion på hur man hittar alla uppgifter
http://www.intoiphone.com/2008/01/22/help-skyhook-map-wifi-hotspots-make-iphone-google-maps-my-location-more-accurate.html

Senast redigerat 2008-02-21 12:05

lät lite jobbigt då man måste ladda hem program osv, men får jag lite tid över kanske jag gör det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 16:59

Du behöver inte ladda hem något program.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 17:07

Jag har gjort det här, och efter en vecka kom min router med i deras databas och min iPhone vet att den är hemma när jag positionerar mig. Sweet!

/Herman

Ursprungligen av Eva:

Du behöver inte ladda hem något program.

Fast fördelen om du laddar ner programmet är att du kan lägga in vilket nätverk som helst i deras listor. Jag kan tänka mig att betala nån för att åka runt i stan och kartlägga

ut och wardriva?

Min router lades till efter 2 minuter, smidigt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 17:48
Ursprungligen av mackeswissman:

ut och wardriva?

Min router lades till efter 2 minuter, smidigt!

Hur kan du se det?

Ursprungligen av Eva:

Hur kan du se det?

eftersom nu landar en pin på mitt hus, innan var det en cirkel runt området

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 19:18
Ursprungligen av mackeswissman:

eftersom nu landar en pin på mitt hus, innan var det en cirkel runt området

Då är det bara att vänta då, jag har inte ens en cirkel - Får bara meddelandet "Din position kunde inte hittas"

Man skulle kanske samlas i Mac-gänget nån kväll och fara runt och söka efter trådlösa nätverk, sätta Sundsvall på kartan liksom

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 19:52
Ursprungligen av mackeswissman:

eftersom nu landar en pin på mitt hus, innan var det en cirkel runt området

Jag förstår inte hur du kan få en pin på ditt hus genom att bara ge koordinaterna till din Accesspunkt, jag menar, du kan ju nå ditt trådlösa nätverk en bra bit från ditt hus säkert. Jag får som sagt en cikel med mitt hus precis i mitten, och det känns mer naturligt. Kan det inte vara så att du sparat din adress som ett bokmärke eller nåt? Annars vill jag veta vad du gjort

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Jag förstår inte hur du kan få en pin på ditt hus genom att bara ge koordinaterna till din Accesspunkt, jag menar, du kan ju nå ditt trådlösa nätverk en bra bit från ditt hus säkert. Jag får som sagt en cikel med mitt hus precis i mitten, och det känns mer naturligt. Kan det inte vara så att du sparat din adress som ett bokmärke eller nåt? Annars vill jag veta vad du gjort

/Herman

Jag får givetvis en cirkel först. Klickar man på "Markera plats" så droppas en pin i mitten av cirkeln, mitt hus i mitt fall. Du anger inte koordinaterna till din accesspunk utan till dit hus

Eva, om du har en 1.1.2OTB måste du använda programmet Locate me 1 gång efter varje omstart av iPhonen för att Google Maps locate me funktion ska fungera.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 22:15
Ursprungligen av mackeswissman:

Eva, om du har en 1.1.2OTB måste du använda programmet Locate me 1 gång efter varje omstart av iPhonen för att Google Maps locate me funktion ska fungera.

Min telefon kan nog vara ännu äldre kanske. Men uppdaterad till 1.1.3 förstås.

Så du menar att LocateMe liksom påverkar iPhones eget program Kartor så att det sen fungerar? Konstigt . .

Ursprungligen av Eva:

Min telefon kan nog vara ännu äldre kanske. Men uppdaterad till 1.1.3 förstås.

Så du menar att LocateMe liksom påverkar iPhones eget program Kartor så att det sen fungerar? Konstigt . .

Har man en 1.1.2 eller 1.1.3OTB så får man inte den senaste firmwaren när man uppgraderar till 1.1.3 och därför måste Maps "kickstartas" med Locate Me. Har inga djupa kunskaper i ämnet men vet att det fungerar så för mig iaf Kan ju vara värt ett försök.:D

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 00:07
Ursprungligen av mackeswissman:

Jag får givetvis en cirkel först. Klickar man på "Markera plats" så droppas en pin i mitten av cirkeln, mitt hus i mitt fall. Du anger inte koordinaterna till din accesspunk utan till dit hus

Eva, om du har en 1.1.2OTB måste du använda programmet Locate me 1 gång efter varje omstart av iPhonen för att Google Maps locate me funktion ska fungera.

Kalla mig oldstyle om du vill, men jag har min router i mitt hus, så jag har angett koordinaterna till både routern och huset på samma gång.

Angående det här snacket om att man måste köra locateme för att få igång google maps positionering fattar inte jag. Sedan jag restorade till 1.1.3 och låste upp den med ZiPhone 2.4 har min telefon inte sett LocateMe ens på vykort och det fungerar alldeles utmärkt, ibland...ibland vill den inte veta var den är alls...så näe, jag köper inte locateme-terorin ännu.

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Kalla mig oldstyle om du vill, men jag har min router i mitt hus, så jag har angett koordinaterna till både routern och huset på samma gång.

Angående det här snacket om att man måste köra locateme för att få igång google maps positionering fattar inte jag. Sedan jag restorade till 1.1.3 och låste upp den med ZiPhone 2.4 har min telefon inte sett LocateMe ens på vykort och det fungerar alldeles utmärkt, ibland...ibland vill den inte veta var den är alls...så näe, jag köper inte locateme-terorin ännu.

/Herman

Då har du en telefon med BL 3.9 Har provat med 3 1.1.2 lurar och det funkar enbart efter att man kört locate me 1 gång efter en reboot.

Kan du kolla vilken BL och vilket BB du har? Hoppas nämligen du har rätt, det blir enklare för alla då O:-)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 11:06
Ursprungligen av mackeswissman:

Då har du en telefon med BL 3.9 Har provat med 3 1.1.2 lurar och det funkar enbart efter att man kört locate me 1 gång efter en reboot.

Kan du kolla vilken BL och vilket BB du har? Hoppas nämligen du har rätt, det blir enklare för alla då O:-)

Jag har BL 3.9 och 1.1.3 FW med tillhörande BB (wow, hänger ni med på förkortningarna ), uppgraderad v ia iTunes och ZiPhone körd på den. Jag får hem ett par 1.1.3 OOB om några dagar, så jag kan återkomma med info när jag kollat på dem.

Det känns inte som att problemet är själva telefonen utan att datan man hämtar är helt fel, för nu sitter jag på Jobbet i centrala Norrköping och telefonfan tror att den är på Arlanda flygplats.

/Herman

Ursprungligen av ptba:

Jag har BL 3.9 och 1.1.3 FW med tillhörande BB (wow, hänger ni med på förkortningarna ), uppgraderad v ia iTunes och ZiPhone körd på den. Jag får hem ett par 1.1.3 OOB om några dagar, så jag kan återkomma med info när jag kollat på dem.

Det känns inte som att problemet är själva telefonen utan att datan man hämtar är helt fel, för nu sitter jag på Jobbet i centrala Norrköping och telefonfan tror att den är på Arlanda flygplats.

/Herman

Då har du inte en 1.1.2 / 1.1.3OTB vilken gör att du inte lider av problemet telefoner med BL 4.6 har det problemet jag pratar om.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-22 14:11
Ursprungligen av mackeswissman:

Då har du inte en 1.1.2 / 1.1.3OTB vilken gör att du inte lider av problemet telefoner med BL 4.6 har det problemet jag pratar om.

Okej, så de som har problem även efter att man kört locateme är fortfarande under den kategorin?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-02-21 17:56

Positioneras man då via WLAN? Måste man ladda ner något särskilt program till iPhonen?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-21 18:34
Ursprungligen av Zlatan:

Positioneras man då via WLAN? Måste man ladda ner något särskilt program till iPhonen?

Jepp man positioneras via WLAN, det är fortfarande inom ett område på ca 50-100 meter, men bättre än trianguleringen. Man behöver ingen programvara förutom 1.1.3 och google maps i sin iPhone.

/Herman

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 18:43
Ursprungligen av Zlatan:

Måste man ladda ner något särskilt program till iPhonen?

Gör så här:

1. på http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php finns Google Map-karta. Zooma bara in på din plats, så fyller den i koordinaterna automagiskt.

/M

3. Nu behöver du veta vilken MAC Adress du har på ditt trådlösa nätverk.
Till det behövs ett program (ojdå, det hade jag glömt, ber om ursäkt generuss!)

Windows: http://www.netstumbler.com/
Mac: http://istumbler.net/

Ladda hem och starta programmet och du ser din MAC Adress. Kopiera siffrorna.

4. Gå återigen till
http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php
och Klistra in vid fältet MAC Adress

Så är det bara två saker till att fylla i. Din email-adress och dom två ord som syns i ”stoppa-spam-rutan”

Submit - Klart

Senast redigerat 2008-02-21 18:54

Apples "Maps"-applikation positionerar med hjälp av mobilbastationer och skyhookwireless databas över 802.11-enheter.

/M

Skippa punkt 1 och 2 Eva... på http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php finns ju redan en Google Map-karta. Zooma bara in på din plats, så fyller den i koordinaterna automagiskt.

/M

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-21 18:51
Ursprungligen av Martin Belak:

Skippa punkt 1 och 2 Eva... på http://www.skyhookwireless.com/howitworks/submit_ap.php finns ju redan en Google Map-karta. Zooma bara in på din plats, så fyller den i koordinaterna automagiskt.

/M

Du ser Martin, kan det vara SÅ lätt, och här har jag trasslat runt. Tack för hjälpen

ok, my bad

Senast redigerat 2008-02-22 04:24

Senator, observera att det inte är din dators MAC-adress som krävs, utan din trådlösa basstations. Men visst, det behövs inget specialpogram, det räcker bra att logga in på basstationens admin-interface och kolla "status"-sidorna, alternativt läsa av adressen på etiketten på bastationens undersida.

/M

MAC adress utan program

MAC adressen på routern kan du också hitta på en Mac med airport genom att alt-klicka på Airportmenyn.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-21 21:35

Min lur måste vara paj. Inget av de tre programmen fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-21 22:06

woho fan va nice
tog ca 1 timme sen fans min router med

jag har hittils inte lyckats få varken locate me eller google maps att hitta mig på min 1.1.3 (16gb) otb. Lite frustrerande ändå

Nu har jag lagt till ett gäng nätverk på skyhook i alla fall, får se om det kan får det att lyckas nån gång

Bevaka tråden