Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur löder man?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 21:01

Jag är verkligen en novis på det här. Jag har lödkolv, lödtenn och sådär och jag har väl gjort några enstaka lödningar så jag vet ju hur det går till.

Det jag behöver veta är hur man löder kablar. Balanserade och obalanserade Tele-kablar och XLR kablar. Hur ska jag veta vilken sladd som ska lödas fast var? Ha de små sladdarna alltid samma färger, och ser kontakterna alltid likadana ut på insidan?

Jag skulle verkligen behöva en grundkurs. Vi håller på att bygga studio så det kommer vara bra att kunna. Har lite grejer jag skulle behöva fixa redan nu.

Så snälla, kan någon berätta för mig som verkligen kan noll, eller finns det någon bra sida som går igenom detta grundligt med bilder?

Var köper jag bra och billig kabel och kontakter?

Hej!

Ranes technotes är en klassiker:

http://www.rane.com/note110.html

Rulla ner på sidan och se vilka fina bilder! Bara att sätta igång.
Ranes technotes rekommenderas att rota runt ibland.

Löd snyggt! Inga kallödningar!

/R.t:M.I. - med lödrök i näsan och rödlök i salladen

Bra och billig kabel kan jag tyvärr inte komma med något bra tips om.. men kontakter däremot! Thomann.de har en del modeller för bra priser. Jag köpte nyligen en låda med några av de schysstare neutrik-modellerna därifrån (XLR och tele) och känner mig väldigt nöjd med det köpet

Här är modellerna jag valde efter att ha googlat och surfat nätbutiker ett par timmar:
NEUTRIK NC 3 FXX-B <- XLR hona
NEUTRIK NC 3 MXX-B <- XLR hane
NEUTRIK NP 3 X <- balanserad tele
NEUTRIK NP 3 X-BAG <- samma balanserade tele, fast i annan färg (jag har annars en dum vana att blanda ihop höger och vänster kabel i stereoparen)
NEUTRIK NP2C-AU-SILENT <- monotele med någon brytmojäng som gör att man slipper jobbiga smällar och knäpp i högtalarna då man kopplar in dem (känns bra till gitarrer och sånt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 21:49

Ok, tack. Hmm. Det där borde man kanske fatta. Jag TROR jag hajjar, typ.

Så, om man håller en XLR kontakt så de tre piggarna bildar en glad mun, så är alltid den vänstra jord, mitten är - och höger är +.

På en balanserad tele är toppen är +, nästa bit är - och resten är jord.

Nu är bara frågan hur en öppen XLR och Tele-kontakt ser ut på insidan? Det sticker ju ut 3 st stift, men hur vet man vilket stift som går till vilken pigg på XLR-kontakten och vilken av bitarna av telekontakten som går till vilket stift?

Och vad händer om man råkar löda - till + och tvärtom?

Senast redigerat 2008-02-25 22:01

Om man plockar en XLR i bitar och tittar riktigt noga på själva kontaktkroppen så brukar stiiften vara numrerade: 1, 2 och 3. Mycket fiffigt! Normalt sett är 1:an på en XLR jord/skärm, 2:an är "hot"/+ och 3:an är "cold"/-. Inte alltid dock. En del gamla engelska grejor (som min Soundcraft) kan ha plus och minus omkastade! (Är det den jävul'n Lucas som varit framma nu igen?!)

Jag föreslår att du öppnar en XLR och en teleplugg och kollar. Det lär du ju göra snart ändå. Många gånger... Det är ganska självförklarande. Är man osäker så mäter man med en vanlig simpel ohmmeter. Ett mätinstrument lär man ha i vilket fall som helst.

Är det en trepolig teleplugg så går den "innersta" som sitter som med en nit eller en skruv, till spetsen. Nästa går till ringen, och manteln brukar ha en lödögla nära dragavlastningen.

Löder man + till - och vice versa händer inte så mycket förutom att man åker på fasfel - kan ge väldigt festliga effekter...

Neutrik är bra grejor men kostar en hel del. Bra och billigt säljs inte i samma affär. Jag köpte telepluggar ("guldpläterade") på Biltema en gång i tiden och harreje vilken skit! Aldrig mer. Mina favoriter är diverse Neutrik + Mogami och Klotz bulkkabel.
Neutriks raka telepluggar tycker jag faktiskt är lite läskiga för de är så DJ*VULSKT stabila, och står ganska långt rakt ut. Åker grejorna på en smäll eller någon snubblar och rycker med sig kabeln så överlever pluggen, men bryter som ett järnspett i den dyra musikapparaten...
Det finns ju dock vinklade varianter.

/RtMI

En multimeter (typ voltmeter) med resistansmätning med pip är en bra investering.
Den piper när den mäter kortslutning, så då kan du mäta upp från pigg till telekontaktdel
och se vilken som är vilken. Den måste inte ha pipfunktion, men det ä praktiskt när man mäter
då man inte behöver stirra på multimetern hela tiden.
Den kommer säkert till användning även när ni ska mäta upp kablar som inte funkar och liknande.

Det borde inte bli nån större skillnad om man förväxlar plus och minus i en balanserad
signal tycker jag.
Uppdatering: Iallafall så länge man inte splittat signalen och får en felvänd och en rättvänd signal som mixas ihop "nedströms", för då kan man få fasfel. Exempel: om du bara har en balanserad sladd från gitarren in i mixern så spelar det ingen roll om man råkar felvända +/-.
Men om man kopplar via en effektbox med två utgångar och den ena utgången blir +/--vänd och sedan blandas med den andra så kan det bli mysko. Det har Rotwang rätt i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 22:38

Ok, så om jag utgår från att på en XLR kabel är 1=jord, 2=+ och 3=- samt på en balanserad tele att manteln=jord, toppen=+ och ringen=- så borde kablarna bli korrekta?

Om man ska ha en massa kablar som sitter på baksidan av ett rack och i princip aldrig kopplas in eller ut, spelar kvalitén så stor roll då? Är det en ljudmässig skillnad, eller är det bara att dyrare kotakter håller längre om man kopplar mycket med dem?

I så fall vill jag gärna veta var jag köper billigast möjliga!

Kan någon rekommendera en såndär pip-mätare? Vad kostar en sån?

15-133 på Biltema för 80 kr duger nog bra. Clas O m fl har säkert liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 23:33

Det finns ju XLR-kontakter av märket "Thomann" på just Thomann för 15:- styck. Säkert av låg kvalitet, liksom biltemas, men skulle de göra jobbet lika bra som en dyr kontakt om de bara ska sitta stilla bakom ett rack?

Vad ska man köpa för kabel? 2-ledare har jag ju fattat, men hur avgörande är kvalitén på själva kabeln?

Elfa i solna har en del kontakter nu på sin utförsäljning. Billigt skit som nu blev ännu billigare. De har även en hel del kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 08:54

Ok, det är ju ganska nära vår replokal. Synd att vi inte ska repa i veckan. Får väl dra ut dit ändå. Skulle behöva lite "billigt skit" att öva på om inte annat! Är det lika billigt som biltema som har XLR-kontakter för 14.90? De billigaste jag hittar på ELFAs hemsida kostar typ 40 spänn.

Om du ska ha billig kabel funkar ju vanlig jordad apparat- installationssladd, 3-ledad RKK tror jag det heter. Skulle också gissa på att det du får om du betalr mer för kontakter är kvalité i hållbarhet, mer än ljud.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-01-31 19:55

notera att det är skillnad på xlr-hane och xlr-hona. jord och + är spegelvända på honan.

Citat:

Om du ska ha billig kabel funkar ju vanlig jordad apparat- installationssladd, 3-ledad RKK tror jag det heter.

Inte en så bra idé, de är inte skärmade utan bara jordade. En riktig balanserad kabel har kopparfläta runt de två signalledarna som man ansluter till jord.

Mogami, Klotz & Neutrik, var det nån som sa...

Helvete vilka minnen dom tre namnen drar upp. 1994 satt jag och noggrant specialbyggde kablar till en hel studio med just dom tre märkena på grejerna. Mogamikablarna har jag ännu, dom är så jävla bra.

Kan ju säga att vi gick från 50-60dB S/N obalanserat i studion (och nätbrum) till over 110dB S/N - endast med hjälp av rätt kablar till rätt ändamål.

Jag blev en jävel på att löda i den vevan, men då satt jag med en tempjusterbar Velleman, riktigt fint tenn med flussmedel i kärnan, ett par extra 'händer' att hålla grejerna med och en liten fläkt för att inte dö av flussrök. Det är inte så bra att andas in, fast det luktar förrädiskt gott

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-02-06 18:37

Jag löder i princip varje dag på jobbet. Vi har gått kurs i ytmontering, vilket är det vi pysslar med mest, men det är för jävla skoj. Hemma sitter jag på kjell & co's billigaste lödstation, men det funkar fint när man ska löda i gammal elektronik / löda kablar. Bara man vet vad man gör!

Medans Neutriks telejack är stabila, pålitliga, jättefina och allmänt rätt för gig, så är de inte nödvändigtvis ett bra laternativ för "fast installation" som t.ex. bakpå en rack-monterad bapparat i studion eller för den skull patchpanel. Den har nämligen en högst märkbar rondör också, vilket gör att den faktiskt inte alltid går att koppla in flera på rad där man vill. Det finns billigare alternativ som löser det problemet. Jag skall själv sätta mig och beställa ett knippe. Fick det inte gjort förut. Sen skall det lödas multi så jag blir trött på skiten...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-15 11:44
Ursprungligen av Magnus D:

... Sen skall det lödas multi så jag blir trött på skiten...

Usch, terapiarbete!

1
Bevaka tråden