Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jag hoppar av diy;andet ett tag, tänkte byta lödtid mot komponeringstid ist under en period,
alltså försöka få lite musik gjord, känner att lödningen tagit allt för mycket tid på sistone....

lycka till med er buchla-kloning mm ! (c:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-04 19:45

Bra val, farbror!
Med hopp om gott resultat!

  • Medlem
  • 2008-11-04 19:53

Det här låter illavarslande. Ni får inte ta ifrån mig mina illusioner om att modularbyggare aldrig gör någon musik!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-05 01:29
Ursprungligen av jgb:

Det här låter illavarslande. Ni får inte ta ifrån mig mina illusioner om att modularbyggare aldrig gör någon musik!

Modular byggare gör aldrig någon musik, de gör bara enstaka ljud, resten av
tiden sitter dom och löder spagetti härvor bakom frontpanelen.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-04 20:04

Modularbyggare kan väl morfa över till modularanvändare och börja göra någon form av tråkig esoterisk ljudlandskapsmusik?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-04 20:08

Eller ännu bättre..

Modularbyggare muteras med modularanvändare och träffar andra modular-X- i en gemensam lokal någonstans med högtalare + mixer..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 11:54

Lite ASM-1. Har faktiskt även gjort klart mat-02 till vcoerna. Lödde precis dit socklar på pcbet. Kopierade dar303s mat02 med termistor lösning så att de sitter på sockel så man kan ta bort dem om så önskas...
Sen har jag inte lött fast 2n4856 orna då jag inte vet vilket hål som är c,b eller e. Bilderna är lite tvetydiga på asm1ans hemsida och jag har inget schema...

Senast redigerat 2008-11-05 12:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 11:56

Väntar på trimpottar,tl082,ca3080 och tl082 från futurlec därför är de inte på plats. Har inte satt dit tantalkondingar och polystyrenkondningar än men de har jag...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-05 12:21

Smart att sockla allt direkt - skulle jag ha gjort om jag börjat bygga min idag, blir så mycket lättare att byta en e v bränd OP då...:)

Löste du din fråga om skumma trasistorers utseende?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 13:50
Ursprungligen av kroffe:

Löste du din fråga om skumma trasistorers utseende?

Nej... MEn hoppas på ZackZick och om han vet vilken transistor han använde så löser det sig nog...

Ursprungligen av Dego:

Nej... Men hoppas på ZackZick och om han vet vilken transistor han använde så löser det sig nog...

J108 använde jag visst. Jag kikade på schemat och kretskortet för att se att benen hamnade rätt, gula bilden. Bifogar några snygga bilder. Speciellt mitt MAT-02-guck blev snyggt - eller nåt. Jag har inte provat så mycket som sagt, men vågformerna såg vettiga ut i scopet iaf.

Idag bar jag hem kabinettdelar. Det kan bli en tung synt. Ekskivor och stålprofil O:-).

Jag ska kolla upp transistorplaceringen på min nylödda asm-1 ikväll. Jag har inte hunnit testa så mycket men VCO verkar funka iallafall.

Jag gick på Stopps/Danielssons rekommendation och socklade inte IC:na. Vi får väl hoppas att jag inte får ångra mig .

/ Z

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 13:49
Ursprungligen av ZackZick:

Jag ska kolla upp transistorplaceringen på min nylödda asm-1 ikväll. Jag har inte hunnit testa så mycket men VCO verkar funka iallafall.

Vilken transistor använde du?

Ge oss lite kort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-05 12:51

Jo iofs så kan det bli lite glapp/mickel med socklat också...men det är smidigt ibland - de IC som hade brunnit i min sen 2001 bytte jag alla och satte i socklar, så jag har fifty-fifty...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 13:44

Så ser den socklade mat02:an ut

Synd man inte kan slutföra den idag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 14:11

Går att bygga på kopparplatta direkt med om man vill göra asm-1:
Layout Pictures 1

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-05 14:22

Smidigt - kanske jag ska bygga en VCA till? Jag har ju delar till det....:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-05 14:30
Ursprungligen av kroffe:

Smidigt - kanske jag ska bygga en VCA till? Jag har ju delar till det....:)

Absolut

Fick Grym länk från ZackZick så kan du även modda dem med.
Tom's ASM-1

Bananalogue säljer ut halvtrasiga moduler billigt:
electro-music.com :: View topic - Bananalogue Halloween reanimation SALE!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 08:16

Grymt! Tack så mkt. Nu kan jag slutföra det mesta av min ASM-1 ikväll

Behöver jag bara vänta på mina vänner Futurlec sedan...

Hehe, du kommer nog inte orkar släpa med den sen när du ska jamma med polare utan att planera lite

Ursprungligen av Dego:

Hehe, du kommer nog inte orkar släpa med den sen när du ska jamma med polare utan att planera lite

Jupp, risk för det. Men level 2 i syntbyggarkarriären är väl att bygga en väsksynt. Level 3 är kanske poly-synt!

Kolla hur benen sitter på din transistor, tror att det kan vara annorlunda än J108:as placering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 13:07
Ursprungligen av ZackZick:

Kolla hur benen sitter på din transistor, tror att det kan vara annorlunda än J108:as placering.

http://www.elby-designs.com/datasheets/2n4856.pdf

Fixat!

Kommer bli bra. Tack vare att du visat vilka hål som är vilka på pcbet.

råkade se videon till stite´s ribbon controller idag

YouTube - Appendage Touch Ribbon Controller First Video

vetef*n om jag kan hålla mej från att bygga en sån...

nån som är sugen på en blacet miniwave ?

Blacet Research Mini Wave

[SÅLD]

Senast redigerat 2008-11-07 08:54
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-06 18:40

Ren bygg-paus-underhållning..

Analogimaskin - Wikipedia

På tal om funktion och design.. en analog dator eller som det kallas.. "analogimaskin".. det skulle ju vara ballt.. en AKAT skulle ju vara trevligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 21:28

Jag har en analog dator i garderoben, det är ett annat projekt jag skall ta tag i när som helst. Det är en EAI TR-20. Jag blev erbjuden en TR-48 med inbyggt oscilloskop först, men den gick inte att rubba! Den står på tekniska museet nu... Det sitter banankontakter på den och min första plan med modularen var att kunna koppla fritt mellan dem, men sedan blev det inga banankontakter.

Ursprungligen av Frebrik:

Jag har en analog dator i garderoben, det är ett annat projekt jag skall ta tag i när som helst. Det är en EAI TR-20. Jag blev erbjuden en TR-48 med inbyggt oscilloskop först, men den gick inte att rubba! Den står på tekniska museet nu... Det sitter banankontakter på den och min första plan med modularen var att kunna koppla fritt mellan dem, men sedan blev det inga banankontakter.

Fy faaaan vad avis jag blir! buhuu, vill också ha!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 09:21

Dags att köpa MPS nu innan de är slut:

Electro-Music.com

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-07 09:47

Hehe...Frebrik surfar på 99musik (på första sidan):
http://www.digibarn.com/collections/systems/tr-48/EAI-brochure-TR20-TR48-1964.pdf

Bevaka tråden