Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac-a-dam

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-16 19:53
Ursprungligen av KaRo:

Har en fråga som jag misstänker att en 6-åring klarar av men för mig är det lite hjärnsläpp just nu; hur får man in bilder i inläggen ?

Hur man gör för att en stor fin bild ska visas direkt vet jag inte (det är inte bara du som behöver denna nybörjardiskussion KaRo ) men att bifoga en bild jag har på min dator kan jag göra på detta sätt:

1. Klicka på knappen Avancerat läge så att du får upp fler val.
2. Klicka på gemet och välj Bifoga filer till inlägget
3. Klicka på Välj fil
4. Välj den fil du vill bifoga
5. Klicka på Ladda upp
KLART

Nu är det bäst att jag testar att lägga in en bild också för att se om det stämmer

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 22:22
Ursprungligen av Eva:

Hur man gör för att en stor fin bild ska visas direkt vet jag inte (det är inte bara du som behöver denna nybörjardiskussion KaRo

Du kan visa bilder som finns upplagt på internet eller på en lagringsplats online. T ex om du har mac.se-konto så kan du lägga upp bildfiler i den utdelade mappen och ange sökväg till bilden.

Bild utlagt på internet:

  1. Högerklicka på bilden och välj "Kopiera bildadress".

  2. Skapa eller citera inlägg och ställ markören på där du vill ha in bilden.

  3. Klicka på ikonen "Insert image" och klistra in den kopierade bildadressen.

Bildadress till exemplet:
http://www.99.se/images/99loggor/99mac.png

Resultat:

Bild utlagt på lagringsplats online (t ex mac.se-konto, flickr mfl):

  1. Skapa eller citera inlägg och ställ markören på där du vill ha in bilden.

  2. Klicka på ikonen "Insert image" och skriv in sökvägen/webbadressen till den publika mappen och bilden i t ex mac.se-kontot.

Bildadress till exemplet:
http://disk.mac.se/rei/_utdelat/3dcat1_64x64.gif

Resultat:

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-03-16 18:50

Reisan - hur gör man för att citera två inlägg så som du gjort här ovan
(frågar en som varit med sen 2001 och ändå inte har koll)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 19:05
Ursprungligen av Eva:

Reisan - hur gör man för att citera två inlägg så som du gjort här ovan
(frågar en som varit med sen 2001 och ändå inte har koll)

Jag gör såhär att jag väljer att citera ett inlägg. Markera, kopiera och sedan backar webbläsaren och väljer att citera ett annat inlägg. Där gör jag utrymme för det citat-kod jag kopierat och klistrar in det före eller efter det andra inläggets citat.

Detta använder jag om jag vill svara till många i ett inlägg. Väldigt smidigt. Om jag ska kopiera flera citat-inlägg så brukar jag öppna textdokument och kopiera/klistra in flera citat-koder. Och sen när jag går in i sista inlägget som jag tänker citera och svara på, så kopierar jag över från textdokumentet de tidigare citaten som jag vill besvara på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 19:12
Ursprungligen av Eva:

Reisan - hur gör man för att citera två inlägg så som du gjort här ovan

Om du vill dela upp innehållet i ett citatsvar så delar du upp innehållet i så många delar du önskar. Och ser till att QUOTE-taggarna börjar och slutar varje uppdelad text.

Ursprungligen av Eva:

(frågar en som varit med sen 2001 och ändå inte har koll)

Man kan inte veta allt...

  • Medlem
  • 2008-03-16 21:10

Eller länka till en bild som redan ligger ute genom att sätta taggar runt bildens adress.

Bildadress:
http://www.99.se/image.php?u=99&dateline=1199640153

tagg:
(img)http://www.99.se/image.php?u=99&dateline=1199640153(/img)
byt ut ( mot [ och ) mot ], skrivs med alt+8 resp 9

Om du citerar det här inlägget ser du hur bilden är infogad på raden ovan denna.

OK. Jag använder ingen mus utan bara pekplattan på min Pro men det låter som det vore bra att ha en Mighty Mouse också.

Annars så är ju det klart smidigaste när man har en bärbar Mac att hålla två fingrar på plattan och sedan klicka på musknappen för att få högerklick.

Tror inte att det är aktiverat som default, men aktiveras i Systeminställningar>Tangentbord och mus>Styrplatta. Rekommenderar även att bocka för "Ignorera styrplattan när en mus är inkopplad", fattar inte varför den inte är ibockad som standard...

Angående Melodifestivalen. Jag röstade på Christer Sjögren, för att jag älskar hans utstrålning. Låten var kul att lyssna på och damerna såg ut som påfåglar. Hade lätt tagit tyskland med storm.
Men det var ju bara humor. Bästa finalbidraget var väl egentligen (i mina ögon) antingen Sanna Nielsens eller Charlotte Perrellis. Tror jag. Men jag gillade Andra Generationens "Kebabpizza Slivovitza" också!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 17:30

KaRo: Verkar som där bilden ligger, är begränsad tillgänglighet. Vilken hemsida är bilden inlagd på?

KaRo

Märkligt ! Det är ett naturfoto som jag tog från en sida på outdoor-photos.com bara för att demonstrera. Lustigt att ni inte ser den. Ska försöka mig på en skärmdump men just nu vet jag inte hur man gör. Det var samma med min hemsida. På min data syns flash bra men jag har hört att det inte brukar fungera så bra på Mac.

KaRo

Ska se om det här går då. Har tagit ett foto med datorns kamera. Det är en minimus som är stor som två tummar ungefär som jag fyndat idag.
Bredvid är en äldre mus som jag trodde var mini men nu ser den ju stor ut i jämförelse.

Syns det här bilden ?

  • Medlem
  • 2008-03-17 21:05

japp.

KaRo

Makadam
enl Svensk Ordlista
kommer det av engelskans macadam som kommer
av namnet på skotten MacAdam som uppfann metoden
att hårdgöra vägbanan med krossad sten.
Makadamisera betyder alltså att göra en vägbana hård genom att blanda i små stenar.

Tänkte bara att ni ville veta....

vanligaste macadamen är nog "16-25". Den har man ju skyfflat.

KaRo

Makadam för vägar är vanligen 2-5 cm enl Svenska Akademiens Ordbok.
Är " = inch ? Inch är väl 2,54 cm så det bör bli ca 5-12,5 cm. Du har kanske varit med och byggt hus ?

Storlek på stenarna är mellan 16 och 25 mm ... mina " vara bara citat....

KaRo

Jo, jag förstod att det inte var inch när jag tittade igen och såg att det var citat-tecken.
Märkligt att det fastnar vissa saker i bollen som man aldrig använder. Jag menar som att en inch är 2,54 cm.

Hur gör man för att avsluta en tråd (som tex den här) ? Får dom självdö i brist på inlägg eller finns dom kvar om någon längre fram kommer på något som de vill skriva ?

Jag hittade ngt som kanske kan vara av intresse för nybörjare (och även gamla rävar).

Mycket kul läsning, snyggt formatterat, på svenska!

Ursprungligen av Goflorp:

Jag hittade ngt som kanske kan vara av intresse för nybörjare (och även gamla rävar).

Mycket kul läsning, snyggt formatterat, på svenska!

Vill du dela med dig av det också, eller retas du bara med oss?

KaRo

Capeman:

Gissar att Goflorp har skapat en ny tråd med dessa bra idéer.
Se: http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/239331-samling-bra-tips.html

Ursprungligen av KaRo:

Capeman:

Gissar att Goflorp har skapat en ny tråd med dessa bra idéer.
Se: http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/239331-samling-bra-tips.html

Jaha. Ja det har jag sett innan i så fall.

Ursprungligen av KaRo:

Capeman:

Gissar att Goflorp har skapat en ny tråd med dessa bra idéer.
Se: http://www.99.se/switcher-byt-till-mac/239331-samling-bra-tips.html

Solly, missade ju klippa in länken dit...

(hum i duvet idag)

Dataknäpp

[QUOTE="(hum i duvet idag)[/QUOTE"]

Må så vara men det verkar inte stoppa dig ifrån att skriva intressanta och roliga inlägg !

Precis så är det när en vän tillmig som envisas med fotosidan.se medlemskap..

Han skickar länken til mig på bilden han lagt upp inne på fotosidan.se
Men jag har inte rättigheter att se den.. så det går inte.

I hans dator ser det bra ut för han har rättigheterna att se dem.

(Fotosidan är inget jag känner att jag kan rekommendera, men för den som är nyfiken finns de på www.fotosidan.se)

Bevaka tråden