Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad blir det till kvällsmat?

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-01 21:13

För min del blev det stekt nötköttskiva, kokt potatis och brunsås. Lite rårörda lingon till. Och givetvis iskall mellanmjölk.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-04 22:25

GI-middag. En köttbit och stekta grönsaker (paprikor, lök och squash) kryddat med salt peppar och saffran. Ett glas rött.

Te med en liten skvätt mjölk.

Ett till glas rött och en bit ost. Björkvedsbrasa.

Björkvedsbrasa ? Uuj, vad mysigt det låter och så länge sedan jag satt framför en brasa. Du har det bra du, Eva ! All mat är god framför en brasa. Det är väl som när man
äter ute i naturen. Älskar pic-nicar.

Jag har ätit chai-te, tre knäckebrödsskivor med finsk emmentalerost och sedan lite
youghertgodis (bananchips, jordgubbar,cashewnötter). Mucho kalorier alltså.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-04 22:40
Ursprungligen av KaRo:

tre knäckebrödsskivor med finsk emmentalerost och sedan lite
youghertgodis (bananchips, jordgubbar,cashewnötter). Mucho kalorier alltså.

Gissa om jag längtar efter knäckebröd och godis. Kanske inte så mycket efter godis egentligen - men knäckebröd . . . .

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 22:29

Här blev det spagetti med köttfärssås. Grönsaker? Där är ju tomat i såsen. Och givetvis iskall mellanko-bira.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-04 22:54
Ursprungligen av Reisan:

Här blev det spagetti med köttfärssås. Grönsaker? Där är ju tomat i såsen. Och givetvis iskall mellanko-bira.

"Tomat i såsen" Bättre kan du! Testa att tärna lite grönsaker och stoppa ner i köttfärssåsen nästa gång. Det blir både nyttigt och gott.

Men du är förståndig som håller dig till din iskalla mellanmjök till helgdryck

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-04 23:04
Ursprungligen av Eva:

"Tomat i såsen" Bättre kan du! Testa att tärna lite grönsaker och stoppa ner i köttfärssåsen nästa gång. Det blir både nyttigt och gott.

Men du är förståndig som håller dig till din iskalla mellanmjök till helgdryck

Hehe, ja bättre kan jag. Men sämre förståndig är jag på den biten. Dock är det rätt gott med grönsaker till denna typ av måltid. Lasagne älskar jag att ha tomat, gurka och sallad till. Men har man för vana att inte hushålla med grönsaker, så får man ju ta vad man har...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-05 20:51

Idag blev det stekt blodkorv med rårörd lingonsylt. Och givetvis ett stort glas iskall mellanmjölk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 19:12

Idag bjöd mamma på Mizu & tofu-soppa och risrullar (ris, stekt ägg och sjögräs-omslag). Så enkel mat men ack så god och faktiskt nyttig (jämfört med mycket annat). Och givetvis ett stort glas... Iskall mellanmjölk!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-06 19:17

Har inte smakat någon gång - men det låter väldigt gott

Senast redigerat 2008-04-06 19:38
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-06 19:35
Ursprungligen av Eva:

Har inte smakat någon gång - en det låter väldigt gott

Ja, det är faktiskt många svenskar som äter och uppskattar mizu och tofu-soppa. Billig, enkel och nyttig mat. Man kan ha enbart ris som tillbehör. Dessa risrullar kan innehålla vad man själv gillar. Grunden är ju ris och sjögräs-omslaget. Vanligtvis fyller man dessa med krabb-stick (eller annan skaldjur), grönsaker (gurka, morot, mfl) och kanske inlagd ingefära. Samt ett drag med wasabi.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-13 19:04

Stekt fläsk, kokt potatis, löksås och rårörda lingon blev det till middag idag! Ooooch ett stort glas iskall mellanmjölk.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-13 19:42

Hmm ; Grillen kom i gång idag Vitöksmarinerad Helgrillad Fläskfile med
(tomat lök fetaost) sallad balsamvinigrett ->ungs grillade idaho klyfftpotatis och en kall sweetchili sås... ..(gräddfil + sweetchili)

Skönt Våren är i SKÅNE

Senast redigerat 2008-04-13 19:53

Mozzarellapizza. Passade på att göra ett gäng extra pizzabottnar med tillhörande tomatsås och slänga in i frysen, perfekt snabbmat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 21:10

Idag blev det kassler i pastasås med bandspagetti. Drack dock saft istället för mellanmjölk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 13:00

Idag blir det stekt kotletter, ris och kantarellsås. Och givetvis ett stort glas iskall mellanmjölk!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 22:00

Har ni slutat att äta?

Själv blev det kycklinggryta med ris. Gammalt recept, tror den kallades för "Ivans kycklinggryta" eller liknande. Dock har jag modifierat originalreceptet och byt ut bondknöl mot lis.

Och givetvis ett stort glas iskall mellanmjölk till maten.

Den där mjölken, du? Är det nyttigt att få i sig så mycket kalcium som vuxen?

EDIT: Hrmm, det är nog inte så bra med kaffe heller när jag tänker efter. (Dricker det ibland till maten.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 22:07
Ursprungligen av Snabeldrake:

Den där mjölken, du? Är det nyttigt att få i sig så mycket kalcium som vuxen?

EDIT: Hrmm, det är nog inte så bra med kaffe heller när jag tänker efter. (Dricker det ibland till maten.)

Jodå, ett stort glas mjölk om dagen som vuxen gör susen. Håller benen i kroppen starka inför ålderdomens höst.

Mm, kaffe till maten istället för kaffe efter maten, var något nytt för mig... Haha.

Det har berättats för mig att det är en amerikansk sedvänja.

Idag har jag gjort Chicken-grillspett till min fru och mig.

finns en halvfabrikat-paket att köpa som innehåller marinad till kycklingen och jordnötssåsen. Köp en burk med kokosmjölk (gärna lightvarianten) samtidigt.
Chicken saytai eller ngt sånt, brukar ligga på en tjuga.

Blanda Marinadpulver med olja - 3 msk i en treliterspåse.
Ner med kycklingen som man tärnat från filéer. 2 Filéer brukar räcka till 4-5 spett.
Lagom för två personer.
Låt ligga en stund i påsen.

Ta sedan och blanda på spetten Gul paprika, Champigjoner, Cocktailtomater.
Det skall vara mkt kyckling - snåla inte.

Grilla. Grillbriketter som brunnit minst 20 min först.

Servera grillspetten ihop med gurka, soltorkade tomater och jordnötssåsen.
Såsen ja, fram med en näve jordnötter, skölj dem (ta bort saltet), bonka dem i mortel... addera till såsen. Av ngn jävla anledning så är mängden jordnötter i halvfabrikatet helt fel...

Drick vad du vill till , Reisan du kan ta pattamjölk till

Utmärkt tips! Tack Goflorp! Mor blir försökskanin i morgon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 23:39
Ursprungligen av Goflorp:

Idag har jag gjort Chicken-grillspett till min fru och mig.

finns en halvfabrikat-paket att köpa som innehåller marinad till kycklingen och jordnötssåsen. Köp en burk med kokosmjölk (gärna lightvarianten) samtidigt.
Chicken saytai eller ngt sånt, brukar ligga på en tjuga.

Blanda Marinadpulver med olja - 3 msk i en treliterspåse.
Ner med kycklingen som man tärnat från filéer. 2 Filéer brukar räcka till 4-5 spett.
Lagom för två personer.
Låt ligga en stund i påsen.

Ta sedan och blanda på spetten Gul paprika, Champigjoner, Cocktailtomater.
Det skall vara mkt kyckling - snåla inte.

Grilla. Grillbriketter som brunnit minst 20 min först.

Servera grillspetten ihop med gurka, soltorkade tomater och jordnötssåsen.
Såsen ja, fram med en näve jordnötter, skölj dem (ta bort saltet), bonka dem i mortel... addera till såsen. Av ngn jävla anledning så är mängden jordnötter i halvfabrikatet helt fel...

Drick vad du vill till , Reisan du kan ta pattamjölk till

Schysst recepttips Goflorp! Ja, jag föredrar ko-bira till maten.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-22 18:26

Idag blir det en mix av ris, lök och grillkorv. Allt stekt och smaksatt med sojasås. Ingen traditionell rätt, men en kombo som jag gillar och kör med. Och givetvis i vanlig ordning, ett stort glas iskall mellanmjölk.

Vi åt kycklingsallad med fetaost och tjejerna drack rödvin. Jag drack vatten för jag ska flyga imorgon (som pilot).

Ursprungligen av Björnström:

Vi åt kycklingsallad med fetaost och tjejerna drack rödvin. Jag drack vatten för jag ska flyga imorgon (som pilot).

Ost är ofta underskattat.

Det är dessutom ett ämne man kan snöa in på lite.

Just nu har jag snöat in på Parmesanostar.
Nästa gång du är i affärn, köp en riktigt svindyr 2-hektos Parmesan.
inget skit utan the real thing.

Väl hemma så...
Rumstempererad, en bit som om det vore choklad...
En del vill ha lite olivolja på osten.. men inte jag...
Bit av, låt smaken explodera i munnen, känn sälta, krydda, struktur.
Känn eftersmaken.. när den börjar avta... på med lite rödvin...

Njut

Ikväll skall min sambo och jag äta en väldigt otraditionell kvällsmat - köttbullar med potatis och brunsås. Det ser jag snarare som söndagsmiddag egentligen. Men vi hade blandfärs som var tvungen att göras något utav så jag gjorde köttbullarna igår. Ska steka på dem igen ikväll. De blev förbannat goda

Idag är det grillfest.

Har varit nere på ICA och handlat grönsaker som jag ska göra grillspett av, och färsk majs som jag ska grilla. Och vad är det för en grillning utan korv, så givetvis så har jag även köpt ett paket sojakorv och grova bröd.

Ikväll blev det ugnsbakad laxfilé med en räkrisotto. Svingott. Ni kan se och läsa om det på http://henkeblomqvist.se/fotografier

Aoouw ! Vad gulliga du och din tjej ser ut på fotona från Greklandsresan. Flashback....fast då var det 70-tal och MannenIMittLiv och jag var i Österrike. Och inbyggd björnfäll har du (ja, lägger man ut sitt liv på internet så...;) ) Lite OT här.

Är mat-vanemänniska så det blir oftast te och smörgås för mig plus tomat och kanske soppa. Har aldrig gillat att äta mycket på kvällen utan för mig blir det kvällsmat. Fast laxen såg jättegod ut !

Bevaka tråden