Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Word i Office 2008 kraschar

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Får väl springa ner några våningar till Graphic Design och få tag på installationsskivan och lägga in 2008an på nytt. Men jag har en föraning att det inte kommer att hjälpa...

PowerPoint och Excel 2008 fungerar dock hos mig. Åtminstone senast jag testade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-20 16:23

Ominstallation

Förutom Office så la min Golive CS också av vid uppstart. Nu har jag installerat om OSX och kört alla uppdateringarna inklusive ovan nämnda "Security Update 1.0" och läs och häpna: I´m back in business! Det funkar även om det tog en stor del av arbetsdagen.:D

Hehe, nu fuckar min office2008 word.
Ska bara mata in 2-3 nya rader och den tokhänger sig

Spännade fel, det ska vi lösa..

Ursprungligen av Emanuel L:

Hehe, nu fuckar min office2008 word.
Ska bara mata in 2-3 nya rader och den tokhänger sig

Spännade fel, det ska vi lösa..

Löste mitt problem iaf. Tjejen använder Word 2004, och när jag öppnar den på min så följer det väl med ngt skit som ställer till det.

Fick skapa ett nytt dokument och copy'n'pasta lite.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-20 18:30

Word 2008 har varit instabilt både på min hemmadator (Tiger) och jobbdator (Leopard).

Det är fr.a. vissa äldre filer som skapats på Windows-Word som skapar parasoll-snurr, och det verkar vara färgrelaterat på något sätt.

Efter varje uppdatering testar jag med mina problemfiler och hittills har inget blivit bättre.

Ursprungligen av planB:

Word 2008 har varit instabilt både på min hemmadator (Tiger) och jobbdator (Leopard).

Det är fr.a. vissa äldre filer som skapats på Windows-Word som skapar parasoll-snurr, och det verkar vara färgrelaterat på något sätt.

Efter varje uppdatering testar jag med mina problemfiler och hittills har inget blivit bättre.

Då får du gå till Plan B

sorry kunde inte låta bli

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-28 16:15

Jag har precis installerat office 2008 men ingen uppgradering lyckades då den bara stod stilla....

Har skrivit litegrann men vid första sparningen så krashade programet men den lyckades rädda dokumentet ändå. Har kunnat spara 2 gånger efter det. Får hoppas det inte händer igen....

Men hur många uppgraderingar är där till office och när har problemen börjat för er andra.

Har ni haft problem även utan att ha uppgraderat?

Eller e det först efter uppgraderingar det har börjat klydda?

E det kanske så att det till och med har kommit nån uppgradering som har löst era problem nu?

Redan uppe i ett par minuters uptime - tror banne mig att det funkar! Muchas gracias!

Men är det någon som vet vad Lingsoft-filen gör? Microsofts sätt att kompensera macens brist på trilskande dll-filer?

Lingsoft är tredjepartsprogramvara som hanterar svensk grammatikkontroll.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 18:01

Jag frågar igen.

Mitt uppdateringsprogram vill inte fungera. Den laddar hem 12.1.0 men sen när den ska uppdatera så står det bara stilla.

Någon som vet något om detta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 18:21

Verkar som man måste stänga både word och auto update programet när installeraren startat så inget av det igång när den ska installera updaten.

Ytterligare en update visade sig nu 12.1.4 får se om den kanske löser problemet med 2004 dokument

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-09 18:31

12.1.4 hjälpte inte mot det iallafall.

Men var hittar jag den dära lingsoft filen? hemkatalog/preferences förstår jag inte riktigt. Jag har inten preferences i min hemmamapp

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-09 18:49

Titta i katalogen som heter Library eller Bibliotek, där ska finnas en Preferences.

Eller gör en spotlight-sökning. Där dök Lingsoft upp för mig. Bara att kasta i p-korgen.

Annars betyder "hemkatalog/preferences" att du först går till katalogen med ditt namn, sedan till Bibliotek och därinne i mappen Preferences.

-----

Jag har för mig att om man tar bort dessa så hjälper det mot problemet att AutoUpdate-programmet inte "försvinner" efter uppdatering:

~/Bibliotek/Preferences/com.microsoft.Word.plist
~/Bibliotek/Preferences/com.microsoft.office.plist
(Word:mac - Damaged Preferences & Settings)

~ betyder namnet på din hemkatalog.

Någon som vet en lösning på det här problemet än? När jag öppnar ett gammalt word 2003-dokument(windows) så kraschar word 2008 några sekunder efter att jag gjort första ändringen.

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-12 10:50
Ursprungligen av Airwide:

Någon som vet en lösning på det här problemet än? När jag öppnar ett gammalt word 2003-dokument(windows) så kraschar word 2008 några sekunder efter att jag gjort första ändringen.
p

Ett typiskt fall.

En teori jag har är att det har att göra med språkkontrollen. Inte alla krascher kanske, men en del av dem. Det skulle också kunna förklara varför det inte händer något. Inte tillräckligt många i världen använder den svenska språkmodulen. I en fil jag hade, kraschade Word varje gång jag skulle klippa in svensk text i en fotnot. Sedan visade det sig att fotnotstexten hade USA Engelska förinställt. Jag ändrade till svenska och problemet försvann. Den borde inte krascha ändå naturligtvis, men...

Såvida man inte aktivt använder Word, producerar dokument, har klienter som använder Word osv, finns det absolut ingen anledning att använda det. Neooffice (openoffice) klarar .doc filer galant och också docx filer, vad jag förstår.

Ursprungligen av Airwide:

Någon som vet en lösning på det här problemet än? När jag öppnar ett gammalt word 2003-dokument(windows) så kraschar word 2008 några sekunder efter att jag gjort första ändringen.

Tacksam för hjälp

Problemet är löst längre upp i tråden (man tar bort lingsoft-filen).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-13 10:56
Ursprungligen av johan_tanying:

Problemet är löst längre upp i tråden (man tar bort lingsoft-filen).

Vad händer med språkkontrollen då? Försvinner inte den?

Ursprungligen av johan_tanying:

Problemet är löst längre upp i tråden (man tar bort lingsoft-filen).

Ni som tog bort Lingsoft-filen, funkar Word 2008 stabilt nu?

Tacksam för svar.

För mig funkar det fortfarande inte. Jag har en mall som är skapad i Word 2003 eller nåt på PC. När jag ska skriva i dokumentet så hänger sig word. Såg att det kom en uppdatering nyss, men det verkar inte finnas något om detta problem. Jag har surfat runt och att word 2008 krashar med gamla .doc är ju inget nytt tydligen. Vet inte Microsoft om detta? Jag kan inte använda NeoOffice eller Pages då mallen blir kef då. Vad gör man?

Jag kontaktade Microsoft support, och följande svar:

Niklas på Microsoft support här. Det första jag skulle vilja att du testar är detta:

1. Avsluta alla program.
2. Klicka på menyn Gå och sedan Hem
3. Gå in i mappen Bibliotek och sedan Preferences
4. Leta nu reda på filen Lingsoft
5. Dra den till papperskorgen.
6. Töm papperskorgen och starta om datorn
7. Starta upp Word och kontrollera om bekymret kvarstår

Om detta inte fungerar så vill jag att du testar att starta datorn i felsäkert läge.
För att göra detta så gör man följande:

1. Stäng av datorn
2. Starta datorn i felsäkert läge
(detta görs genom att trycka ner shift när man startar upp datorn,
håll nere tangent tills Apple logotypen visas)
3. Kontrollera om bekymret kvarstår.

Om detta inte fungerar kan du prova att återställa standard inställningarna.

1. Avsluta alla program.
2. Klicka på menyn Gå och sedan Hem
3. Gå in i mappen Bibliotek och sedan Preferences
4. Leta nu reda på alla filer som börjar med com.microsoft och slutar med ..plist
5. Dra alla dom du hittar till papperskorgen.
6. Leta nu reda på en mapp som heter Microsoft
7. Dra även den till papperskorgen
8. Töm papperskorgen och starta om datorn
9. Starta upp Office och kontrollera om bekymret kvarstår

Inget av ovanstående funkade för mig, samma problem. Vi har också gamla mallar gjorda i Word 2003 på PC...

Igen som läst mina tidigare inlägg blir väl förvånade om jag säger att även min Word kraschar. Detta på den nyagamla datorn jag fått i jobbet. Verkar ha ett gammalt word program; 1983-2001 står det på "Om word" sidan. Kanske inte säger ngt, men jag undrar om man gratis kan uppdatera till nyare word?
//nybörjare

Tror att det bara är språkkontrollens inställningsfil. I vilket fall fungerar det (för mig och många andra), och alternativet är ju att Word kraschar omedelbums...

Så, jag sitter nu här med lite mer än två timmar osparat material och förbannar mig själv för att jag inte sparade en kort stund innan den förbaskade skiten hängde sig. Jag har inte varit med om det förut och blev lite lätt förvånad.

Min fråga är: finns det en chans att dokumentet jag skrivit på kan återskapas? Annars väntar jag ut och ser om programmet kanske har slutat hänga sig efter natten (föga troligt att man har lotto iofs).

tacksam för snabba svar!

John

jippie!!! det återskapades då jag stängde av datorn och startade om! kanske inte en nyhet för trådföljare men jag blev glatt överraskad!

Japp, moderna program som Word och InDesign är väldigt förlåtande vid krascher. Det är sällan man förlorar mer än säg tio minuters jobb.

Men man skall ju förstås inte lita på det till hundra procent!

Dessutom tror jag att man även i nya Word själv kan ställa in om och hur ofta den skall autospara och sedan bete sig efter en tvingad omstart. Stäng för guds skull inte av funktionen där i någon sorts iver att spara prestanda e.dyl! Vet att det finns laptopanvändare som tror att de sparar några minuters batteritid genom att slå av denna finess...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-11 07:01

Samtidigt kan man ju fråga sig varför det skall vara så svårt att skapa stabila program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 20:11
Ursprungligen av planB:

Samtidigt kan man ju fråga sig varför det skall vara så svårt att skapa stabila program.

Fast du förstår väl att Word verkligen pressar allt ur datorn..

Vad händer om man öppnar mallen och sparar om den i ett modernare mallformat ("Spara som..." .dotx)? Blir det stabilare då?

Ursprungligen av M. Sundbom:

Vad händer om man öppnar mallen och sparar om den i ett modernare mallformat ("Spara som..." .dotx)? Blir det stabilare då?

Detta testade jag igår. Det verkade funka då. Men idag när jag kom till kontoret, samma sak, badboll - tvångsavsluta...

Det här är ju helt sjukt! Jag fick svaret igår av Microsoft support att jag skulle ladda hem något Compatibility Pack för Office 2007 till de gamla PC-datorerna och spara om alla (!) word-filer... Detta skulle då göra att de skulle funka med Office 2008.. Har inte gjort detta ännu, och vill egentligen inte göra det heller.

Bevaka tråden