Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Midifeja till gammal mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-30 19:44

Polarn min har en gammal Mac (LC 630) som han vill kicka igång och musicera på igen, men han hittar inte midiinterfejset. Han kommer inte ihåg vart han kopplade in det eller hur det såg ut och jag kan inte mac alls.
Här är en bild på baksidan av den rackaren, någon som vet vad han ska ha förnåge?

Jag tror jag har ett gammalt serieportsmidiinterface för mac liggande någonstans, som jag tror kan funka. Fast det befinner sig för tillfället ~65 mil härifrån...

och för att svara på frågan lite mer: midiinterfacet pluggas in en av de runda portarna. Tror det är den som är längst till vänster.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-30 19:52

Ah, det var en av de runda, då trodde han rätt Jag sade att de säkerligen var för mus/tangentbord

Hm, synd att det är 65 mil bort.

  • Medlem
  • 2008-03-30 20:21

...jag slängde n o g ett sånt i elektronikåtervinningen i höstas... hm, ska ta mig en titt i källarn!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-30 20:47

Vore toppen om det fanns!

Sök efter ett midiman med seriell port. Men det kan nog vara svårt att få tag på ett utan USB nu för tiden, annars kan du ju alltid kolla med nån som köpt en logitech mus de senaste åren, de skickar alltid med en USB->seriell adapter, borde ju funka att köra så med ett vanligt USB midiinterface

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-31 10:03

Ah, sådana adapters har jag ju drösvis.

Skulle detta funka tror ni?

JAM har ett par MOTU-interface till salu som passar den där burken. Andra ungefär lika bra midiinterface som bör passar är Opcode Studio4 och Emagic Unitor8. Verkligen skitbra midiinterface de där.

Det är iofs möjligt att jag har kvar ett gammalt interface från steinberg som ska passa..

Sån där USB->PS2-adapter vette tusan om det fungerar faktiskt.. tvivlar rätt hårt på det tyvärr.. men det vore ju ballt.

Skulle ju vara roligt iaf, och en billig lösning
Men det borde ju bara va att köpa ett interface på öppet köp och testa.

Här finns ett : OPCODE STUDIO 4

Malmö är kanske närmare än 65 mil??

Kolla om det är serie och bjud 50 spänn eller liknande...

Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-31 23:22

Finns programmen installerade i den där burken så går det väl att köra med OMS & så vidare och någon gammal Cubase. Enbart Midi lär funka acceptabelt dock. Skulle annars rekommendera din kompis att leta rätt på en gammal G3 eller G4, som kan köra OS X och har USB. LC 630 var redan runt 1995 en ganska trött dator tyvärr.

Jag har en midiman macman, macintosh midi interface med seriell in och ut samt tre midi ut och en in. Kan det vara intressant?

http://www.shreveaudio.com/midiman/macman.jpg

Det e jag som är Odlarns vän. Jag märker såhär i efterhand att jag faktiskt hade ett konto på 99, men Odlarn kirrade biffen åt mig. Jag tackar för alla svar i tråden och hoppas på att få komma igång efter 8 års frånvaro från musikskapandet.

Jag hoppas verkligen jag får liv i min gamla LC 630, då jag har en del MIDI-spår liggandes på HD:n som jag vill ta upp och restaurera. Sedan ska jag noisa till det igen i min källare. Jag kör med följande saker: sampler Akai S-950 + massa effekter + mojänger + stön å stånk och sång å vrål) och såklart enbart MIDI. Back to Basic?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-02 16:28

Jag har en mpu-401 till en mac II

Ursprungligen av Dego:

Jag har en mpu-401 till en mac II

Vet du eller någon annan här på forumet, om det passar / fungerar till min LC 630? Hjälp mig snälla!

Jag hade inte tänkt att lägga mer än 200-300 spänn på ett midiinterface, så till den person som kan ragga upp ett sådant åt mig vet nu läget

Tja...
Har en Opcode Studio4 med massa in & ut... tänkte 250kr + frakt.. typ bussgods..?
Pm:a om du é sugen.

1
Bevaka tråden