Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ny design på MacBook/MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 722 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hehe, så är det kanske. Men jag tycker ändå att det verkar mycket enklare/överskådligt att ha kontakterna på sidorna! Behöva lyfta på datorn/snurra den för att trycka i en usb-kabel? Nej, tack!

Men så är jag bara 23 år.

Shissle, då väntar jag med mitt MacBook-köp till i höst. På sommaren skall man ändå vara ute i solen.

Of the two, the 13-inch consumer MacBooks will undergo the most significant metamorphosis, shedding their plastic enclosures for ones constructed from more eco-friendly materials such as aircraft-grade aluminum and stainless steel, people familiar with the matter say.

Eco friendly ?! Vet inte folk hur mycket energi som går åt för att producera rostfritt och aluminium ?!...

E85 är ju också jätte bra för det blir bara vatten och... ah, CO2... Och när man producerar det så eldar man fram det någon annanstanns.

Nä, ska de vara riktigt eco-friendly så tycker jag Apple ska släppa en budget Mac gjord på återanvänt McDonalds paketering.

Nya Trabant Mac

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-06-17 11:11
Ursprungligen av SkrotNisse:

Of the two, the 13-inch consumer MacBooks will undergo the most significant metamorphosis, shedding their plastic enclosures for ones constructed from more eco-friendly materials such as aircraft-grade aluminum and stainless steel, people familiar with the matter say.

Eco friendly ?! Vet inte folk hur mycket energi som går åt för att producera rostfritt och aluminium ?!...

E85 är ju också jätte bra för det blir bara vatten och... ah, CO2... Och när man producerar det så eldar man fram det någon annanstanns.

Nä, ska de vara riktigt eco-friendly så tycker jag Apple ska släppa en budget Mac gjord på återanvänt McDonalds paketering.

Nya Trabant Mac

Precis, jag fattar inte heller? Kan någon förklara hur det tänkte där.

Ursprungligen av enkel:

Precis, jag fattar inte heller? Kan någon förklara hur det tänkte där.

Jag tror att det hänger ihop med att folk inte ser den större bilden. De har ingen förståelse för hur saker tillverkas och vad som ingår i de processerna, samt att de rest för lite och tror att Sverige är representativt för resten av Europa, t.o.m. världen...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 22:15
Ursprungligen av SkrotNisse:

[I]

Nä, ska de vara riktigt eco-friendly så tycker jag Apple ska släppa en budget Mac gjord på återanvänt McDonalds paketering.

Nya Trabant Mac

Men...framställningen av alla denna styren och kartong kräver ju också enorma mängder fosilla bränslen och annan energi

Aluminium och energi - jo - har ni kört förbi Sundsvall någon gång? Grängesbolaget? Kraftledningarna in till fabriken är extrema och många. När dom kör för fullt så når dom nästan ner till backen - expanderar av värmen Jag har hört att Gränges Aluminiumverk i staden drar lika mycket energi som resten av kommunen tillsammans - en kommun med 70-80 invånare tror jag.

Nå - ny design på Apple's bärbara? Har inte nyaste MacBook dom nya tangenterna?

Ursprungligen av mjg:

[...] en kommun med 70-80 invånare tror jag.
[...]

Nja... Riktigt så få är vi inte. Du får nog lägga till ett par nollor.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Of the two, the 13-inch consumer MacBooks will undergo the most significant metamorphosis, shedding their plastic enclosures for ones constructed from more eco-friendly materials such as aircraft-grade aluminum and stainless steel, people familiar with the matter say.

Eco friendly ?! Vet inte folk hur mycket energi som går åt för att producera rostfritt och aluminium ?!...

E85 är ju också jätte bra för det blir bara vatten och... ah, CO2... Och när man producerar det så eldar man fram det någon annanstanns.

Nä, ska de vara riktigt eco-friendly så tycker jag Apple ska släppa en budget Mac gjord på återanvänt McDonalds paketering.

Nya Trabant Mac

Trabanten var bland det mest miljöförorenande som fanns inom hela bilindustrin.

Karossen i plast var gjord på gammal färgspill, det låter ju käckt att återvinna och så... men processen var hemsk. Resultatet blev mkt spill som skrotades, mycket som läckte ut i grundvatten etc.

Motorn har jag för mig var en tvåtaktare som spydde ut 15% av bensinen oförbränd... oljeblandad dessutom. Blåröken stod tät. Avgasrening = obefintlig.

Fördelen med Aluminium är att det är återvinningsbart, inte att det är lättare att framställa.

Senast redigerat 2008-06-17 13:25
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-17 12:04

Plastiga MacBook borde har varit vidare utvecklad från PowerBook G4 12".
Då hade MacBook forfarande är aluminum än idag och miljövänligt.

Plast på MacBook har blivit problem, sprickor.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-18 18:41

min älskade macbook är inne nu för plastsprickor. Surfar 99mac med podden. Vilket inte är världens smidigaste sätt att surfan den här sajten på.

Är detta månne den nya Macbooken?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-18 22:16

Jag skulle vilja höra/förstå storyn bakom denna pimpade PC-laptop. Hur tänkte han?

Ursprungligen av ztaafen:

Är detta månne den nya Macbooken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-23 18:31
Ursprungligen av ztaafen:

Är detta månne den nya Macbooken?

Hahaha, hade en likadan dator en gång, en dell är det, den vägde enastående 3,2 kg (15 tum) samt hade en bateritid (efter ett års sparsam användning) på hella 45 minuter i elsparläge. 14000kr betalade jag för den för snart 1,5 år sedan, och mot slutet av datorns era var den prydd med samma vita iPodsticker-äpple på baksidan. Varför? I hopp om att den nästa gång den vaknade skulle vara försedd med ett kattdjur. Jag vet hur han tänkte.

Ursprungligen av ztaafen:

Är detta månne den nya Macbooken?

Haha. Den ser ju riktigt framtidssäker ut. Vart kommer bilden från?

När tror vi att det kommer en uppgradering av MBP igen? Och blir det en prestanda uppdatering till innan designen ändras? Jag sitter på en drygt 1 år gammal MBP 17" 2,33Ghz just nu men skulle vilja uppgradera till Hi-res LED skärm, större HD och snabbare processor (dagens 17" MBP).
Men dyker det upp en helt ny MBP snart kanske?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-21 20:39
Ursprungligen av WashedUp:

När tror vi att det kommer en uppgradering av MBP igen? Och blir det en prestanda uppdatering till innan designen ändras? Jag sitter på en drygt 1 år gammal MBP 17" 2,33Ghz just nu men skulle vilja uppgradera till Hi-res LED skärm, större HD och snabbare processor (dagens 17" MBP).
Men dyker det upp en helt ny MBP snart kanske?

Ja det kommer nya Mac modeller tredje kvartalet. Som alltid i alla tider kommer det ut nya Mac modeller varje år. Det går inte att vänta, i så fall får man vänta tills man dör...
Kriterier som gäller nu är hur mår din dator ? Är den ej Intel så är det mycket aktuellt att köpa nu eller till hösten. Har man en Intel CPU och är yngre än två år så är det bättre att vänta ! Eftersom det kommer snart Snow Leopard som kan har vissa hårdvarukrav. Alltså har man nyare IntelMac så är det bättre att vänta....

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-23 09:52

Jag gissar att i kommer att få se nya modeller med Centrino2 - innan det kommer modeller med ett nytt utseende.

Hoppas det kommer något nytt till hösten, måste köpa mig en bärbar då jag sökt till uni/hg

shit, såg precis detta nu när jag skulle beställa. nu får jag vänta. hoppas dom släpps väldigt snart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-03 10:48

Det är ju helt sjukt att Apples bärbara har sett i stort sett likadana ut i över 7 år. Snacka om att Ive var före sin tid när TiBook kom, som i sig är rätt lik MBA, med svart tgb.

Senast redigerat 2008-07-03 11:07

Svart tgb är i mitt tycke helt förkastligt. Är det någon som snokat kring ungefär när det här kan tänkas ske, eller som har en kvalificerad gissning? Jag skall byta ut min iMac mot en laptop och vill ju gärna ha nya designen om det nu kommer en sådan.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-05 12:10
Ursprungligen av SwinginStan:

Svart tgb är i mitt tycke helt förkastligt. Är det någon som snokat kring ungefär när det här kan tänkas ske, eller som har en kvalificerad gissning? Jag skall byta ut min iMac mot en laptop och vill ju gärna ha nya designen om det nu kommer en sådan.

Ingen vet - bara Apple vet.

jag har väntat i en vecka nu!

Jag har väntat sedan mars nu, men jag väntar tills den kommer.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag tror vi kan utgå ifrån att de där bilderna är äkta, se mer här: Leaked MacBook Pro Casing Confirmed? [update] - Mac Rumors

AppleInsider skriver mer om hur den nya designen gör det enklare att byta hårddisk i MacBook Pro, något som gör åtminstone mig lycklig (hoppas bara Apple tillåter att man gör det utan att bryta garantin, precis som i MacBook).

Jag är bara rädd att de tycker att det är snyggt med de tre hålen i äpplet och att de inte tänker borra ur hela äpplet men jag är nog bara nojig!

Ursprungligen av henkebarn:

Jag är bara rädd att de tycker att det är snyggt med de tre hålen i äpplet och att de inte tänker borra ur hela äpplet men jag är nog bara nojig!

De tre hålen är ju där de fäster den halvtransparenta plastbiten som sen blir lampan! Försänkninen är där biten skall få plats...

Hade varit kul om de ville släppa en uppdaterad MBP!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-09 23:18

Skillnaderna blev ändå inte alldeles så markanta som jag hade hoppats. Fast det kanske är bättre på andra sidan datorn.

Bevaka tråden