Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkvalitet... Varför bryr sej ingen?!

Tråden skapades och har fått 749 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-30 02:38
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

256 kbps AAC är "bättre" än vad Homo Sapiens öra kan uppskatta. Generellt. Flaskhalsen är 16 bitar. 24 vore bättre, men ingenting i konsumentled verkar vara 24 bitar när det gäller musikmedia.

Fast du kan nog koda AAC från 24 bitars originalfiler om du vill? Jag vet inte om folk gör så innan de skickar till iTunes men det går i alla fall. Finns folk som testat (ovetenskapligt) och tyckt att det varit bättre än med 16 bitar.

Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

Mycket läsvärt på denna sida!!

LCR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 23:53

Intressant LCR.

Senast redigerat 2010-10-18 00:05

Jag har en kompis som säger sig höra skillnad på om digitala signaler åkt i en billig eller dyr kabel...

Han hör också skillnad på om kanten på en CD-skiva är målad grön

Han hör skillnad på en exakt bitvis kopia av en CD.

Jag har försökt påtala flera ggr hur digitalteknik faktiskt fungerar man han säger att han litar på sina öron. - 42 år gammal och jobbast i industri hela sitt arbetsliv.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag har en kompis som säger sig höra skillnad på om digitala signaler åkt i en billig eller dyr kabel...

Han hör också skillnad på om kanten på en CD-skiva är målad grön

Han hör skillnad på en exakt bitvis kopia av en CD.

Jag har försökt påtala flera ggr hur digitalteknik faktiskt fungerar man han säger att han litar på sina öron. - 42 år gammal och jobbast i industri hela sitt arbetsliv.

Men bara för att han går till överdrift betyder inte det att man kan avfärda hela konceptet att vissa hör bättre än andra och att de kan höra skillnad på olika CD-skivor, enkodningar m.m.

Jag antar att du varit inne och läst det som står i Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music ?! Eller är det skitsnack också?

LCR

Jag började med att hålla på med kablar å grejjer som skulle låta bättre, dock DIY. Men det visade sig bara vara placebo efter ett blindtest på XTZ:as VIP grej på Hifi mässan på Hotel Sharahton.

Sedan har jag alltid letat som en tok efter FLAC då jag inte tyckt MP3 duger. Men nu har jag testa mycket fram och tillbaka. Och det duger bra med MP3 320! Det som sabbar är som nämns i länken, hur de mastsrar och hur de spelar in matrialet som verkligen gör skillnad

På tal om ljudkvalitet så verkar det vara lite rundgång här. Tror att Goflorp redan berättat om sin kompis ett antal sidor tillbaka...

Ursprungligen av Hagelin:

På tal om ljudkvalitet så verkar det vara lite rundgång här. Tror att Goflorp redan berättat om sin kompis ett antal sidor tillbaka...

Stämmer säkert.

Skall hålla tyst och lyssna istället

Pa-Dum Tssssch!

??

Just nu lite MT Eden Tips för er som gillar lite dubstep

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-30 11:55

Jag har successivt brytt mig allt mindre om ljudkvalitet de senaste tio åren. För mig var inköp av en lite bättre stereo på 90-talet mest ett uttryck för vanlig prylkärlek. Ibland är det kameror, ibland bilar, ibland böcker, ibland [fyll i fetisch här]. Jag älskar musik, men exakt trogen återgivning är för mig av underordnad betydelse. Jag lade ut 30-40000 på en hasselbladsutrustning under 90-talet för att ta ultra skarpa bilder. Det var samma tendens. Återgivning. Och det kan fortfarande vara kul. Men det är inte det jag njuter av. Det är innehållet.

Ursprungligen av planB:

Återgivning. Och det kan fortfarande vara kul. Men det är inte det jag njuter av. Det är innehållet.

Och det är precis det som vissa människor uppskattar med bättre ljudkvalité, bättre utrustning, bättre källmaterial när det kommer till musik. För att få ut vad man vill ha är det viktigt med bra förstärkare/högtalare samt källmaterial som innehåller all information som krävs för att återge ljudet, medan andra inte bryr sej...

LCR

Hallelujah !!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-23 15:54

Äger inte en enda låt som är komprimerad. Lossless ftw.

Men jag vidhåller fortfarande att det är hur en skiva/låt är mastrad som har störst effekt.

En dåligt mastrad låt där alla frekvenser tryckts upp i taket för att låta högre är totalförstörd oavsett om den är i 16-bit eller 24-bit.

Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

Ursprungligen av LCR:

Men jag vidhåller fortfarande att det är hur en skiva/låt är mastrad som har störst effekt.

En dåligt mastrad låt där alla frekvenser tryckts upp i taket för att låta högre är totalförstörd oavsett om den är i 16-bit eller 24-bit.

Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

Men det finns hopp även där --> Ljudkrig på hög nivå

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-23 23:48
Ursprungligen av LCR:

Men jag vidhåller fortfarande att det är hur en skiva/låt är mastrad som har störst effekt.

En dåligt mastrad låt där alla frekvenser tryckts upp i taket för att låta högre är totalförstörd oavsett om den är i 16-bit eller 24-bit.

Turn Me Up! | Bringing Dynamics Back To Music

Det är väldigt sant. Jag spelar i ett band som är på vippen att släppa sin tredje platta nu och spelar in musik på hobbynivå och det är stor skillnad redan här. Man ska mixa och mastra så som ens publik vill ha det, inte som det låter bäst—det är det som marknadsavdelningarna vill ha sagt, och de har tyvärr mer att säga till om i frågan än vad man som musiker skulle önska. Det är inget vi som band lider av (eftersom vi nu också är skivbolag) men när man pratar med producenter och tekniker så är det fler och fler som får släppa ifrån sig material som de egentligen inte vill sätta sitt namn på för att det är "så det ska låta".

Det är endast försäljningssiffror som spelar in här; exponering, exponering och exponering. Den dagen en välproducerad (dynamikmässigt) popplatta kan sälja lika mycket som t.ex. Dark Side of the Moon eller Thriller så kommer vi också se en tillbakagång till välljud men eftersom försäljningssiffrorna inom musik generellt går nedåt får nog vi audiofiler helt enkelt nöja oss med det som redan finns.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-23 23:56
Ursprungligen av imaster:

när man pratar med producenter och tekniker så är det fler och fler som får släppa ifrån sig material som de egentligen inte vill sätta sitt namn på för att det är "så det ska låta".

En seriös och duktig oberoende producent släpper oftast inte ifrån sig något de inte är nöjda med och har förmågan att övertyga skivbolaget om sina val sound och visioner för produktionen, tyvärr finns det inte så många seriösa och duktiga oberoende producenter i Sverige.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 00:54
Ursprungligen av Tabb:

En seriös och duktig oberoende producent släpper oftast inte ifrån sig något de inte är nöjda med och har förmågan att övertyga skivbolaget om sina val sound och visioner för produktionen, tyvärr finns det inte så många seriösa och duktiga oberoende producenter i Sverige.

Jag vet inte riktigt vilken värld du tillhör här men när det kommer till pop och hårdrock så är Sverige världskänt för sin duktiga producentskara. Men det är fortfarande så att en producent måste göra kunden nöjd och då finns det vissa sätt det ska låta på och ju mindre musik säljer, desto färre sådana sätt kommer det finnas för dem som har råd att göra tv-reklam. Om en producent vägrar mastra upp ffa volymen till de nivåer som marknadsavdelningen vill ha skickas helt enkelt materialet till en annan producent som gör jobbet enligt beställning. Oberoende eller ej, räkningarna måste betalas.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-24 01:30
Ursprungligen av imaster:

Jag vet inte riktigt vilken värld du tillhör här men när det kommer till pop och hårdrock så är Sverige världskänt för sin duktiga producentskara.

Du missade att jag skrev "tyvärr finns det inte så många seriösa och duktiga oberoende producenter i Sverige" Så nog vet jag att det finns ett fåtal här, sen finns det rätt många klåpare som tror att de är i klass med Bob Rock eller Quincy Jones.
En producents jobb är att göra en så bra och stark produktion som möjligt och inte låta skivbolaget trampa på det producenten och bandet har åstadkommit. De flesta skivbolagsanställda har inget intresse av att förstöra en bra produktion så tyvärr är det ofta klåparproducenterna som skyller ifrån sig om något inte låter bra mer än att det "onda" skivbolaget har förstört produktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-24 01:45
Ursprungligen av Tabb:

Du missade att jag skrev "tyvärr finns det inte så många seriösa och duktiga oberoende producenter i Sverige" Så nog vet jag att det finns ett fåtal här, sen finns det rätt många klåpare som tror att de är i klass med Bob Rock eller Quincy Jones.
En producents jobb är att göra en så bra och stark produktion som möjligt och inte låta skivbolaget trampa på det producenten och bandet har åstadkommit. De flesta skivbolagsanställda har inget intresse av att förstöra en bra produktion så tyvärr är det ofta klåparproducenterna som skyller ifrån sig om något inte låter bra mer än att det "onda" skivbolaget har förstört produktionen.

Som sagt, resten av världen tycker ju Sverige är världsbäst så nåt gör de säkert rätt.

Har du förresten läst om The Loudness War alls? Det handlar oftast inte om hela produktionen utan om just den sista mastringsbiten vilken allt som oftast sköts av andra producenter än den/de som skötte inspelning och mixning. Skivbolagen beställer och de betalar inte förrän de fått vad de vill ha—producenterna får ju anpassa sig, rätta mun efter matsäck så att säga.

Jag kan givetvis bara tala av egen erfarenhet men i flera fall där jag lyssnat på de två olika versionerna där man å ena sidan hör hur producenten ville att mastern skulle låta och å andra sidan hur marknadsföring ville så är det absolut skillnad. Alla gör inte så men det kommer att bli vanligare och vanligare och producenterna har enormt lite att säga till om så länge de faktiskt vill ha betalt. Visst finns det klåparproducenter men exponering är viktigare än ljudkvalitet, särskilt idag när vi som faktiskt har utrustning där man kan höra skillnad på annat än volym blir färre och färre.

Ursprungligen av imaster:

Som sagt, resten av världen tycker ju Sverige är världsbäst så nåt gör de säkert rätt.

Har du förresten läst om The Loudness War alls?
<snip>
Visst finns det klåparproducenter men exponering är viktigare än ljudkvalitet, särskilt idag när vi som faktiskt har utrustning där man kan höra skillnad på annat än volym blir färre och färre.

Nu är inte jag så insatt men tycker verkligen "resten av världen" det eller var det sarkastiskt ?! Har svårt att tro att Sverige skulle vara världsbäst rakt av. Bra ja, men inte världsbäst.

Loudness war, skit hårdvara och konsumenter som inte bryr sej...

Ursprungligen av LCR:

Nu är inte jag så insatt men tycker verkligen "resten av världen" det eller var det sarkastiskt ?! Har svårt att tro att Sverige skulle vara världsbäst rakt av. Bra ja, men inte världsbäst.

Loudness war, skit hårdvara och konsumenter som inte bryr sej...

Alla tror att Sverige är ansedda som "bäst i världen" för att Max Martin och RedOne lyckats liksom... Det kan man ju intala sig om man vill, men så är inte fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-26 03:28
Ursprungligen av PeeMaN:

Alla tror att Sverige är ansedda som "bäst i världen" för att Max Martin och RedOne lyckats liksom... Det kan man ju intala sig om man vill, men så är inte fallet.

Sverige tillhör världseliten. Bäst i världen? Nja, det håller jag inte själv med om men det är svårt att säga och det beror givetvis på vilken genre man lyssnar på. För att vara ett så litet land har vi ganska många listettor och ganska många miljoner sålda album på våra producenters axlar.

Ursprungligen av Tabb:

De flesta har idag givetvis anläggningar där man kan höra skillnader på mer än volymen. Menar du att du är audiofil så kan du inte begära att alla inspelningar ska låta bra i dn anläggning för de flesta band och producenter har ju helt olika preferenser och sound. Vad har du för högtalare?
En riktigt duktig producent nöjer sig inte med en dålig mastring vad än skivbolaget säger. Det handlar ju om producentens rykte och slutresultatet av ofta hundratals timmars jobb. De producenter som helt lämnar över till skivbolagen att bestämma över mastringen är klåpare.

Den största delen av musiken idag hörs i hörlurar och oftast i ganska dåliga sådana (t.ex. Apples standard eller motsvarande medföljande). I dem räknas volym för volym är lika med exponering. Och ska jag se till de flesta jag umgås med så har de flesta mycket dyrare tv än ljudanläggning trots att deras tv kanske inte var den dyraste på MediaMarkt. Jag begär inte att all musik ska låta "bra" in min anläggning men jag begär att det ska låta tillräckligt bra. Bra är givetvis subjektivt och jag tycker t.ex. Darkthrones "Transilvanian Hunger" låter bra men det betyder inte att jag inte tycker det är tråkigt när dynamik förloras eller sound likriktas bara för att det ska sälja. Ska jag se till hårdrocken, där jag hör hemma, så är det bara att kolla på Soilwork-, In Flames-, Sonic Syndicate-svängen där alla trummor spelas in digitalt trots att de har både tid och budget för att göra det riktigt. Man tappar enormt mycket både ljud- och musikmässigt. Men det är så det "ska vara" idag.

Om riktigt duktiga producenter inte hade nöjt sig med dålig mastring hade vi inte haft den här diskussionen. Jag vet hur mycket tid det handlar om, vi la mellan 500 och 600 mantimmar på senaste inspelningen. Men det är fortfarande så att det oftare och oftare blir så att producenterna får lämna över material de inte är nöjda med—klåpare eller ej, sådan är verkligheten.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 09:47
Ursprungligen av imaster:

Den största delen av musiken idag hörs i hörlurar och oftast i ganska dåliga sådana (t.ex. Apples standard eller motsvarande medföljande). I dem räknas volym för volym är lika med exponering.

Tror faktiskt att det är i bilar som den mesta musiken hörs. Genom ljudanläggningar av varierande kvalitet. Apples standardlurar är inte jättebra direkt men så dåligt låter de inte att man inte uppfattar annat än volym.

Att In Flames m.fl. använder digitaltrummor beror nog på att de vill ha det soundet. Själv tycker jag att det finns andra mer störande saker att klaga på In Flames än deras trumsound.

Visst lämnar producenter över material de inte är nöjda med men då har de ju gjort ett dåligt jobb, eller haft omöjliga förutsättningar.

Ursprungligen av Tabb:

Apples standardlurar är inte jättebra direkt men så dåligt låter de inte att man inte uppfattar annat än volym.

Dagens underdrift. Apples standardlurar är så kassa att man inte ens hör skillnad mellan MP3 och CD typ....

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 12:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Apples standardlurar är så kassa att man inte ens hör skillnad mellan MP3 och CD typ....

Dagens överdrift. Men vissa hör ju inte skillnad på mp3 och CD i blindtest oavsett hur bra lurar de lyssnar i. B

Ursprungligen av Tabb:

Dagens överdrift. Men vissa hör ju inte skillnad på mp3 och CD i blindtest oavsett hur bra lurar de lyssnar i. B

Gör du inte det så har du antingen jävligt kass hörsel, eller så har du inte lyssnat på tillräckligt mycket musik av variernade genre.
Framförallt transienter hörs det bra jävla skillnad på, givetvis avvägt lite på vad det är för bitrate, men skillnad hörs!

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 12:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Gör du inte det så har du antingen jävligt kass hörsel, eller så har du inte lyssnat på tillräckligt mycket musik av variernade genre.

Jag hör oftast skillnad men det är ofta inte så stor skillnad som man vill tro. Mp3 komprimeringens funktion är ju faktiskt mest att den ska plocka bort musikinformation som är helt onödig eller som man inte uppfattar. Vet inte om du såg programmet om Suzanne Vegas jättehit Toms Diner? i det programmet intervjuade de en av de som ligger bakom Mp3 formatet. Han berättade att just den låten var en av de som lät mest illa när den mp3 komprimerades när de utvecklade mp3 formatet så de jobbade som tusan för att mp3 komprimeringen skulle klara av den låten och till slut lyckades de. Den mänskliga rösten är tydligen det som är svårast att digitalt komprimera ohörbart.

Ursprungligen av Tabb:

Jag hör oftast skillnad men det är ofta inte så stor skillnad som man vill tro. Mp3 komprimeringens funktion är ju faktiskt mest att den ska plocka bort musikinformation som är helt onödig eller som man inte uppfattar. Vet inte om du såg programmet om Suzanne Vegas jättehit Toms Diner? i det programmet intervjuade de en av de som ligger bakom Mp3 formatet. Han berättade att just den låten var en av de som lät mest illa när den mp3 komprimerades när de utvecklade mp3 formatet så de jobbade som tusan för att mp3 komprimeringen skulle klara av den låten och till slut lyckades de. Den mänskliga rösten är tydligen det som är svårast att digitalt komprimera ohörbart.

Nu pratar du ju plötsligt emot dig själv... Jag väljer att inte fortsätta diskussionen med dig då.

Bevaka tråden