Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket stativ ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Nikon D200 med batterigreppet MB-D200. I grunden är detta en rätt tung kamera och beroende på monterad glugg kan tyngden bli ännu mer omfattande.

Som den glada amatör jag är, tycker jag för stunden att kvällsfoto med långa slutartider är ett intressant område. Dock har jag märkt att mitt billiga plaststativ inte alls gillar tyngre doningar. http://www.dustinhome.se/pd_5010086833.aspx?
Köpte det till min gamla kompakta Ixus där det fungerade utmärkt.

När jag trycker på avtryckaren på min D200 svajar stativet dock duktigt och jag måste därför använda mig av självutlösaren för att i görligaste mån undvika rörelseoskärpa.
Blåser det är det dock inte garanti för att kameran verkligen står still.

Så, vad har ni för förslag på vettiga stativ?
Budget: 1.000-1.500 kr

Det finns lika många svar som det finns fotografer. Beror ju även på vad du fotograferar. Manfrottos 055-serie är populär. Stativhuvudet 804RC2 (från samma tillverkare) är svårslaget.

Har ett sådant Manfrotto-stativ. Bra, enkelt och hyfsat snabbjobbat. Huvudet är nästan viktigare än stativet. Köp så stor kula som du har råd med, annars kommer det att sluta som det brukar för mig. Köper ett lite billigare, och sen får jag ändå köpa ett dyrare. Därför äger jag nästan tre av allt:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-19 20:19
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag har en Nikon D200 med batterigreppet MB-D200. I grunden är detta en rätt tung kamera och beroende på monterad glugg kan tyngden bli ännu mer omfattande.

Så, vad har ni för förslag på vettiga stativ?
Budget: 1.000-1.500 kr

Manfrotto 190 XB stativben för ca 1000 kr är populärt. Eller ett Manfrotto 190 XPRO B stativben för ca 1100 kr är ett lite bättre alternativ. Båda väger 1,8 kg och maxlast är 5 kg.

Manfrotto 484RC2 kulled för ca 550 kr. Eller ett Manfrotto 486RC2 kulled för ca 600 kr är ett bättre alternativ.

1,8 kg är helt ok men ett 2 kg eller strax däröver är ännu bättre på att vara stabilt och hanterar vibrationer bättre. Sägs det, måste jag tillägga. Har inte ägt ett stativ tidigare...

Många rekomenderar Manfrotto 055 XPRO B med 488RC2.
Vad jag kan se är skillnaden vattenpass på 055, vilket är bra.

I övrigt verkar det var likvärdigt, 055an kostar lite mer.

Satsa på något av dem iaf, båda är bra stativ (enligt många forum och sidor)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-21 18:50
Ursprungligen av mjarnefur:

Många rekomenderar Manfrotto 055 XPRO B med 488RC2.
Vad jag kan se är skillnaden vattenpass på 055, vilket är bra.

I övrigt verkar det var likvärdigt, 055an kostar lite mer.

Satsa på något av dem iaf, båda är bra stativ (enligt många forum och sidor)

Ja, Manfrotto 055-serien är snäppet bättre. Väger ett halvt kilo mer men kan ta upp till 7 kg belastning. Men som sagt, dessa kostar lite mer än de jag tipsa om. Ju tyngre stativ, destu stabilare och mindre vibrationer blir det. Men destu mer att kånka på. Men om det inte stör en, så är dessa en bättre investering.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-21 19:03

Tack för tips!

Jag ska nog besöka en välsorterad fotoaffär och sondera terrängen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-23 21:24
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Tack för tips!

Jag ska nog besöka en välsorterad fotoaffär och sondera terrängen.

Det gör du rätt i. Inte köpa grisen i säcken... Sen efter att du varit och känt/klämt, så kan du köpa från billigaste nätbutik.

DEt finns väll en hel del kolfiberstativ nu, som är "piratmodeller" på Gitzos.. Sen hänger du kameraväskan i kroken till mittpelaren så blir det stadigt och bra...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-24 18:58
Ursprungligen av jurassic579:

DEt finns väll en hel del kolfiberstativ nu, som är "piratmodeller" på Gitzos.. Sen hänger du kameraväskan i kroken till mittpelaren så blir det stadigt och bra...

Smidigt sätt att stabilisera stativet med den där kroken där man kan hänga något som tynger ner.

Manfrotto är inget dumt val MED KULLED;

http://hegethorns.e-line.nu/servlet/us_pyra?w...

Väger bara ett kilo, det bästa stativet är det man har med sig...

/Tommy

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag har en Nikon D200 med batterigreppet MB-D200. I grunden är detta en rätt tung kamera och beroende på monterad glugg kan tyngden bli ännu mer omfattande.

Som den glada amatör jag är, tycker jag för stunden att kvällsfoto med långa slutartider är ett intressant område. Dock har jag märkt att mitt billiga plaststativ inte alls gillar tyngre doningar. VELBON KAMERASTATIV CX 300/F - En ekonomisk modell för både foto och video
Köpte det till min gamla kompakta Ixus där det fungerade utmärkt.

När jag trycker på avtryckaren på min D200 svajar stativet dock duktigt och jag måste därför använda mig av självutlösaren för att i görligaste mån undvika rörelseoskärpa.
Blåser det är det dock inte garanti för att kameran verkligen står still.

Så, vad har ni för förslag på vettiga stativ?
Budget: 1.000-1.500 kr

Lägg hellre en tusenlapp mer nu än att byta ytterligare en gång... Thom Hogan har en bra artikel i ämnet om att man antingen kan lägga $1000 eller $1700 på ett bra stativ... Skillnaden är att man i det sistnämnda fallet först köper ett gäng stativ som man inser har begränsningar innan man till slut hostar upp för ett Gitzo med en Arca eller RRS kulled...

Om du kör Manfrotto, välj minst 488RC2 som huvud... Kan dock bero lite på vilka objektiv du använder. Problemet med kulleder (huvuden generellt, till och med) är att de tenderar att "dippa" lite om man använder tung utrustning på dem i en vinkel. Det gör å andra sidan alla hitom 3-4000 kr... Det är hur som helst svårt att få dem att låsa riktigt bra och man tvingas ofta kompensera en smula. Med 488RC2 kan jag luta mina 2 kg kamerautrustning (varav hälften är objektivet) i en kraftig vinkel och låsa kulleden hyfsat korrekt (diffar endast marginellt).

Manfrotto 190XB räcker rätt långt, speciellt parat med 488RC2. Totalpris runt 1900 kr från Cyberphoto.

1
Bevaka tråden