Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Novachord clone

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är dags för något annorlunda ljudproject .
Nytt project på gång
Hammond Novachord "poly synth" clone
Då jag har rätt många electronrör liggande så blir valet lätt en rördriven "synth"
(detta är ett ganska stort projekt)
ljudklipp finns här

http://www.discretesynthesizers.com/nova/mp3/nova2.mp3

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-20 23:48

Bygger du hårdvara eller mjukvara? Lät najsigt iaf, som en renare novachord men med samma sköna nerv i ljudet som den har

edit: eller vänta, det ljudet som du länkar till är från en riktig nova va? Lät rätt rent och fint för att vara en nova (de jag hört exempel på tidigare låter skitigare). Men grymt om du får till en klon av den som låter lika göttigt.

Det är Phil Ciroccos totalrenoverade Novachord som länken går till. Skall du seriöst försöka bygga en Novachord-klon med full polyfoni och allt? Annars är det kanske enklare att börja med en monofon variant, liknande Clavioline. Lycka till, skall bli kul att följa

Det blir av utrymmesskäl och vikt och kostnad inte en tung fullskalemodel på 500pound
Jag tar ca 4oktaver istället för 6. och försöker lätta på så mycket som möjligt i materielväg.
Keyboard
http://web.telia.com/~u16130035/ampzilla/113-1350_IMG.JPG
http://web.telia.com/~u16130035/ampzilla/osc-vib.jpg
Det kommer säkert att ta tid att få ihop alltihop. (Det mekaniska bli nog det jobbigaste:'( )
(Novachorden är lite likt den modernare PolyMoogen från 1976 i uppbygnad med sin 1 oktavs master generator +frekvensdelare och 1 VCA/tangent samt filter och vibrato.)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 22:49

Wow! Vilket projekt! Jag har drömt många gånger om att bygga en klon på Hammond Novachord. Posta mer bilder!!!

  • Medlem
  • 2008-04-23 22:48

Vilket härligt projekt, heja!

Shitt Ampzilla! Du e allså seriös!?! Kooool.. skall bli mycket iintressant å följa ditt arbete :D.. Kan bli en riktig 99an klassiker!
Hoppas du kommer ha en separat vibrato osc för varje master osc...(=12st).. så de alltid ligger lite olika... vilket fett ljud det blir då

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-24 16:45

Novachord.. ja, stort projekt men Ampzilla ordnar det nog. Bilder och datum för studiebesök är ett måste sedan!

Kommer att länka upp en sida med lite information inom kort.

(Även info om den lite enklare monofoniska varianten kommer för den som är intresserad, som jag tycker i konstruktion/ljudbild är mer intressant än Clavioline,

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-08 07:27

Kommer att följa detta med stort intresse - fram för fler mastodont-projekt!

Grymt projekt, jag postar detta till SAS direkt!
Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-08 11:31

Jäklar i min STORA låda vilket schysst projekt!!!
Sträckningsriskbehäftat yvig bugning från mitt håll, jag är komplett överväldigad.

Märklich att ingen länkat till det fina originalet än, härharni!
Topp!

Ursprungligen av /mr:

Jäklar i min STORA låda vilket schysst projekt!!!
Sträckningsriskbehäftat yvig bugning från mitt håll, jag är komplett överväldigad.

Märklich att ingen länkat till det fina originalet än, härharni!
Topp!

http://www.99.se/syntar-s-nt/211653-sista-hammond-novachord.html

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-08 20:31

ampzilla: Om du startar en bygg-blogg så kommer det bli den enda bloggen på hela internet jag med glädje kommer att följa.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-08 21:55

Jäklars! Trodde inte att ett såpass gammalt elektroniskt instrument kunde låta så bra!

Citat:

...was designed by the Hammond Organ Company in 1938 and put into full production from 1938 to 1942.

Är på banan igen
(Efter en liten biltur nere i Italien , känner sig lite sliten .Skönt att vara hemma )

När jag skulle börja lägga upp lite information om projektet så fungerar ingenting .?
Så jag återkommer när allt fungerar och kroppen kommit in i det normala tempot.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-20 20:40

Har du fullt på kontot kanske?
Vi måste ju få se och höra mer av denna best!

Har kommit i gång lite .
Då detta är ett ganska stort och tidsmässigt krävande projekt så får ni ha tålamod.

Restoration

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-05-24 18:19

Ja, det är ett maffigt projekt!

[bokmärka länk]

Novachord

Projektet forsätter sakta men det tar tid.
(Semester óch värmen+ alla barn barnen som jag har tar mycket energi just nu.)
Jag svarar gärna på frågor om någon har funderingar på något

1
Bevaka tråden