Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på analogmixer

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 00:21

Funderar på att sälja min digitala mixer och skaffa mig en analog som färgar ljudet och ger värme med bra preamp och EQ. Jag är lite trött på digitalamixers. Jag vill inte köpa någon lågbudget ála Beringer m.m. Funderar på en Allen & Heath eller nått.
Har ni några tips...

Mvh
Magnus

Sök på "humpa".

  • Medlem
  • 2008-05-08 00:24

För få effektsändar på humpan, men den har ett gott ljud!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 00:27

Hur mycket plats har du ?

WT

Toft...?

Det är nog lättare att få tips om mixerbord om du specar upp lite mer hur många kanaler du behöver, hur många aux/bussar/returer, hur mycket du är beredd att lägga, nytt vs gammalt osv - det finns ju ungefär hur många mixerbord som helst i prisklassen 1000-100.000kr som mer eller mindre uppfyller dina krav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 08:14

En Soundcraft, jag har tex en 200 Delta från slutet av 80-talet. Går lös på några tusen, är mycket stor och otymplig och jättebra. Räkna med att behöva recappa PSUn och kanalerna(se till att skaffa en mixer med lösa kanalstrippar som man kan pluppa ur en och en).

Hur mycket får den kosta?

Kollat in TLA?

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 14:37

Mja jag har inte så mycket plats... Tänkte mig nått i rackbredd...

humpa???

Jag undrar precis som FM.. vad för mixer är du ute efter egentligen? Det finns ungefär precis hur många som helst som passar in i beskrivningen hittills

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 19:53

Jag har testat denna och jag tycker denna låter bra (EQ/preamp) och den har 6 Aux och 4 sub. Tycker även kaliteten känns bättre än t.ex. Mackie, Soundcraft i samma storlek/budget. Tänker skaffa mig några Bantam patchbays för att få in allt...
http://www.allen-heath.com/veterans/WZ1442.asp

Mvh
Demokid

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 19:56

Vill du verkligen ha Bantam ?

WT

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 20:12

Mja alltså jag kan få två stycken bantam-rack och gratis e bäst.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 20:32

Kolla dock upp vad du får ge för bantamkablar först...och kolla upp hur du kopplar in dem på baksidan. Ibland är kostnaden för själva patchbayerna en försvinnande del av totalkostnaden...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 20:34
Ursprungligen av amino:

Kolla dock upp vad du får ge för bantamkablar först...och kolla upp hur du kopplar in dem på baksidan. Ibland är kostnaden för själva patchbayerna en försvinnande del av totalkostnaden...

Exakt.

Plus att du får räkna med att tillverka ett gäng med vändor så du kan patcha in besökare i studion.

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 20:30

Den här har ju legat uppe länge nu och går sakta neråt i pris: http://www.blocket.se/vi/14621132.htm?ca=6_s

Går kanske inte in i ett rack om man inte pillar och skruvar...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 20:33
Ursprungligen av SAFE1978:

Den här har ju legat uppe länge nu och går sakta neråt i pris: http://www.blocket.se/vi/14621132.htm?ca=6_s

Går kanske inte in i ett rack om man inte pillar och skruvar...

KÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖP

wt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 20:59

Åh den mixern verkar cool men förstor. Angående Bantam så får jag med kablar plus en kille som kommer löda ihop allt.

Ursprungligen av Demokid:

Åh den mixern verkar cool men förstor. Angående Bantam så får jag med kablar plus en kille som kommer löda ihop allt.

Snäll kille....Jag kan nog komma på 1000 saker som är roligare än löda Bantam Patch....(det blir lätt lite pilligt....)

Lycka till i mixer val....

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 21:05

Grattis !

Vissa har det bra.

WT

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-08 21:07

Det låter inte dumt!

Det här är t ex den billigaste bantamkabeln jag kan hitta på Thomann:

http://www.thomann.de/se/cordial_cpp03tt_patchkabel.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 21:36

Tänk att det kan vara så dyrt!

  • Medlem
  • 2008-05-08 23:02

Mackie Onyx. Finns i lite olika storlekar. Tycker jag låter varmt och bra...

Studiomaster 16-16-2 Series II rekommenderas varmt i ordets rätta bemärkelse!
Grymt bra bord med 16 bussar ut och sköna engelska 4 bands svepbara EQ's till ett svårslaget pris.
Fick tag i mitt exemplar med 2st 8 kanals expanders (som på bid) för 4 lök förra sommaren!

Läs mer här: Studiomaster Series II - 16-16-2 | Dancetech

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-21 12:56

Här är en mixer till bra pris i en helt annan klass än de mixrar som diskuterats tidigare...

Musikmarknaden - Musikernas första egna annonstidning

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-06-04 00:34

jag fick tag på ett härligt allen-heath gs3 24 kanals versionen, för 5 pix. låter helt underbart.. kan rekomenderas varmt

Har tänkt fixa en ny mixer vet ej när men mina krav är följande.

24 kanaler, 4-6 aux, stora mute knappar som inte sprakar på alla kanaler och bussar , dubblet svep på eq. Direkt in out på alla bussar. Skall vara plats mellan reglar och pottar så man kommer åt att ratta smidigt. Balanserade in och out. Samt att mixern inte få va för stor. Hårda krav:)
Egentligen skulle nog ett vanligt Mackie 24 kanaligt vara bra har doc hört att dom låter ganska platt.
Preamparna vet jag inte om det har så mycket betydelse eftersom jag bara skall mixa på det.
Brus nivån skall vara låg detta är viktigt. en lite spec med minna krav hehe

Magnus hur många kanaler aux mm är du ute efter?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 15:07

Jag har lite tight med utrymme, är ute efter säg 10-16 kanaler och många AUX. Kommer patcha in syntar men vill ha några grundsyntar alltid inkopplade. Mixern ska ha tillgång till bra EQ och gärna många AUX.
Allen Heath har jag testat och låter bra för priset.

Mvh
Demokid

Bevaka tråden