Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mute-knapp till Tapco Mix.60

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-09 07:43

Hej!

Köpte idag en mixer av ovan nämnda modell. Är än så länge grymt nöjd med den. Känner dock att mutefunktion på alla kanaler inte hade varit dumt.

Nu är alltså frågan; går det att modda mixern med muteknappar och eventuellt lysdioder? Isf tänker jag mig området ovanför eq:n:

Tack på förhand!

Senast redigerat 2008-05-09 09:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 07:59

Modda varje kanal eller så att alla kanaler blir tysta?
Jag tror nog det blir svårt vilket som..

Är det inte bara att vrida på ratten på kanalen lite snabbt när du vill få det tyst? I typ bästa DJ-stil..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-09 08:07

Jag brukar mest jobba med mute på maskinernas olika ljud, eller bara dra ner volymen på kanalen, eller på själva synten...

det borde bara vara att ta en switch och jorda utgången på regeln, det motsvarar ju att regeln är på 0.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-09 11:47
Ursprungligen av dar303:

det borde bara vara att ta en switch och jorda utgången på regeln, det motsvarar ju att regeln är på 0.

Ajaj, kan det inte bli knasigt om regeln är i topp?

Är det inte bättre att ha en switch som som väljer antingen jord eller utgången på regeln till mixen? eller var det det du menade?:p

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-09 09:46
Ursprungligen av zthee:

Är det inte bara att vrida på ratten på kanalen lite snabbt när du vill få det tyst? I typ bästa DJ-stil..

Jo, det är klart det går att vrida ner volymen snabbt, men mute är så mycket enklare och snabbare, för när jag sedan unmutar kanalen får jag ju exakt samma volym som innan jag mutade - eftersom jag inte rört volymratten.

Eftersom jag inte kan mer än det enklaste enkla inom lödning osv, skulle jag gärna betala en liten slant för att någon gjorde detta åt mig. Har inte heller de rätta verktygen för detta.

Inte någon i Borås-området som skulle kunna ställa upp?

Ta den lätta vägen. Köp en annan modell som har muteknapp.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-09 18:04

Det är inte så lätt. Dels för att jag nyss köpt den, dels för att jag inte har råd att köpa en dyrare modell och dels för att dyrare modeller, men i samma budgetklass, ofta inte har någon eq på stereokanalerna. Mix.60 är en av de få jag sett i klassen med eq på stereokanalerna, vilket är ett krav från min sida.

En muteknapp hade varit najs, men det är ju självklart inget krav. Skulle vart bra och ha bara. Tänkte om någon skulle vilja göra detta åt mig, någon i Borås/Gbg-området.

Senast redigerat 2008-05-10 21:05
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-10 21:04

Ni har nog rätt. Jag klarar mig utan muteknappar. Anledningen till varför jag inte byter in den mot någon annan modell, är:

Ursprungligen av Kinor7:

Dels för att jag nyss köpt den, dels för att jag inte har råd att köpa en dyrare modell och dels för att dyrare modeller i budgetklassen ofta inte har någon eq på stereokanalerna. Mix.60 är en av de få jag sett i klassen med eq på stereokanalerna, vilket är ett krav från min sida.

Ville bara se om detta var möjligt, men när jag tänker efter så hade jag tänkt sälja den vidare när jag uppgraderat min maskinpark, vilket kräver fler ingångar och aux ut/in.

Tack ändå!

Borde det inte finnas kablar med brytare?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-10 18:10

Vad för kablar tänker du då?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-05-10 18:53

sådana med brytare

Precis!
Alltså, så att du kan bryta signalen från synthen/whatever innan mixern mha en brytare på själva signalkabeln.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-10 20:23

Alright... Frågan är hur mycket enklare det skulle bli, då jag kör ut två kablar för vardera kanal på mina prylar. Det gör att jag måste använda både händerna för att muta en maskin - opraktiskt.

Köpte du mixern igår och har behållt alla förpackningar, gör ett försök att byta den
i din affär tiill en annan modell med muteknappar. Man har väl bytesrätt?
30dagars öppet köp??

Detta är nog det enklaste och snabbaste sättet än att behöva in och gräva i mixern.

Amen.
Det är inte riktigt realistiskt att modda. Taskigt med plats, meckigt att få till. Switchar är inte gratis. Andrahansvärdet blir noll.

1
Bevaka tråden