Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på kretskort?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte testa en design, men kan inte hitta tillräckligt stora experimentkort, verkar som de största är typ 10x16cm, vilket är på tok för lite.

Letar efter något i stil med detta:

Nån som vet nåt bra ställe att beställa på?

Svårt o tänka mig att det inte finns någon här inne som inte vet nåt om ovanstående.
Iggad som vanligt mao.

  • Medlem
  • 2008-05-26 11:04

(Flyttade tråden till DIY-delen. )

Ah tackar.

ELFA?
• Monteringsmateriel/Mönsterkort -> •• Kopplingsmateriel ->••• Experimentkort
Vet inte riktigt om de har så pass stora som du söker, har inte själv kollat.

ELFA har verkligen en hel del o välja på!
Deras största var dock 100×500mm, som är tillräckligt stort på ena hållet, men inte på andra.
Verkar inte finnas typ 300×300 el liknande. Ett annat alternativ är kanske då att på något sätt försöka fästa ihop 4 mindre, någon som gjort det? Lite osäker på hur man skulle gå till väga..

Äsh det var kanske en dum fråga. Jag löser det på något sätt..
Dock en fråga: Fenol eller Epoxi?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-26 13:07

Fenolpapp duger gott!

Conrad har massor med olika varianter på kort:
Conrad Elektronik Norden AB

Jag et att det ska finnas 10x50 cm expermientkort nånstans, men kommer inte ihåg vart...

Btw, är inte kortet på bilden 10x16 cm?

Fenol fåre bli då!

Ja, 10x16cm är storleken på bilden. Jag menade dock själva typen av kort, o inte storleken.
Behöver ca 20x20cm - åtminstone.. Men verkar som att 10x16 är något form av default?

Conrad hade en hel del de oxå, med lite mer förmånliga priser jämfört med ELFA. Ska gå igenom dem lite mer nogrant efter jobbet!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-26 14:49

10x16 är väl nån sorts Europakort-standard tror jag. har inte sett bredare än 10 så man kanske kan sammanfoga 2 st?

eller etsa kretskort eget, då kan du få hur stort som hellst nästan.

Tanken har slagit mig! Gällande etsa eget..
Kan en novis såsom jag ta mig igenom en sån process helskinnad?

Ska fundera lite på om jag inte kan köpa 4 mindre kort, o löda dem fastskruvade på själva lådan (som de ändå ska sitta på sedan..)

Dessa skall enl tips från polare som jobbar med HW & kretskort på sitt företag vara både billiga, snabba och bra.
http://www.olimex.com/pcb/

Helt ok priser!
Fick själv tipset om dem för ett tag sen, verkar vara kända för just det du skrev.
Verkar inte ha bra rykte utan anledning så att säga.

1
Bevaka tråden