Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg poly-800 Moog Slayer mod

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-07 21:30

nu även fm800 realiserad. låter riktigt coolt! återstår 12b/24db switch för filtret, audio in och lite annat skojs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 21:37

Ljudklipp plz?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-07 22:57

vesst.. "ska bara" göra lite grejer till

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 22:58

Hygglo

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-08 23:05

12/24db switch klar nu också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-20 01:42

ext audio in klar
återstår xorgrind mellan dco1 och dco2 för lite intressanta nya vågformer + filter bypass

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 23:16

..vilket inte var så lätt som man trodde..alldeles för låga signalnivåer från respektive dco för att något kul skall hända..hmm.. en liten förstärkare eller vad skall man hitta på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-12 19:55

mm kanske blir en beställning på de där bräderna så småningom..

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-02-12 20:19

inkinen när får vi några ljudklipp?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 11:24

awesome! beställde du båda kiten alltså?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-13 11:27
Ursprungligen av inkinen:

awesome! beställde du båda kiten alltså?

Ja, båda är beställda. Lika bra när man ändå skall in och skruva

//JOJA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 14:58
Ursprungligen av joja_x:

Ja, båda är beställda. Lika bra när man ändå skall in och skruva

//JOJA

Har du börjat bygga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 13:00

De andra kitet var ju inte så dyrt så det är ju nästan ett måste det med. Ser fram emot att höra det här och se. Under tiden tills jag har tid så får jag köra orginal. Synd man inte kan ordna flera vågformer på DCOerna.

Bra idé med ringmodulation med Hoppas du får till den!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-02-13 13:36
Ursprungligen av Dego:

De andra kitet var ju inte så dyrt så det är ju nästan ett måste det med. Ser fram emot att höra det här och se. Under tiden tills jag har tid så får jag köra orginal. Synd man inte kan ordna flera vågformer på DCOerna.

Bra idé med ringmodulation med Hoppas du får till den!

Michael Hawkins verkara vara en driftig kille så vem vet vad han kommer erbjuda i nästa uppdatering, ryktas om Arrppegiator också Själv vill jag kunna lagra olika sequencer slingor. Tror jag får maila honom om det.

//JOJA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 13:38

kanske man kunde modda dit någon waveshaper?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 14:00

...eller varför inte modularisera hela skiten direkt när ni ändå är på g...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 16:43
Ursprungligen av kroffe:

...eller varför inte modularisera hela skiten direkt när ni ändå är på g...:)

Äh, jag bygger ju en modular för att inte behöva ngn mer modular....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 17:44

modda saker till modulära och bygga modular är inte samma!
Du har ju en hel påse med brytjack - använd den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 18:08
Ursprungligen av kroffe:

modda saker till modulära och bygga modular är inte samma!
Du har ju en hel påse med brytjack - använd den!

Jag är banankille nu

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-04-17 15:02

Ja, jag har börjat med sprang på patrull om man säger så. En del kablar har blivit skadade och ev något på kretskortet. Lite otur med den har ju några år på nacken. Håller också på att ordna med hus försäljning så jag får fortsätta till hösten igen (såvida det inte ösregnar under sommaren).

//JOJA

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 15:22
Ursprungligen av joja_x:

Ja, jag har börjat med sprang på patrull om man säger så. En del kablar har blivit skadade och ev något på kretskortet. Lite otur med den har ju några år på nacken. Håller också på att ordna med hus försäljning så jag får fortsätta till hösten igen (såvida det inte ösregnar under sommaren).

//JOJA

Aj fan! Tråkigt!
Mina komponenter är på väg... Sen är det bara att försöka sig på en liten mod eller två. Hoho

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-07-23 21:03

Så en liten regning början på semestern och en annan P800 så nu finns ett Hawk kit installerat och klart

Nu gäller det bara att lära sig alla nya parameter nummer...he he

Tror jag skall bygga en liten editor i Logic nu när allt går att styra via Sysex, coolt.

Gillar dessutom möjligheten att hoppa mellan parametrar och ställa värdet via joystiken mycket smidigt.

//JOJA

Nu måste jag bara beställa uppdateringen till version 2....

Ursprungligen av sm0hm:

Aj fan! Tråkigt!
Mina komponenter är på väg... Sen är det bara att försöka sig på en liten mod eller två. Hoho

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 15:38

Trist att höra. Hoppas du får ordning på det!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2009-04-17 15:41

Tack!

Det skall nog lösa sig med lite mer tid bara, har gott hopp

//JOJA

Ursprungligen av Dego:

Trist att höra. Hoppas du får ordning på det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-25 23:31

hur har det gått med modderiet? jag har försökt ge mig på att göra samma moddar på en siel exp 80. inte lyckats få till dco->cutoff fm mod att fungera ännu, däremot standard moog slayer gick bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-28 10:07

nu funkar fm800 på siel exp80! dock så beter sig cutoffen på moog slayer minst sagt underligt. till skillnad från poly800's moog slayer så jag har helt enkelt ersatt den befintliga trimpoten med en panelmonterad pot med samma värde, men det blir ändå inte riktigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-28 10:15

På vilket sätt beter den sig dåligt? Är det ojämt? Distar?

Har du schema på kretsen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-28 11:22

nej den beter sig bra, bara att det är lite för liten range på poten. skulle vilja att man kan vrida cutoff över hela spektrat så att säga..som det är nu är det nog max en oktav som den påverkar.

filterkretsen är en ssm2045. på sidan 3 i databladet står det under filter section "The frequency control input (pin 5) can vary the cutoff frequency over a 5000 to 1 range. usually the sweep is restricted to 1000 to 1 which corresponds to +/-90mV at the pin. With the input attenuator shown above, the Fg control sensitivity is about - 1 octave per volt. For best control rejection, a time constant of about 500u seconds should be established to rapid control voltage changes either at the input pin itself or in the control summer preceding it.

The capacitor values shown in figure 2 will give a cutoff frequency sweep range of about 20hz to 20khz when the voltage on pin 5 is varied between +/-90mV. The roloff characteristics approximates a Butterworth response at the Q current at zero. The designer might try experimenting with different capacitor values (see last page for design equations)."

När man tittar på databladet så finns det ju en 0,47 uF konding paralellt streckad med 1k in till pin 5.. fast i min exp80 hittar jag ingen sådan.. vet inte om det är relevant men..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-28 11:26

fasen, var tog mina bifogade bilder vägen nu då.. ska lägga in dom igen..

här är relevant del i schemat till en siel dk-80 (som är samma maskin i grund och botten) http://www.99.se/attachment.php?attachmentid=21915&stc=1&d=1243502667

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-28 11:47

mellan min pot och pin 5 på ssm2045 så sitter det en resistor på ca 1k.
min pot tar emot -12v och +12v så outputen (till 1k-resistorn) kan alltså växla mellan dessa två. ingen konding paralellt med 1k-resistorn som föreslås i databladet för ssm2045.

Bevaka tråden