Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför brinner det alltid på gatan i framtiden?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-29 11:01
Ursprungligen av KaRo:

I filmer gör folk saker på ett konstigt och övertydligt sätt.
Tex när någon skata medicin❍ i en scen lägger dom tabletten i handflatan och "kastar" in tabletten genom att föra hela handen mot munnen ! Har aldrig gjort så själv utan håller tabletten mellan pekfinger och tumme och lägger in tabletten.

Ja ibland kan man undra om det är tabletten som knockar dem, eller om det är dem själva

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-05-29 10:54

Den enkla sanningen är att det brinner redan nu. Vi släcker dock när du går ut på gatan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-31 15:13
Ursprungligen av Arete:

Den enkla sanningen är att det brinner redan nu. Vi släcker dock när du går ut på gatan.

Ah, är du i gatugruppen? Jag sköter eldarna så fort han tittar ut genom fönstret. Trevligt att råkas.

Ursprungligen av Arete:

Den enkla sanningen är att det brinner redan nu. Vi släcker dock när du går ut på gatan.

Ursprungligen av acke:

Ah, är du i gatugruppen? Jag sköter eldarna så fort han tittar ut genom fönstret. Trevligt att råkas.

Hahah!

Nja, Robert A Heinleins fulla titel är Grand Master of Science Fiction vilket skulle kunna översättas till mästare. Han är den första som vann den titeln 1975 som ett erkännande av hans livsgärning inom Science Fiction. Clifford D Simak, Arthur C Clarke, Isaac Asimov är några andra vinnare.

Alfred Hitchcock (Kolla i högra spalten nedanför hans foto: "Other names") kallas för Master of Suspence.

Wikipedia är kul!

De har uppenbarligen ingen erfarenhet av att arbeta med datorer, som vi som gör det önskar ska vara så tysta som möjligt. Töntar.

Lämna blod är väl en välgärning? Bli blodgivare! Att arrangera så det står en blodbuss utanför mässan är väl ingen större konst, tror det är en riktigt bra ide!

Ursprungligen av Taz_1999:

Lämna blod är väl en välgärning? Bli blodgivare! Att arrangera så det står en blodbuss utanför mässan är väl ingen större konst, tror det är en riktigt bra ide!

Tror det är lite mer invecklat. Man måste väl visas vara frisk innan man får lov? Men absolut!

"Lämna (0.x) liter blod och få 500:- rabatt vid köp av en MacBook!"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 09:26

Skänka blod är något av det bästa man kan göra tycker jag. Dock så får man inte ge blod direkt. Det finns massor med regler. Vi kanske skulle dra ihop en tråd om detta? Få alla 99:or att ge blod?

Ursprungligen av acke:

Skänka blod är något av det bästa man kan göra tycker jag. Dock så får man inte ge blod direkt. Det finns massor med regler. Vi kanske skulle dra ihop en tråd om detta? Få alla 99:or att ge blod?

Gärna det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 10:44
Ursprungligen av henkebarn:

Gärna det!

Vi kanske kan snacka lite löst i Lounge om detta och sedan smälla upp det stort på framsidan på 99?

Tillägg: Om storcheferna tycker det är en bra idé förstås.

Oj, nu lät jag visst fantasin skena iväg med mig !
Jag trodde att RAH ville att man skulle lämna blodi samband med att han skulle skriva autografer. Har lite mycket fantasi ibland....och science fiction är inte min favorit-genre. Har nog tankar om att det ofta handlar om mystiska och konstiga rymdvarelser.

Henkebarn skrev:
Hahaha, hur kan du få detta till något kinky, KaRo? Vågar jag möta dig i en mörk gränd?!
Jodå, det klarar du nog, jag är och ser totalt o-kinky ut ! Jag är hos släktingar (bl a min 90-åriga mamma) i Helsingborg en gång per år. Ser jag en kille med ett jättemedvurst i munnen (tala om kinky !) så ska jag heja på dig.

Fördelen med mitt missförstånd var väl att ni kom på idén till tråden om att lämna blod ? Ni kan tacka mig sedan.

Eftersom det nu blev så uppenbart för mig själv att jag har allvarliga fördomar motSciFic (lite sammanblandning av djävulsdyrkare, blodsugare och annat löskefolk) så får någon ge mig ett förslag på en nybörjarbok i SF-genren. En lättsam och enkel bok (helst något man kan läsa på internet) eftersom jag är totalt oskuld när det gäller dessa böcker.
Kan inte lova jag kommer att gilla det men då har jag i alla fall kollat...

Ursprungligen av KaRo:

Eftersom det nu blev så uppenbart för mig själv att jag har allvarliga fördomar motSciFic (lite sammanblandning av djävulsdyrkare, blodsugare och annat löskefolk) så får någon ge mig ett förslag på en nybörjarbok i SF-genren. En lättsam och enkel bok (helst något man kan läsa på internet) eftersom jag är totalt oskuld när det gäller dessa böcker.
Kan inte lova jag kommer att gilla det men då har jag i alla fall kollat...

Man har försökt definiera vad Science Fiction är, men då genren i sig själv kan vara thriller, deckare, utopi, satir, komedi, osv, så är det väldans svårt. En av de roligare definitionerna är "Det som säljs under namnet science fiction är science fiction".

Väldigt många succé-filmer är just Science Fiction, tex Blade Runner, Men in Black, Terminator, Abyss, Independence Day, Godzilla, Iron Man osv. Listan är väldigt lång.

Ett ställe med lite gratis böcker är detta (direkt länk till SF-kategorin):
Download Free Ebooks Science Fiction

Orwells och Vernes böcker känner jag till förstås.
Av filmerna har jag sett alla utom Abyss och är tveksam på Iron Man. Gillade Men in Black mest för humorns skull. Har aldrig varit intresserad av rymdvarelser och robotar.
Jag tycker bäst om deckare och då i första hand engelska pusseldeckar. Inte Scarpetta och blodstänk överallt. Älskade Kommissarie Morse på TV. Det är mer intressant och skrämmande vad människor kan ta sig till än några rymdvarelser. Men jag ska kolla lite på SF-litteratur.
Tack för länktipset !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-01 22:45

Välj en bok av någon av följande för "rätt" väg in.

Carl Sagan - Kontakt
Isaac Asimov - Stiftelsetriologin (tyngre)
Jules Verne - Från Jorden till månen (klassiker)
Robert A Heinlein - Egen rymddräkt finnes (have spacesuit, will travel)
William Gibson – Mona Lisa overdrive
Arthr C Clarce – Havsfarmen eller SOS från törstens hav eller rama
George Orwell – 1984 (klassiker)

/Tangen

Jag bloggade lite om min hjälte Robert A Heinlein häromdagen och hur hans bok ändrade livet på mig. Har med en lista på mina favoriter bland hans många böcker, den kanske kan ge dig något tips om vad du skall läsa först? (Obs, det finns en svensk flagga om du vill ha artikeln på svenska).

Tur att jag kollade här ikväll eftersom jag antar att det är skrivet till mig ?

Ska läsa din blogg. Läste lite som hastigast nu men kommer bara ihåg selleri, blondiner, ljuga för barn och lågenergilampor så får återkomma i morgon när jag fått tid att kolla på sci-fi-artikeln.

Hittade roliga animationer till dig (och förstås alla andra här) som gillar M_A_S_K_I_N_E_R.

Taz_1999:

Nu har jag läst en del på din hemsida. Heileins citat var riktigt bra. Tex den här:
Women and cats will do as they please, and men and dogs should relax and get used to the idea.
Verkar som om hans biografi vore lika intressant att läsa som hans böcker (tex Främling på egen planet) !

Som vuxen och "överlevare" (maskrosbarn ?) som du är, passar väl citatet: Vi är alla hjältar i våra egna liv. Så känns det i alla fall för mig trots en lugnare/tryggare barndom.
Känner igen behovet att "glömma bort var jag lägger nycklarna". Har försökt "åka vilse" i storstäder några ggr men aldrig lyckats. Det finns alltid ett sätt att hitta hem.

jag har också haft några böcker som varit lite som biblar för mig under livet hittills men kanske inte så starkt som för dig. Ord är verkligen kött och böcker/tankar kan ge så mycket !

Försöker se din dans framför mig......

Idag råkade jag se en serietidning som handlade om Kalle Anka och Star Wars. Där kallades det för Star Fars och de olika personerna för Luke Fysåvacker, Hans Polo, Rudolf Mulle med ljussabeln, Tarm Vreder, den mystiske Yohodå och vackra prinsessan Mejla.

Ja, jag vet; barnsligt men lite kul ändå.

Bästa två namnen på ting i Kalle Anka måste vara Pengabingen (om Joakims kassavalv) och landet Långtbortistan. Översättarna har verkligen lyckats med bra namn tycker jag.

  • Medlem
  • 2008-07-26 22:40

Läskeblask. Men nu är vi långt ifrån framtiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 00:05

I en intervju med Joakim von Anka börjar han med:

– Jag föddes redan i späd ålder i ett främmande land.

Ang eld på gatorna: Det har gått inflation i allt, priset för fjärrvärme har skjutit i höjden, skattesystemet har havererat o det är billigare att bränna själv...dessutom har alla arbetslösa en fritidssysselsättning -att jaga brännbart

Bevaka tråden