Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 01:23
Ursprungligen av bollman:

Alla dessa "boxar" var ju Copland, som skulle blivit Mac OS 8...

Släpptes bara i Developer Preview 0... som jag har :D:D:D

Nej, där tror jag bestämt att du har fel. Copland hade inte några boxar. Jag googlade fram lite info i natten: Red Box, Blue Box, Yellow Box

Ursprungligen av acke:

Nej, där tror jag bestämt att du har fel. Copland hade inte några boxar. Jag googlade fram lite info i natten: Red Box, Blue Box, Yellow Box

Jag hade Rhapsody och körde lite med dem i slutet av 90-talet. BlueBox och YellowBox var i Rhapsody, men inte RedBox. Men det var ett trovärdigt rykte om detta. Jag har aldrig sett RedBox men hört mycket om det. YellowBox fanns i två versioner:
- YellowBox
- YellowBox for Windows

YellowBox for Windows var ett cocoa API som installerades på windows och kunde få rekompilerade cocoa program att exekveras under Windows. Inte en enda rad behövdes skrivas om, det räckte med att man rekompilerade koden för x86.

Jag skrev ett litet cocoa program på PowerPC Mac och kompilerade för x86 och förde över det komplilerade programmet till en PC som hade YellowBox for Windows installerad. Fungerade perfekt. Det kanske funkade FÖR BRA, att Apple var rädd att det skulle slakta försäljningen av deras egna datorer!

RedBox var tänkt att endast funka på PowerPC macar och få windows program att exekvera (exakt hur är bara Apples som vet) på denna dator.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade Rhapsody och körde lite med dem i slutet av 90-talet. BlueBox och YellowBox var i Rhapsody, men inte RedBox. Men det var ett trovärdigt rykte om detta. Jag har aldrig sett RedBox men hört mycket om det. YellowBox fanns i två versioner:
- YellowBox
- YellowBox for Windows

YellowBox for Windows var ett cocoa API som installerades på windows och kunde få rekompilerade cocoa program att exekveras under Windows. Inte en enda rad behövdes skrivas om, det räckte med att man rekompilerade koden för x86.

Jag skrev ett litet cocoa program på PowerPC Mac och kompilerade för x86 och förde över det komplilerade programmet till en PC som hade YellowBox for Windows installerad. Fungerade perfekt. Det kanske funkade FÖR BRA, att Apple var rädd att det skulle slakta försäljningen av deras egna datorer!

RedBox var tänkt att endast funka på PowerPC macar och få windows program att exekvera (exakt hur är bara Apples som vet) på denna dator.

tackar för infon. så i en byggnad under jord på apple campus skulle det teoretiskt sitta någon och komma på hur man skall göra sig av med behovet att köra windows för att köra PC program i osx... hehe

Känns det inte väldigt tidigt att GM skulle vara färdig? Hur långt innan var det på tex Leopard.. typ en två veckor innan släppet eller hur?

Ursprungligen av jurassic579:

Känns det inte väldigt tidigt att GM skulle vara färdig? Hur långt innan var det på tex Leopard.. typ en två veckor innan släppet eller hur?

Nej inte om de tänkt sig en release i september, det är ju bara några få veckor kvar och de ska hinna producera en massa miljoner exemplar ju. Och så måste de ju ha marginalen för en sista-minuten-ändring efter slutgranskning.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-13 05:42
Citat:

Application services would be offered through a single program known as the blue box, which essentially encapsulated an existing System 7 operating system inside a single process and address space.

Så tänket fanns redan i Copland, men som ni säger, det var Rhapsody som introducerade yellow och red på bred front... erm... fast det dog ju sotdöden det med

Daring Fireball verkar tro på release den 28:e augusti. Låter ju trevligt, undrar när man får skivan hem då?

Daring Fireball Linked List: Snow Leopard Goes GM

Men kan någon som kör Snow Leopard säga hur den senaste builden känns? Är det några buggar eller kompleteringar som känns nödvändiga eller verkar den färdig

Redan förra bygget kändes väldigt klart. Jag håller på installera senaste bygge, den påstådda GM:en, just nu. Om ett 10-minuterstest känns bra ska jag gå skarpt sen på min mbp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 10:24

Någon som vet om den senaste seeden är en update eller måste man ladda ner allt på nytt? Har inte datorn här på jobbet med dev. konto.

jurassic579: fungerar väldigt bra faktiskt...

Ursprungligen av 20hz:

Någon som vet om den senaste seeden är en update eller måste man ladda ner allt på nytt?

Än så länge finns det inget i uppdateraren utan det är en full nedladdning som gäller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 10:51
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Än så länge finns det inget i uppdateraren utan det är en full nedladdning som gäller.

Smått frustrerande att dra in allt på nytt.. men hey.. det är ju en beta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 10:53
Ursprungligen av 20hz:

men hey.. det är ju en beta

Det är väl precis det som det inte är längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 10:54
Ursprungligen av acke:

Det är väl precis det som det inte är längre.

True true

Ursprungligen av 20hz:

Smått frustrerande att dra in allt på nytt.. men hey.. det är ju en beta

Jag har precis ominstallerat på en disk där jag hade förra builden. Till min förvåning så blir det en uppgradering med automatik, inte total nyinstallation med allt trist det innebär. Och det här bygget känns väldigt mycket icke-beta. Blir nog en skarp installation ikväll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 11:39

Är oroad över Quicktime. Version X är rejält knipsad när det kommer till funktioner. Jag gillade att kunna klippa och klistra lite film å ett enkelt sätt i Quicktime.
Frågan är också, kommer Apple leverera Quicktime X med dess funktioner till Mac OS X 10.5? Antagligen då de kommer att komma med en version till XP, Vista och Win 7. Vad tror/vet ni?

Det går ju tydligen installera QT7 även från snöleoparden, frågan är kan du ha både QT7 och QTX installerat samtidigt ?

"Although Rosetta and Quicktime 7 are both included on the Mac OS X 10.6 installation DVD, both are designated as optional installs by default. However, if Mac OS X 10.6 is being installed on a Mac that contains a registration a key for Quicktime 7 Pro, the installer will install Quicktime 7 automatically."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 11:57
Ursprungligen av lilledanne:

Det går ju tydligen installera QT7 även från snöleoparden, frågan är kan du ha både QT7 och QTX installerat samtidigt ?

Hej, jo jag vet men vad är det för dålig lösning? In med pro-funktionerna for free eller i ett Quicktime X Pro. Vill inte sitta med två olika versioner av samma program.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-08-13 12:27

Jag har kört 10.6 "skarpt" sen augusti 08, så nog kan man säga att det rätt klart
I början var det väldigt få buggar, men å andra sidan var det ju i stort sett bara en 64-bitars kompilering av 10.5 med PPC-koden strippad. I början av 09 var det jobbigt att köra 10.6 då många nya funktioner kom och introducerade en massa buggar. På sistone har det dock varit rock solid. Kan iaf säga att på detta år har jag inte haft en enda KP, på någon maskin med 10.6!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-13 18:22

Daringfireball skriver att Mac OS X 10.6 kan komma tidigare, redan 28 aug. Tack för det!

Ursprungligen av acke:

Daringfireball skriver att Mac OS X 10.6 kan komma tidigare, redan 28 aug. Tack för det!

Vilket Leftrustle redan upplyst om och länkat till tidigare idag (inlägg #414).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 00:33

kan upplysa att systemet känns väldigt rappt och smidigt. känns som en final release så vi får väll se

  • Medlem
  • Hillared
  • 2009-08-16 02:22

Låter strålande
Har den nya installationsfunktionen hunnit testas ännu? Vad jag läst så skall den skilja sig en hel del från nuvarande.

Ursprungligen av 20hz:

kan upplysa att systemet känns väldigt rappt och smidigt. känns som en final release så vi får väll se

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-16 12:00
Ursprungligen av Drakfot:

Låter strålande
Har den nya installationsfunktionen hunnit testas ännu? Vad jag läst så skall den skilja sig en hel del från nuvarande.

Enligt arstechnica så finns inte radera och installera samt arkivera och installera mer. Men det har blivit lättare att installera och snabbare eftersom installationen kopieras till HDn först och sen installerar den. Hoppas att alla buggar är lösta.

//Rob

Bilder på förpackningen, känns väldigt nära nu ja...

Photos of Snow Leopard Disc and Retail Packaging? - Mac Rumors

Ursprungligen av Leftrustle:

Bilder på förpackningen, känns väldigt nära nu ja...

Häftig förpackning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-16 13:09
Ursprungligen av Leftrustle:

Bilder på förpackningen, känns väldigt nära nu ja...

Photos of Snow Leopard Disc and Retail Packaging? - Mac Rumors

Skönt att de lämnade space känslan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-16 13:15

Kommer Leopard försvinna från hyllorna när Snow släpps, eller finns det en överlappning mellan releaserna?

Ursprungligen av planB:

Kommer Leopard försvinna från hyllorna när Snow släpps, eller finns det en överlappning mellan releaserna?

Kanske de fortsätter sälja Leopard, för PowerPC-användare som av någon anledning fortfarande sitter kvar med Tiger. (Snow Leopard är ju "Intel-only").

Bevaka tråden