Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iPhone 3G i Sverige

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone 3G lanserades av Steve Jobs på WWDC 2008 i San Francisco. Intresset är gigantiskt från hela världen och jag tror dom flesta blev nöjda med slutprodukten.

Nya iPhone blir billigare med ett amerikanskt utpris på endast $199 för 8GB modellen $299 för 16GB modellen. Svenska priser är inte släppta ännu och du får vänta till 11:e Juli innan du kan hämta upp din telefon i närmaste Teliabutik - då troligen med abonnemang.

Läs mer här:
Officiella iPhone 3G tråden

På 99mac har man diskuterat WWDC 2008 i detalj - över 300 inlägg!
Live rapportering från WWDC 2008

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2008-06-10 09:49

Här kan man intresseanmäla sig om man är lagd åt det hållet...

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.product@SE_TELIA

Begriper dock inte hur någon kunde hitta denna länk...

Ursprungligen av wognum:

Begriper dock inte hur någon kunde hitta denna länk...

Hehe, säger rätt mycket om telias webb.

Ursprungligen av wognum:

Här kan man intresseanmäla sig om man är lagd åt det hållet...

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.product@SE_TELIA

Begriper dock inte hur någon kunde hitta denna länk...

Den är nu länkad under Mobilt->Produkter och erbjudanden->Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 13:35
Ursprungligen av wognum:

Här kan man intresseanmäla sig om man är lagd åt det hållet...

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/privat/produkter_tjanster/mobilt/produkterocherbjudanden/apple/iphone.product@SE_TELIA

Begriper dock inte hur någon kunde hitta denna länk...

1. Surfa in på Telia - Bredband, telefoni och digital-tv
2. Titta på höger sida under Aktuellt
3. Klicka på länken om iphonen

För mig som inte behöver mer än 8GB kan det bli intressant att köpa telefonen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-10 12:19

Inga spekulationer om vad priset blir här? 1995 kr + 24 * 199 kr kanske?
Fast nu ser jag att Telia tar 199kr/mån för obegränsad data bara....intressant och se hur de kommer hantera iPhone jmf med andra telefoner.

Antagligen blir det 1995 + 499 SEK för fri datatrafik, som det verkar har blivit i andra länder och om jag känner Telia rätt.

Ursprungligen av William WM:

Antagligen blir det 1995 + 499 SEK för fri datatrafik, som det verkar har blivit i andra länder och om jag känner Telia rätt.

499kr/mån låter mycket...
Det dyraste abonnemanget som telia har nu (för mobiltelefon) ligger på 299kr/mån. Då ringer man för hela beloppet. Men ska man lägga på 199kr/mån för fri data så är man ju uppe i 499kr/mån.

Telia kommer med priserna samma dag som realase datumet. Priserna är inte klara än enligt info. mötet

Vet någon om Apple Store i USA kommer att sälja iPhone 3G på samma sätt som idag, dvs att man aktiverar abonemanget i iTunes? Eller kommer man vara tvungen att teckna kontrakt vid köpet som är brukligt hos "vanliga" återförsäljare?

Har varit helt avskärmad från internet till för en liten stund sedan då jag hade sett klart på Keynoten, så det kan hända att min fråga redan är besvarad, men låt gå för det.

På Apples svenska iPhone-sida, under Köp iPhone, så nämns bara Telia som återförsäljare av iPhone i sverige, så kommer man inte att kunna köpa iPhone via andra auktoriserade Apple-återförsäljare? Vill köa till släppet, men det känns roligare att köa till Postero än en Telia-butik...

Nåväl. Nu ska jag läsa ikapp vad som har sagts under gårdagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-10 17:32

Macforum har ju sagt att de ska sälja den i sin affär.

Ursprungligen av lither:

Macforum har ju sagt att de ska sälja den i sin affär.

På apple.se står det dock att den bara kommer säljas i telias butiker och på telia.se

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-06-10 17:33

Någon som vet huruvida man tecknar abonnemanget i teliabutikerna eller via itunes?
Vad gör vi som har bindningstid kvar hos annan operatör?

Ursprungligen av marcus.j:

Någon som vet huruvida man tecknar abonnemanget i teliabutikerna eller via itunes?
Vad gör vi som har bindningstid kvar hos annan operatör?

gråter?

Ryktena säger ju att man måste teckna abonnemang i butiken men jag tvivlar starkt på detta. Man måste kunna aktivera sin telefon genom iTunes då återställningar och uppgraderingar av mjukvara är nödvändigt.

AT&T gick väl ut med att de som inte aktiverade sin telefon med ett abonnemang från AT&T inom 60 dagar skulle "straffas". Detta tyder ju på att man inte behöver aktivera i butiken.

Slutligen så kommer telefonerna med största sannolikhet att säljas i Applebutiker och jag tror inte de har hand om själva tecknandet av abonnemang.

Ursprungligen av mackeswissman:

gråter?

Tror nog också det. jag kollade mitt förut och det går ut 4 juli så jag gråter inte

Ursprungligen av marcus.j:

Någon som vet huruvida man tecknar abonnemanget i teliabutikerna eller via itunes?
Vad gör vi som har bindningstid kvar hos annan operatör?

Du ringer din operatör och säger att du ska gå över till Telia. De räknar då ut kostnaden för återstående bindningstid och fakturerar dig denna. Sen är du fri att göra vad du vill med ditt nummer...

  • Medlem
  • 2008-06-10 20:30

Ett och ett halvår har gått sedan presentationen, sedan dess har jag nogrant följt de flesta diskutioner och rykten och iphone. Äntligen kan jag säga att det har varit värt det. Någon som vet abbonemang priserna?

Ursprungligen av can:

Någon som vet abbonemang priserna?

Njet.

Hur mycket skulle de kosta att byta under en bidnings tid ungefär?(Tele2)

Ursprungligen av Frigge4:

Hur mycket skulle de kosta att byta under en bidnings tid ungefär?(Tele2)

23.75

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 11:21
Ursprungligen av Frigge4:

Hur mycket skulle de kosta att byta under en bidnings tid ungefär?(Tele2)

Du har ju svaret i posten oanför dig. Det är bara du(och Tele 2) som kan svara på det. Ingen här vet vilken typ av abbonnemang du har, bindning tid osv.

Ursprungligen av ufred:

Du har ju svaret i posten oanför dig. Det är bara du(och Tele 2) som kan svara på det. Ingen här vet vilken typ av abbonnemang du har, bindning tid osv.

Enkelt sätt att räkna: Antalet månader du har kvar * din månadsavgift

Jobbigare sätt: ring din kundtjänst.

  • Oregistrerad
  • 2008-06-11 13:22

han säger ju i keynoten att den får kosta max 199$ (8gb) i de flesta länder, vilket blir väldigt billigt med tanke på hur lågt dollar står. Sedan vet man ju inte om sverige är ett av dessa länder eller vilket abonnemang man måste teckna med telia... sjukt sugen på en iallafall, slipper man ha både mobil o ipod i fickan

Ursprungligen av imported_loranga:

han säger ju i keynoten att den får kosta max 199$ (8gb) i de flesta länder, vilket blir väldigt billigt med tanke på hur lågt dollar står. Sedan vet man ju inte om sverige är ett av dessa länder eller vilket abonnemang man måste teckna med telia... sjukt sugen på en iallafall, slipper man ha både mobil o ipod i fickan

Skaffa en, det är den bästa iPod och den bästa telefon jag någonsin har haft (den den senaste kommer bli den bästa iPhone jag någonsin har haft )

  • Medlem
  • Rättvik
  • 2008-06-12 10:09
Ursprungligen av imported_loranga:

han säger ju i keynoten att den får kosta max 199$ (8gb) i de flesta länder, vilket blir väldigt billigt med tanke på hur lågt dollar står.

Dollarns kurs är ju dock sällan proportionelig till vad produkter kostar i Sverige. Tag t ex en MacBook som hade kostat 5000-6000 SEK om den hade följt dollarkursen - idag börjar den på 10K i Sverige. Apple och andra tillverkare håller ju uppe priserna här, det enda sättet att få den lika billig som i USA är att köpa den där. Samma sak med iPods, övriga elektronikprodukter, bilar, etc.

Har några frågor kring nya 3G iphone,

1. Jag tror verkligen INTE att telia kommer ge ut mobilen för ca 2999, kanske 2999 + abnomangsavgift. Vad tror ni att det kommer att kosta eller kan telia verkligen ge ut mobilen ut abb för bara 2999kr?

2. vad tror ni om International-Orders.com - International-Shopping - Powered by Go-Global - Stores ,de har ju redan lagt ut förbokningen och priset på sidan , är telefonen som de säljer där utan aktverings sak och kommer den att fungera direkt här i SE,(förklara gärna lite bättre någon som vet,

3. Har hört att man är tvungen att aktivera telefonen hos apple osv, någon som kan förklara hur detta går till osv, och om man köper telefonen hos international-orders slipper man detta då?

tack

Ursprungligen av Dellblom:

Har några frågor kring nya 3G iphone,

1. Jag tror verkligen INTE att telia kommer ge ut mobilen för ca 2999, kanske 2999 + abnomangsavgift. Vad tror ni att det kommer att kosta eller kan telia verkligen ge ut mobilen ut abb för bara 2999kr?

2. vad tror ni om International-Orders.com - International-Shopping - Powered by Go-Global - Stores ,de har ju redan lagt ut förbokningen och priset på sidan , är telefonen som de säljer där utan aktverings sak och kommer den att fungera direkt här i SE,(förklara gärna lite bättre någon som vet,

3. Har hört att man är tvungen att aktivera telefonen hos apple osv, någon som kan förklara hur detta går till osv, och om man köper telefonen hos international-orders slipper man detta då?

tack

1. Ingen vet än, men troligtvis 2000 och abbonemang i 24 månader. Dom lär inte sälja den utan abb. Först kunde man köpa iphone utan men nu har ju apple bestämt att man enbart kan köpa om man tecknar avtal i butik.

2. Du måste ju hacka dne för att få det att fungera. Apple lär inte ge dig en telefon billigt och få telefonbolagen efter sig

3. Du kunde förut köpa abbonemang i iTunes, men måste nu teckna i butik. Det är denna iTunes grej som kallas för aktivering.

Så alla här som vil/kommer ha/köpa 3g Iphone kommer att ta telia vägen?
Eftersom telia nu har ensamrätt till mobilen så tror jag intre att de kommer göra det billigt för oss, eller vad tror ni?

Bevaka tråden