Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn märker inte av mitt Saffire LE ljudkort

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tacksam för hjälp. Sen några dagar tillbaka så har det blivit ganska vanligt att jag startar upp min macbook utan att den registrerar att mitt ljudkort är ikopplad. Efter en längre tid av planlöst pill(startar upp med strömkabel till ljudkortet, utan, o.s.v.) så brukar det funka. Inte sådär jättebra mitt i högsäsongen för turnerande och liiiite iriterande för folk som kommer upp till stan för att spela in sång och dylikt med.

Vad göra?

Och vad tror ni? Hårdvaru eller mjukvarufel?

Ljudkort eller laptop.

Om jag startar upp och den inte märker av kortet(vilket innebär att kortets mixer har hängt sig om jag öppnar upp den). Så beter sig datorn på ett annat kackigt och lite skrämmande vis.

Den stänger nämligen inte av sig när jag stänger av den. Istället slockanr skärmen och en fläkt fortsätter att snurra tills jag håller ner powerknappen ett längre tag.

Jag har prövat att byta firewire kabel. men problemet kvarstår.

Så jag vänder mig därför nu till den kunskapsbank som 99.se är för att få input, insikter och insperation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 19:22

låter mysko. min macbook brukar ibland inte fatta att saffire le är inkopplat, men det brukar lösas genom att dra ur och sätt in firewire-sladden. har du möjlighet att testa kortet på en annan dator kan du ju bättre lokalisera felet på det sättet?

Jo jag ska försöka hitta någon mer dator att pröva på.
Hur bra är det egentligen att dra in och ur firewire-kabeln när datorn är på?

  • Medlem
  • 2008-06-14 21:05
Ursprungligen av Vänliga jättar:

Hur bra är det egentligen att dra in och ur firewire-kabeln när datorn är på?

Det var tänkt att det ska gå att göra utan bekymmer (fast med Apple's nuvarande QC skall vi nog vara nöjda med att de startar överhuvudtaget...? :/ )

Ursprungligen av Vänliga jättar:

Hur bra är det egentligen att dra in och ur firewire-kabeln när datorn är på?

Ver det inte i tidningen Studio nyligen de utbrast ett stort NO-NO angående att koppla firewire med datorn igång.

De ska kunna kopplas ur och in utan problem precis som usb.

Ursprungligen av Gilbert 2:

Du har din tvåpunktsagenda, agere och duet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-14 21:10

Det känns ju lite som om att ni har fel på era ljudkort om datorn inte hittar dem direkt, det brukar den & ska den göra. Uppgradera flash-minnet i ljudkortet (via Focusrites hemsida) och se om det blir bättre.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-14 21:22

Det är inga problem alls men PC-burkar är ju definitivt sämre på att snacka Firewire. Och Studio är ju starkt PC-baserad so to speak, så där kanske man slår på trumman. För Windows är inte så bra på FW helt enkelt.

Är inte tidningen studio ett stort NO-NO?

Hoppas det stämmer. Jag har en del turnerande och sånginspelning under sommaren. Så om jag kan koppla i och ur ljudkortet när datorn är på(vilket ibland får den att märka av det). Så vorre det mycket bra.

Gällande agrere: Så det är alltså kanske inte min mac som det är fel på, utan mac-datorer överlag?

Jag tror ljudkortet får dåligt med ström. Mina fläktar väsnas en hel del, vet inte om de slukar en för stor del av strömmen. och om jag kopplar min externa hårddisk via ljudkortet så händer det att ljudkortet crashar och sen funkar igen när jag kopplar ur den(lacie). Även när den har egen ström.

Har också det problemet med mitt Terratec Phase X24 + Macbook och det avhjälps inte med Terratecs sketna uppdateringar. Bara att dra ut firewire och hoppas att datorn hittar när du trycker i det igen.

Jag var på den lokala macbutiken idag och frågade och dom varhetl emot att man drar ut firewirekabeln när macbooken är på. Menade att det kunde strula till den till den milda grad att man måste formatera hårddisken.

  • Medlem
  • 2008-06-29 18:14

...men tjena, så går det när man sätter pc-snubbar bakom disken....

Har inte PF skrivit i Studio?

Problemet med att hot-plugga allt möjligt är ju om det går strömförsörjning genom kabeln. Det spelar ju ingen roll om det är Mac eller PC. Man bör stänga av strömförsörjningen innan man rycker kabeln.

Både PC och Mac använder sig av ström så vitt jag vet. Rätta mig om jag har fel.

/Rob

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-29 22:59

Det är inga problem att rycka i och ur sladden på en Mac, no worries.

Jag har skrivit i Studio, det är korrekt. Men då om Reason eller hårdvarusyntar.

En gång fick jag dock äran att fakta- och språkkorrigera en helt felskriven artikel om PC & ASIO å sånt trist... Den texten fick senare en annan textförfattare än mig trots att jag gjort jobbet...

Ursprungligen av PF:

Det är inga problem att rycka i och ur sladden på en Mac, no worries.

Jag har skrivit i Studio, det är korrekt. Men då om Reason eller hårdvarusyntar.

En gång fick jag dock äran att fakta- och språkkorrigera en helt felskriven artikel om PC & ASIO å sånt trist... Den texten fick senare en annan textförfattare än mig trots att jag gjort jobbet...

Många ljudkortstillverkare varnar användare för att "hot-plugga" och avråder starkt från att göra detta, så jag tror inte det är bra i längden att göra det allt för ofta.

Byline?

Jag visste inte att du var så långsint PF.
För jag antar att du tänker på den där artikeln i nummer 6-2004... det är ju trots allt fyra år sedan.
Jag var tvungen att kolla och du är för övrigt angiven som medförfattare, rätt ska vara rätt.

När det gäller firewire-problematiken så är det mindre smart att koppla i och ur när datorn är igång, åtminstone om det är en firewire-port med strömförsörjning. Så det är du som är en NO NO eskimo.

/Mats (på Studio-red)

Ursprungligen av PF:

Det är inga problem att rycka i och ur sladden på en Mac, no worries.

Jag har skrivit i Studio, det är korrekt. Men då om Reason eller hårdvarusyntar.

En gång fick jag dock äran att fakta- och språkkorrigera en helt felskriven artikel om PC & ASIO å sånt trist... Den texten fick senare en annan textförfattare än mig trots att jag gjort jobbet...

1
Bevaka tråden