Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa FRA-lagen nu! [Rensad version]

Tråden skapades och har fått 259 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 23:11

Såg just på nyheterna att Mona Sahlin kommer att riva upp FRA lagen om vänsterblocket vinner nästa val. Besynnerligt med tanke på att det var Socialdemokraterna som tog fram lagförslaget från början.

Ursprungligen av Fred!:

Såg just på nyheterna att Mona Sahlin kommer att riva upp FRA lagen om vänsterblocket vinner nästa val. Besynnerligt med tanke på att det var Socialdemokraterna som tog fram lagförslaget från början.

Enda partiet som verkligen var emot förslaget var väl MP?

Ursprungligen av Fred!:

Såg just på nyheterna att Mona Salin kommer att riva upp FRA lagen om vänsterblocket vinner nästa val. Besynnerligt med tanke på att det var Socialdemokraterna som tog fram lagförslaget från början.

Mona gör ett bra ordval då hon väljer att säga "riva upp". Men det man ska fokusera på i hennes uttalande är

Ursprungligen av Mona Salin:

"Om det blir det förslag som låg i riksdagen, så river vi upp det och förändrar lagstiftningen, säger hon till SVT:s Rapport."

Det handlar alltså inte om att ta bort FRA-lagen utan att ändra den. Exakt vad hon ska ändra vet jag inte, men den ska ju uppenbarligen inte försvinna.

  • Medlem
  • 2008-06-24 23:41
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Mona gör ett bra ordval då hon väljer att säga "riva upp". Men det man ska fokusera på i hennes uttalande är

Det handlar alltså inte om att ta bort FRA-lagen utan att ändra den. Exakt vad hon ska ändra vet jag inte, men den ska ju uppenbarligen inte försvinna.

Det är väl bra att det finns en lag som reglerar vad FRA ska syssla med. Problemet är snarast vad lagen ger FRA för befogenheter som den är utformad i dag.

Ursprungligen av Baron:

Det är väl bra att det finns en lag som reglerar vad FRA ska syssla med. Problemet är snarast vad lagen ger FRA för befogenheter som den är utformad i dag.

Som vitt jag kommer ihåg så såg inte Bodströms förslag speciellt mycket bättre ut och jag tror inte att Mona & co kommer med något radikalt annorlunda. Det luktar populism i hennes uttalande, men det är min åsikt och vi får väl vänta och se vad hon egentligen menar.

  • Medlem
  • 2008-06-24 23:51
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Som vitt jag kommer ihåg så såg inte Bodströms förslag speciellt mycket bättre ut och jag tror inte att Mona & co kommer med något radikalt annorlunda. Det luktar populism i hennes uttalande, men det är min åsikt och vi får väl vänta och se vad hon egentligen menar.

Absolut! Jag menade inte att ta Mona i försvar. Men det är ändå lätt att glömma bort att det faktiskt behövs en FRA-lag.

Ursprungligen av Baron:

Det är väl bra att det finns en lag som reglerar vad FRA ska syssla med. Problemet är snarast vad lagen ger FRA för befogenheter som den är utformad i dag.

Fanns inte det innan, bara det att den lagen sa att FRA får inte göra ett skit utan tillstånd?

Jag litar inte på Sossarna för ett ögonblick i den frågan (eller nån fråga )

(V) för Vendetta som nån på piratbyråns forum så fyndigt uttryckte det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 23:19
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Enda partiet som verkligen var emot förslaget var väl MP?

Hmm jag är osäker på det, men det kan nog stämma.

Känns lite som röstfiske det här.

Ursprungligen av Fred!:

Hmm jag är osäker på det, men det kan nog stämma.

Känns lite som röstfiske det här.

Det är ganska tragiskt att man numer blir misstänksam så fort politiker verkar vara på ens sida.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-24 23:22

Övervakning från arbetsgivare hör inte hit, kan vi inte försöka hålla oss till ämnet nu när tråden äntligen är upplåst?

Jag tycker att allmänintresset i frågan är sådant att jag tycker det är okej att posta följande:

Man ur huse! Mobilisera!
Demonstrationer mot FRA-lagen kommer att ske i flera större svenska städer nu på lördag den 28/6 KL 12:00!

Exempel:
Göteborg - Kungsportsplatsen
Malmö - Gustav Adolfs Torg
Stockholm - Sergels Torg

Någon som känner till fler platser?

OBS! Om ni kan hindra våldsamheter, snälla gör det. Det skulle skada saken så oerhört mycket om sådant förekommer - genom att den folkliga opinionen snabbt skulle svalna eftersom det vore enda sättet för folk att distansera sig från politiskt våld. Detta är mycket enkel psykologi, men tyvärr finns det personer som inte vill förstå detta.

Och det verkar som om att snart får USA tag på den data som FRA har samlat på sig.

Citat:

The United States and the European Union are nearing completion of an agreement allowing law enforcement and security agencies to obtain private information — like credit card transactions, travel histories and Internet browsing habits — about people on the other side of the Atlantic Ocean.

http://www.nytimes.com/2008/06/28/washington/28privacy.html?_r=1&hp=&adxnnl=1&oref=slogin&adxnnlx=1214689452-5xYcQ9vj5LqF2HhMQCSbPA

Ursprungligen av bjelkeman:

Och det verkar som om att snart får USA tag på den data som FRA har samlat på sig.
http://www.nytimes.com/2008/06/28/washington/28privacy.html?_r=1&hp=&adxnnl=1&oref=slogin&adxnnlx=1214689452-5xYcQ9vj5LqF2HhMQCSbPA

Njae den infon får de väl (redan) genom andra än FRA..

Simon, vem samlar på internet surfdata om mig idag som delar med sig till USA?

Ursprungligen av bjelkeman:

Simon, vem samlar på internet surfdata om mig idag som delar med sig till USA?

Din ip bl.a som är tvungen att lämna ut den datan ifall polisen begär det och får polisen en begäran från USA så lär det ske. Lika gäller för Google och kreditkortsföretag etc, sen kanske det finns lite frilansande cookiesniffare som gillar att följa ditt surfande så vad är nytt och vad har egentligen FRA med detta att göra?

Stor skillnad tycker jag. Jag tror inte (men jag kan ju ha fel) att min ISP rutinmässigt loggar min trafik. Polisen måste fråga först. Men FRA skall kunna logga all in och utgående trafik från Sverige, vilket är en jäkla skillnad.

Ursprungligen av bjelkeman:

Stor skillnad tycker jag.

Ja det kan du ju tycka, men i realiteten så är det ingen större skillnad...

Då skiljer sig din realitet från min då.

Citat:

The MPs began receiving an a avalanche of emails after newspaper Expressen published a protest form on its website for readers to fill in.

The Local - Snoop law politicians in email storm
Direkt länk till Expressen: Protestera mot FRA-lagen - FRA-lagen - Expressens nyhetsarkiv

Bevaka tråden