Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ace4711:

Fast, det stämmer ju inte att det bara är EN av diskarna som är given paritetsdisk i SHR-fallet - alla diskar i poolen används för både paritet och datalagring.

Det visste jag inte att SHR jobbar på det sättet, har du någon länk där man kan läsa mer om det?
Det är lite märkligt när Synology själva säger att utrymmet motsvarande en 3TB disk används för "protection".

Vore kul att läsa mer om det.

Ursprungligen av keptang:

Det visste jag inte att SHR jobbar på det sättet, har du någon länk där man kan läsa mer om det?
Det är lite märkligt när Synology själva säger att utrymmet motsvarande en 3TB disk används för "protection".

Vore kul att läsa mer om det.

What is Synology Hybrid RAID? - SynologyWiki

Rent teoretiskt kan du skydda 2 diskar med en tredje paritetsdisk, men har du fler än 2 diskar kan du inte fixa pariteten på endast en fysisk disk. (inte om diskarna är lika stora i alla fall)

Det som kanske kan vara förvirrande är att den plats som pariteten kräver ofta är lika mycket plats som den största disken. Vilken inte behöver vara samma sak som att den största disken används för paritet, och resten för lagring...

  • Medlem
  • 2012-12-08 11:38

Den kalkylatorn hade jag missat. Tackar för hjälpen.

Jo, den har jag sett.
Svårt att hitta info om SHR dock, men det är väl förmodligen tanken från Synology.
Hur man gör med olika storlekar på diskarna t.ex.

  • Medlem
  • 2012-12-08 20:42

En fråga. När den går ner i viloläge så försvinner den från Finder. (Kör med AFP) Jag har satt in vilolägen på 20 minuter och WOL. Men för att väcka den måste jag logga in via http. Någon som har en susning om vad detta kan bero på?

EDIT: Blir fan galen! Nu kopierar jag jag från min TC till NASen. Körde allt via AFP i Finder. Det gick bra, kopieringen startade och jag stängde ned Finder igen. Lite senare när jag ska in på NASen igen går det inte att ansluta. Den syns i Finder, kopieringen håller fortfarande på. Men det står bara "ansluter" när jag klickar på den. Och ingenting händer, vad är detta egentligen??

  • Medlem
  • 2012-12-09 18:17

Efter efterforskningar kan jag konstatera att NASen försvinner ur Finder när jag kör trådlöst, men att det funkar fint med tråd.
Är det någon annan som råkat ut för detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 12:41
Ursprungligen av Dalle:

Efter efterforskningar kan jag konstatera att NASen försvinner ur Finder när jag kör trådlöst, men att det funkar fint med tråd.
Är det någon annan som råkat ut för detta?

Jag kan verifiera samma beteende hemma hos mig. MacMini mot en DS1511+. Någon lösning har jag dessvärre inte.

Ursprungligen av Dalle:

Efter efterforskningar kan jag konstatera att NASen försvinner ur Finder när jag kör trådlöst, men att det funkar fint med tråd.
Är det någon annan som råkat ut för detta?

Trådlöst vad? Datorn eller NAS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 12:43
Ursprungligen av ill_chrill:

Trådlöst vad? Datorn eller NAS?

I mitt fall är MacMinin trådlöst kopplad till en AirPort Extreme som i sin tur är kopplad med Gigabit till resterande nätverket. NAS är kopplad med gigabit.

  • Medlem
  • 2012-12-10 13:37
Ursprungligen av Erik.dv:

I mitt fall är MacMinin trådlöst kopplad till en AirPort Extreme som i sin tur är kopplad med Gigabit till resterande nätverket. NAS är kopplad med gigabit.

Precis så här med. Så fort jag får Gb-LAN i huset runt april ska jag kika på en mer permanent kabeldragning. Kanske blir det tidigare ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 12:51

Detta är en väldigt generell NAS-tråd så följande siffror kan vara av intresse.

Varför ska jag koppla upp min dator och NAS via trådat nätverk?
Svaret är enkelt: prestanda.

Nedan siffror kommer från en MacMini i ett gigabit nät mot en Synology DS1511+. Trådlöst har en Apple AirPort Extreme nyttjats som också sitter till nätverket med gigabit.

MacMini lokal SSD:
300 MB/s skriv, 350 MB/s läs

MacMini till NAS Gigabit:
100 MB/s skriv, 109 MB/s läs

MacMini till NAS WiFi:
19 MB/s skriv, 19 MB/s läs

Skriver man om ovan med utgångspunkten att WiFi har 1X i prestanda så...

WiFi = 1X
Gigabit = 5X
Lokalt = 16X

Undvik att nyttja WiFi så mycket du bara kan. Gigabit är ca 5 ggr snabbare och en lokal SSD-disk över 16 ggr snabbare.

Senast redigerat 2012-12-10 22:08
Ursprungligen av Erik.dv:

MacMini lokal SSD:
300 MB/s skriv, 350 MB/s läs

MacMini till NAS Gigabit:
100 MB/s skriv, 109 MB/s läs

MacMini till NAS WiFi:
7 MB/s skriv, 6 MB/s läs

Skriver man om ovan med utgångspunkten att WiFi har 1X i prestanda så...

WiFi = 1X
Gigabit = 14X
Lokalt = 43X

Undvik att nyttja WiFi så mycket du bara kan. Gigabit är ca 14 ggr snabbare och en lokal SSD-disk över 40 ggr snabbare.

nåja, det beror ju lite på. För mig är det snarare

wifi - 1X
trådat- 3X

När jag för över mellan min nas (ds413) och min dator (macbook pro retina 15) ligger jag oftast runt 30 MB/s, så för mig - och för mitt användningsområde (mediaserver och backup) - är inte skillnaden så stor att det motiverar att dra kablar. Men jag håller med om att trådat är att föredra framför trådlöst, så länge det inte medför massor av jobb och/eller syns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 17:18
Ursprungligen av nikmoz:

nåja, det beror ju lite på. För mig är det snarare

wifi - 1X
trådat- 3X

När jag för över mellan min nas (ds413) och min dator (macbook pro retina 15) ligger jag oftast runt 30 MB/s, så för mig - och för mitt användningsområde (mediaserver och backup) - är inte skillnaden så stor att det motiverar att dra kablar. Men jag håller med om att trådat är att föredra framför trådlöst, så länge det inte medför massor av jobb och/eller syns.

Jäklar, du får alltså ut c:a 240 Mbit via WiFI? Imponerande!

Vad är det som är jäklar?
Jag får inte ut lika mycket, närmare 20-23MB/s på wifi.

Men det krävs ju att man använder sig av 802.11n över 5GHz-bandet för att det inte skall gå slött.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 19:33
Ursprungligen av illerG:

Vad är det som är jäklar?
Jag får inte ut lika mycket, närmare 20-23MB/s på wifi.

Men det krävs ju att man använder sig av 802.11n över 5GHz-bandet för att det inte skall gå slött.

Både hemma och på jobbet kommer jag upp långt under det. Men WiFi är också väldigt miljöberoende. Kan testa igen när jag kommer hem men generellt sätt är WiFi ap-segt av min erfarenhet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jäklar, du får alltså ut c:a 240 Mbit via WiFI? Imponerande!

Yes, utan problem. Men då är det senaste Airport Extreme mot en ny Macbook och 5GHz. Dessutom några meter från routern och fri sikt. Så förutsättningarna för bra hastighet är goda

Ursprungligen av nikmoz:

Yes, utan problem. Men då är det senaste Airport Extreme mot en ny Macbook och 5GHz. Dessutom några meter från routern och fri sikt. Så förutsättningarna för bra hastighet är goda

Sitter du ensam på nätet också?

Oftast. De enheter som är uppkopplade är datorn, nasen, iphone, ipad och tvn (därmed inte sagt att alla alltid används).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-10 10:42

Servers och NASar ska ha tråd!
Ingen lösning på ditt problem dock

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-10 20:30

Kommer själv upp i ca 20-25 MB/s upp över 5Ghz-bandet 802.11n i en stökig trådlös miljö till min unRAID. Då är dessutom unRAID långt ifrån ett prestandamonster. Känt för att vara allmänt segt, men pålitligt.

Angående stabiliteten att använda NAS över wifi så är det även i mina ögon inte helt optimalt, men fungerar helt klart i de flesta lägen. Då jag har en MBP så är det enkelt att flytta datorn till närmaste gigabitkabel när jag ska göra större och mer krävande filöverföringar (50+ GB). Har dock aldrig upplevt att min NAS försvinner från Findern, iofs så är det inte en Synology så tyvärr är det inte så relevant för dig Dalle.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-10 22:06

Startade om allting här hemma och fick då aningen bätte WiFi-siffror. Ca 19 MB/s läs och skriv. Fortfarande 1/5 av sladden men bättre än först testat.

Rippar man BluRay så rippar man ca 30-40GB / skiva så gigabit är klart att föredra.

Runt 7 min eller 35 min att kopiera en skiva.

Hur mäter ni hastigheten mot era NASar? Kan tänkas att olika verktyg ger lite olika resultat

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-12-10 23:42

Inte så vetenskapligt från min sida, men Aktivitetskontroll.app ger mig en bra fingervisning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-11 07:53
Ursprungligen av kim_sv:

Inte så vetenskapligt från min sida, men Aktivitetskontroll.app ger mig en bra fingervisning.

Jag vet inte hur det är med WiFi men aktivitetskontrollen kan visa fel siffror med ethernet i varje fall. Den är inte så pålitligt där.

  • Medlem
  • 2012-12-11 08:44

Jag kollar min hastighet med iStat. Säkert inget vetenskapligt, men en fingervisning. Jag kommer upp i ca 20MB/s med senaste TC, Mini samt NASen om jag kör trådlöst på 5GHz-bandet. Har man en Synology finns det ju utmärkta appar till iPhone och iPad som tillåter en att se och göra de flesta inställningarna. Bland annat kan man just se statistik över nämnda hastighet.

  • Medlem
  • 2012-12-11 12:11

En allmän fråga om NASar och säkerhet.
På en NAS förvarar man ju mycket, och personlig information. Semesterbilder, musik, dokument, egna filmer osv.
Hur ser jag till att hålla obehöriga utanför? Jag har ställt in att endast mina interna 192.168.xx-adresser får ansluta till servern, andra ip-adresser ska vara blockerade. Dessutom har jag ställt in Auto Block på endast två anslutningsförsök inom fem minuter. I annat fall blockeras det ip-nummer som försöker anslut i X antal dagar.
Finns det något mer jag kan göra för att öka säkerheten? Just nu har jag inte behov av att komma åt NASen utifrån. Men till våren är det dags att sätta upp en DNS osv, men hittills alltså bara lokal åtkomst.

Ursprungligen av Dalle:

....Finns det något mer jag kan göra för att öka säkerheten? Just nu har jag inte behov av att komma åt NASen utifrån. Men till våren är det dags att sätta upp en DNS osv, men hittills alltså bara lokal åtkomst.

Du kan på de flesta NAS:ar köra krypterad hårddisk, men det hjälper inte om de knäcker ditt lösenord. Så kör ett långt och "säkert" lösenord i alla lägen. Sedan skulle jag även rekommendera att du kör olika lösenord som ger tillgång till olika saker och när du själv använder lösenord så ska du aldrig använda admin förutom i nödfall. Dvs för att komma åt enbart din FTP så har du vissa användarnamn och lösenord och för din web-server ett annat osv osv.

Hur katten skapar man en egen volym för sin externa HDD på en Synology? Tänkte använda den till TM.

  • Medlem
  • 2012-12-11 15:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur katten skapar man en egen volym för sin externa HDD på en Synology? Tänkte använda den till TM.

Varför inte köra TM direkt på NASen? Skapa en egen profil för din TM så du kan strypa hur mycket hårddisk TM får använda. Kör på som vanligt och du har ännu högre säkerhet än en vanlig TM.

Ursprungligen av Dalle:

Varför inte köra TM direkt på NASen? Skapa en egen profil för din TM så du kan strypa hur mycket hårddisk TM får använda. Kör på som vanligt och du har ännu högre säkerhet än en vanlig TM.

Har ingen slot ledig + att jag gärna tar med mig disken om jag åker iväg.

Bevaka tråden