Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använd iPhone som 3G-dongel!

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Trineo:

Varför inte bara ta ned mailet även i datorn? Har man pushmail så tas den ned i vilken dator man vill.

Då måste man ju ha internetuppkoppling till datorn. Har du bara tillgång till 3G... och inget modem....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 15:55

I sommarstugan hade jag annars köpt en router som tar 3G kort och beställt ett tvillingkort till abonnemanget, vips så har du wifi i sommarstugan med internet.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-21 13:15

vill härmed styrka att det går att använda sin iPhone som 3g-dongle, sitter uppkopplad nu på min iPhone 3g!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 13:21
Ursprungligen av Sajmoon:

vill härmed styrka att det går att använda sin iPhone som 3g-dongle, sitter uppkopplad nu på min iPhone 3g!

Berätta gärna hur ...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-21 15:18
Ursprungligen av Sajmoon:

vill härmed styrka att det går att använda sin iPhone som 3g-dongle, sitter uppkopplad nu på min iPhone 3g!

Hur är hastigheten? BT är ju inte det snabbaste protokollet direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-21 13:39

Jag gissar att det är en iPhone 3G som är knäckt med Pwnage... vore klart mer informativt att skriva sånt.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-07-21 15:04

ja den är inte original! finns en guide längre upp som funkar

edit: för de som inte förstår kan ja skriva en idiotsäker guide

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 15:09

Nu vill jag med ha en 3G lur jävla chefen som är på semester

Vad blir hastigheten till varje dator i Telias homerun?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-21 17:27

iPhone3G + MacBook Pro + Telia Mobiltbredband Fastpris = Kärlek

Tjena

connected10.0.0.10 connected10.0.0.10:62584 5-CON www.99.se:80(fqdn) direct-:-.10.0.0.10:62585

Nu är min iPhone 3G jailbreakad och kör srelay och bind därmed kan jag genom ett adhoc nät koppla upp min Macbook Pro och surfa genom 3G/EDGE uppkopplingen på min iPhone3G.

Hastigheten är enastående bredbandkollen.se under safari på macen ger:

0.28 Mbit/sek UPP
2.91 Mbit/sek NER

131 ms Svarstid.

Aftonbladet.se laddar på 15 sekunder så jag är nöjd.

Det var lite bök att få igång bind helt, fick scp:a upp lite config filer från detta paket Länk

Och det andra som krånglade var iPhonen som gärna ville ansluta mot Wifi:t och därmed koppla bort 3G:t för internet access. Men det löser sig genom att man stänger av Wifi och aktiverar det igen tills det funkar.

Det enda som fattas nu är en litet tillägg till BossTools typ där man kan starta/stoppa srelay / bind direkt.

Kan ta och skriva instruktioner på svenska om det önskas, ha en bra kväll.

Senast redigerat 2008-07-21 21:58
  • Medlem
  • 2008-07-21 18:18

elov: ja det vore asnajs om du kunde!!

Programmet TinyProxy borde funka om man inte vill pilla själv, men det dröjer säkert någon vecka eller så innnan det dyker upp i Cydia.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-21 21:57

Howto

Du behöver:
1. En dator med ett trådlöst nätverkskort med möjlighet att skapa ad-hoc nätverk.
2. En jailbreakad iPhone 3G (PwnageTool)
3. Ladda ner http://www.elov.se/tmp/named.zip
4. Telia Mobilt Bredband Fastpris , vilket kan vara en fördel för plånboken.

Steg 1: Skapa ett Ad-Hoc nätverk
Först ska man skapa ett dator-till-dator nätverk på datorn, kör du Leopard gör man det enklast genom att bara trycka på Airport Ikonen och välja Skapa Nätverk, ange ett nätverknamn, och klicka OK. För windows avändare så finns samma funktion under ”Visa tillgängliga nätverk” i vänsterspalten.
• Enligt guiden jag följde så rekommenderades inte att man aktiverar WEP kryptering då iPhonen kan få problem att ansluta.

Steg 2: Ändra IP-inställningar
Man behöver tilldela datorn en fast ip-adress för att få kommunikationen upprättad mellan iPhonen och datorn. Vad man väljer för nät kvittar helt, bara ip-adresserna ligger på samma subnät så går det fint. Själv valde jag att använda samma nät som hemma, då slipper jag ändra mellan fast ip och dhcp på min MacbookPro när jag vill ansluta till iPhonen. Vet du inte hur du anger en fast ip-adress så får du Googla.

I mitt fall använder jag, IP: 10.0.0.14 Nätmask: 255.255.0.0 DNS: 10.0.0.1 Gateway: 10.0.0.1
En annan fördel med detta blev att iPhonen sedan får samma ipadress som min DNS/Gateway vilket gör att jag inte behöver ändra några ip-inställningar när jag vill surfa genom iPhonen.

Steg 3: Anslut iPhonen till ditt Ad-Hoc nätverk
Gå till Inställningar -> WiFi där du bör se namnet på det Ad-Hoc nätet du precis skapade. Anslut mot det och klicka sedan på den blåa pilen för att ändra ipadress. Välj Statisk och ange en ipadress som även ska vara DNS server adressen i din dator. För mig blev det att ange samma ipadress som vad min DNS/Gateway har i vanliga fall. 10.0.0.1 med nätmask 255.255.0.0

Inget mer än IP och nätmask behöver anges. Gå nu till hemskärmen och testa att pinga iPhonen från datorn. Går det inte bra, så testa att avaktivera WiFi och aktivera på iPhonen.

Steg 4: Installera SOCKS Relay, BIND och SSH på iPhonen.
Starta Cydia och leta upp SOCKS Relay, BIND, och OpenSSH som alla ligger under Networking. Installera alla tre, nu behöver vi bara ge BIND lite inställningar, och starta upp tjänsterna.
Packa upp arkivet named.zip som du laddade ner.

Dessa fyra filer ska nu placeras i /var/named Foldern behöver du skapa, överför filerna genom scp med scp kommandot i en terminal på din mac eller använd ett program ex, Transmit och välj SFTP. Kör du windows så googla efter WinSCP.

Nu behöver du ansluta genom SSH till telefonen, på din mac, öppna en terminal och skriv ”ssh [email protected]” (i mitt fall), nu genererar iPhonen nyckelpar vilket kan ta en stund första gången man loggar på. Godkänn nyckeln med ”yes” och skriv in ”alpine” som lösenord.
För er med Windows, googla efter putty och använd det för att skapa en ssh terminal.

Steg 5: Starta tjänsterna
Väl inloggad, ska vi starta srelay, skriv bara ”srelay” i terminalen. Är allt rätt så ska ingen inställningsfil finnas och ” /usr/etc/srelay.conf: line 0: no valid entries found. using default.” kommer skrivas ut.
För att sedan starta DNS servern BIND så skriver vi ”named –c /var/named/named.conf” .

Nu kan vi kontrollera så processerna körs, skriv ”ps ax” och en lista dyker upp. Se att named och srelay finns med.
Vi kan nu även kika så de lyssnar efter anrop, skriv ”netstat –an | grep LISTEN”
Två rader ska då innehålla *.53/10.0.0.1.53 och *.1080

Steg 6: Ställ in proxyinställningarna på datorn
På en mac gör du detta under samma ställe som du ändrar ip-adress. Där finns en flik Proxy där man bockar i SOCKS och anger ip-adressen till iPhonen och port 1080. Denna inställning kan även göras direkt i Firefox. Både under Mac och Windows.

På en dator med Windows gör vi denna generella inställning under Internet Alternativ i Internet Explorer, Verktyg -> Inställningar -> Anslutning -> Lan-Inställningar -> Använd Proxy -> Avancerat -> Socket.

Steg 7: Testa
Testa att surfa fungerar det inte, kontrollera att 3G syns i iPhonen och att du kan pinga den från datorn. Syns WiFi ikonen så avaktivera WiFi och aktivera igen.

När man är klar så behöver man nu bara ändra tillbaka SOCKS proxyn och ip inställningar på datorn så funkar allt som vanligt. Men gör gärna som jag och anpassa ip-adresserna till ditt vanliga hemma wifi nät så slipper ni ändra ip-adress på datorn hela tiden. iPhonen däremot har inviduella ip-inställningar för olika nätverk.

Lycka Till

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 23:40

Vilken guide läste du?

//Rob

Tjusigt Elov!

Ytterligare ett sätt är att använda sig av programmet 3Proxy.

- Jailbreak your iPhone 3G
- Install 3Proxy and Terminal
- Create an ad-hoc Wi-fi network using your laptop
- Join the network with your iPhone
- Find the iPhone's IP address
- Open Terminal and run the proxy program
- Open Safari on your iPhone and open a web page
- Configure your browser to use the proxy

En illustrerad och detaljerad guide för att confa 3Proxy/iPhone/Mac finns på
cre.ations.net - Blog entry: How to tether your iPhone 3G and browse the web using your 3G connection

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-22 09:59

Flyttade 3 inlägg om vad som är tillåtet på 99.se till följande tråd:
http://www.99.se/feedback/74401-ver-forumregler-moderation.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 10:23

3G-dongel vs. *Proxy

En Webbproxy är inte en 3G-dongel...

När jag behöver ha upp min dator och koppla upp mig så är det inte surfa jag vill göra.. vill köra RDP/VNC/SSH

Ursprungligen av shadoe:

En Webbproxy är inte en 3G-dongel...

När jag behöver ha upp min dator och koppla upp mig så är det inte surfa jag vill göra.. vill köra RDP/VNC/SSH

Det är förstås sant. Men proxyprogrammen borde väl fungera fint även för annan trafik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-23 17:13

Man kan köra utan proxyn och bara tunnla trafiken över ssh,men det sitter nog redan någon i full gång med kodandet av en bra lösning för alla. Så håll ut eller börja tunnla...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 13:22
Ursprungligen av shadoe:

En Webbproxy är inte en 3G-dongel...

När jag behöver ha upp min dator och koppla upp mig så är det inte surfa jag vill göra.. vill köra RDP/VNC/SSH

Det är ju trådlös 3G dongel iallafall

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-22 15:28

shadoe:

Det löser du genom att tunnla de portarna över ssh mot iPhonen. It's as simple as Dell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 11:33

jag kan surfa på nätet på min laptop via en jailbreakad 3G via SOCKS (proxy)

1. följ guiden här för att jailbreaka luren..
iClarified - iPhone - How to Jailbreak Your 2.0 3G iPhone (Mac)

här finns också info hur man gör
How to Tether the iPhone 3G - ModMyiFone - Wiki

OBS!!
Bocka ur "Activate the phone" dvs du måste aktivera den som vanligt i iTunes
annars får man inte inställningarna för Telia och då går den inte att ringa med eller
surfa för den delen.

2. Installera paketet 3proxy & MobileTerminal som finns i Cydia,
de paketen kan du lägga till direkt i Pwnage eller vid ett senare tillfälle när du
jailbreakat din lur.

3.Skapa ett AD-Hoc (dator-till-dator) nätverk mellan din dator och iphonen på din
laptop.

4. Anslut din Iphone till nätverket och dra igång Terminalen och skriv socks i prompten.
(notera ipaddressen som du fick på din iphone om du kör DHCP)
starta safari och surfa in på vilken sida som helst..
(tror att detta gör så att iphonen ställer in sig på att ansluta till internet via 3G och inte dator-till-dator nätverket)

5. Ställ in applikationen (i.e. firefox) på din dator att ansluta via en SOCKS V5 proxy.
ange ipaddressen till din iphone
och port 1080.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 12:29

Fan,, Apple borde styra detta så man slipper hålla på att trixa,, det funkar ju uppenbarligen så varför har Apple skitit i detta. Detta är den största anledningen till att jag var påväg att välja en annan telefon..

Ursprungligen av Fredric:

Fan,, Apple borde styra detta så man slipper hålla på att trixa,, det funkar ju uppenbarligen så varför har Apple skitit i detta. Detta är den största anledningen till att jag var påväg att välja en annan telefon..

Det är absolut en feature jag skulle se fram emot, men jag misstänker att det finns massor av features Apple vill ha in i iPhonen men som min inte har hunnit implementera än. Man får ju ändå tänka på att det krävs ganska mycket jobb att länga in alla funktioner som alla vill ha och platformen som används är ju fortfarande ganska ung. Det är ju bara att jämföra med SE-platform som funnits under väldigt lång tid och byggts på allt eftersom.

Någon på Apple nämnde väl i en intervju att tex klipp och klistra stod med på listan över features som man villa ha in men den stod så långt ned på listan att den inte kom med i 2.0.

Ja nu får man hoppas att nån gör en bra app för detta till Cydia... så här krångligt ska det inte behöva vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-27 12:44

Det är iaf sjukt långt till "It just works"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 13:04
Ursprungligen av Fredric:

Det är iaf sjukt långt till "It just works"

Det är en hack. Vad hade du förväntat dig?

//Rob

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-01 12:56

Ett tag fanns det NetShare i amerikanska AppStore. Men den togs tydligen bort...

netshare verkade dock minst lika krångligt som anvisningarna ovan. Men positivt att det jobbas på det problemet. Enklaste år nog en app på telefonen och en app på datorn som pratar via wifi. Hoppas det kommer.

Bevaka tråden