Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vintage gitarrer i Kalifornien

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska ut och resa till San Francisco, Los Angeles och Las Vegas och är sugen på någon fin gammal elgitarr. Har någon koll på nå schyssta affärer som jag borde uppsöka?

Är ute efter en 70-tals fender eller gibson.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-06-28 21:11

hm om jag inte missminner mig så bör du tänka på att du kan komma att få betala skatt när du tar den ur landet. Kommer inte exakt ihåg hur det ligger till dock.

Mest en tanke

Jag har köpt gitarr i usa och behövde inte betala nåt när jag lämnade landet.
I Los angeles har du ju massor av gitarraffärer på Sunset strip.

Vet inte om det är så himla mycket billigare i Usa, men visst, dollarn är ju aplåg så varför inte.

Egentligen ska du väl deklarera när du kommer till Sverige men visst kan du nog smita förbi det.

Däremot såldes ju både gibson och fender till andra företag och skräp tillverkades under hela 70-talet så varför du ska köpa just det går mig förbi.

Ursprungligen av eskimo:

Däremot såldes ju både gibson och fender till andra företag och skräp tillverkades under hela 70-talet så varför du ska köpa just det går mig förbi.

Hm det har jag inte direkt haft i åtanke. Har inte provspelat någon 70-talare nog för att märka det.
Du menar att det är en märkbar kvalitetsskillnad. En ny eller en 60-talare isf eller?

Ursprungligen av streetsoul:

Hm det har jag inte direkt haft i åtanke. Har inte provspelat någon 70-talare nog för att märka det.
Du menar att det är en märkbar kvalitetsskillnad. En ny eller en 60-talare isf eller?

Man kan säga när det gäller Fender så finns det bra och dåliga från alla år, det är inte
så att alla gitarrer från ett visst år är dåliga, det varierar. Då menar jag 70-talet förstås.

Men åker du till Cali och kollar in 60-talare i bra skick kostar dom en hel del. Samlarvärdet är rätt högt på Fender och Gibson.

fender innan typ augusti 1964, tror jag. sedan köpte cbs och gitarrerna började masstillverkas på löpande band. det finns några bra sidor om det om du söker lite på nätet

Ursprungligen av nixpix:

fender innan typ augusti 1964, tror jag. sedan köpte cbs och gitarrerna började masstillverkas på löpande band. det finns några bra sidor om det om du söker lite på nätet

Jo den biten är jag medveten om, men är skillnaden i kvalitet så illa.

De har ju alltid haft modeller som inte masstillverkas.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-06-30 23:37

"När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 1700 kronor tull- och skattefritt."

Tullverket. Köpa varor på din resa från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Fast vem kan säga att du har köpt gitarren där egentligen

Ursprungligen av indigo:

"När du reser till Sverige från ett land utanför EU får du ta med dig varor till ett sammanlagt värde av 1700 kronor tull- och skattefritt."

Tullverket. Köpa varor på din resa från ett land utanför EU - Tullverket [NS4 version]

Fast vem kan säga att du har köpt gitarren där egentligen

Jo, klart det är så, det är inte problemet om jag hittar en schysst gitarr. Det är att hitta den som är grejen. Så om någon vet någon speciell butik eller liknande så är allt av intresse.

1
Bevaka tråden