Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Godaste glassen ?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja Sandwich var god. Fast jag föredrar andra glassar nu. Är nog lite ombytlig av mig.
Nej du är inte lite gammal Hig|ander utan ung fast glassen Sandwich är lite gammeldags.

Tip Top Nelson, ja det blir också flash backs från min barndom (för så gammal är den väl ?).

Ursprungligen av KaRo:

Tip Top Nelson, ja det blir också flash backs från min barndom (för så gammal är den väl ?).

TipTop kom 1981, och togs bort 1996, och återinfördes 2005.

Gb Glace - Nostalgi

Det stämde alltså inte att Tip Top var en barndomsglass för mig.
År 1981 var jag redan gammal. Ett vuxenminne alltså.:p

Lejonet & Björnens glassar är klart bra men om jag ska välja EN vanlig glass med pinne så får det bli en som Nestle tillverkar, den bör ha fått namnet After Eight, ja precis som mintchokladen alltså.

Jag är en riktig liten glassnörd, och då i synnerhet glassar av märket GB. Fast jämfört med min morbror som samlar på glasspapperena och varje års glasskarta så är jag tämligen normal. För den som är intresserad av GB som bolag och dess historia så kan jag rekommendera en uppsats som min morbror skrev när han studerade på Konstfack. GB:s sortimentaffischer

I bokväg så rekommenderar jag böckerna Glassnostalgi och Nostalgiboken om godis & glass. Två mycket bra och roliga böcker.

Min favorit bland klassikerna är Sandwich, och bland nyheterna Magnum Java.

Aah ! Puckglassen; min barndomsglass. Kan se den framför mig. Fyrkantig och pappret i något folieliknande material. Minns bara att den fanns i vanilj.
Och så Igloo (inte så god) och Top Hat (seg våffla).

Jag älskar Carte d'Ors Mascarponeglass. Helt fantastiskt god. GB Glace - Carte d'Or Klicka på Carte d'Or Selection och titta in Crema di Mascarpone.

Mascarponeglass har jag ätit så det räcker för en livstidskonsumtion !
Vansinnigt god men jag har förätit mig på den så nu får jag vänta några år innan det blir fler slick där.

Hehe, ja den är så pass god att man skulle kunna föräta sig på den. Nu innehåller den förvisso bara 8% Mascarpone, men mascarpone i sig är ju så otroligt fett (typ 80%!) så det är långt ifrån nyttigt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-19 12:42

En kollega till mig köpte en av de nya Magnumglassarna. Den kostade 22 kronor och kom i en liten låda. Jag kunde inte hålla mig för skratt när jag fick se glassen, det var minst sagt en liten Magnum. Jag har alltid förknippat ordet magnum med något stort och denna glass var allt annat än det. Kartongen känns onödig och miljöovänlig, men man kanske kan återanvända den som ett pennskrin.

För övrigt gjorde jag årets första besök hos Lejonet & Björnen (Glassfabriken) igår, Mums.

Lite offtopic: Varför är en kartong tillverkad av kartong miljöovänlig? Det är väl det miljövänligaste som finns?

Tillbaka till topic: Håller dock med dig om Magnums storlek och pris.

Min nya favorit är Nogger Nougat, den var mumsig.

Jag tycker en av de nya Magnum-glassarna (den med kola) var rätt god, men jag kan hålla med om att förpackningen känns lite överdriven. Ett sätt att höja priset ännu ett snäpp utan att ge mer glass för pengarna.

Jag fäller en stilla tår över att min favorit från förra sommaren, Magnus Colombia, har utgått ur sortimentet.

Det som är mest illa är ju att Magnumen i kartong faktiskt är mindre än de gamla.. Inte bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-19 20:24

Jag vet inte hur miljövänligt kartong är som material, men det känns som om mängden omslagsmaterial hade kunnat vara mindre och därmed mer miljövänligt. Den nya Magnumglassen kanske är god, det lär jag nog aldrig ta reda på dock och får skylla på snålhet. Jag kontaktade faktiskt GB angående deras taffliga försök till goda lakritsglassar och frågade då varför de inte bara tog tillbaka lakritspucken som var så god, jag blev dock rätt besviken när den kom tillbaka. Den var inte lika god som den var förr och det beror nog inte enbart på att jag blivit äldre utan mer på det nya receptet. Är det annars någon glass jag saknar så är det Snack, god som tusan.

Adrian: Jag åt idag en Magnum Colombia som inhandlades på ICA Kvantum. Det finns några stycken kvar i frysdisken åt dig också

Ursprungligen av Johan S:

Adrian: Jag åt idag en Magnum Colombia som inhandlades på ICA Kvantum. Det finns några stycken kvar i frysdisken åt dig också

Det låter utmärkt! Men samtidigt undrar jag: är det rester från förra säsongen? Glass tenderar att inte vara helt tipptopp (ursäkta skämtet) när den legat för länge.

Tog faktiskt ngt så enkelt som en piggelin här om dagen.

Ett mkt snabbt sätt att bli transporterad tillbaka till sin barndom....

(Känslan påminner om den som illustreras i den tecknade filmen om råttan som kan laga mat och provsmakaren som tar en sipp och vips är 7 år. Sitter till bords och hans mamma lagar soppa åt honom....)

Bevaka tråden