Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk, felformaterad?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag köpte en ny 250 gb hårddisk till min macbook, satte in den i ett externt kabinett och formaterade samt använde flyttassistenten för att få över min gamla 60 gb till den nya. Sedan satte jag in den nya i datorn. Allt har fungerat bra, förutom att den vid uppstart snabbt visar "mappen med frågetecknet" innan äpplet dyker upp. OCH, märkte jag idag, Photoshop har totalt lagt av. Det var omöjligt att starta, så tillslut avinstallerade jag det för att installera på nytt. Men då fr jag felmeddelande direkt, så fort trycker på setup dyker det upp en ruta som säger:

Systemkravsfel
Programvaran kan inte installeras eftersom filsystemet
på operativsystemvolymen inte stöds.

Jag har testat flera gånger efter omstart och reparation av volym med skivverktyget. Det är en helt legitim version av Photoshop CS3, hämtad som trial från adobes svenska sida.

Vad kan vara fel? kan jag ha formaterad hårddisken i fel format?
Den är i "GPT (GUID)" och filsystemet heter "Case-sensitive Journaled HFS+".

Mycket tacksam för svar.

Ville

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-04 18:55

Jag har gjort samma sak, får också upp mappen med frågetecknet precis när datorn startar. Har en svag misstanke om att det är för att EFI partitionen saknas (hade en 200 mb partition på min andra HD, finns inte på denna), men datorn verkar fixa uppstarten ändå.

Varför kör du case sensitive? Kan tänka mig att det är det Photoshop inte gillar.

1
Bevaka tråden