Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Redigera HD i nya iMac?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Imac G5, 2,1 GZ med 1 GB ddr2 ram, när jag skall redigera filmer i HD format i IMOVIE så är det segt som sirap, dvs nästan omöjligt.

Min fråga är om den senaste Imacen hanterar HD-formatet felfritt eller är t.o.m den för klen för detta format ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-04 14:39

Det beror lite på vilket format du jobbar i. Både HDV och AVCHD är grymt tunga format att jobba i. Nu är jag inte helt säker, men jag tror iMovie konverterar dessa till Apple Intermediate Codec vilket inte borde vara så krävande, men det kan vara så att senare iMovie versioner kör dessa format native och då förstår jag att din maskin går som sirap.

Jag har kört HDV på en Quad 2.5 G5 i FCP och även där känns det som att datorn går på knäna - mycket värre än när jag jobbar med okomprimerade format.

Generellt dock kommer en ny iMac totalt sopa mattan med den äldre G5 modellen du sitter med. Jag vågar säga den är 2-4 gånger så snabb, kanske mer i högupplösta spelsammanhang.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-06 18:09

AVCHD har Apple inte support på PPC i överhuvudtaget (G5 osv), där måste du ha en Intelmac (Gillar att formatet använder intel bit-order).

Idag har jag redigerat, för första gången, en HDFilm från min Canon HF-100 kamera i IMove och importering och redigering fungerade utmärkt. Då filmande jag i 1080i med runt 17Mbit/s - Inga problem. Sitter på en Mac Pro (2x2Ghz Dual Core) och 8Gigabyte RAM. Flyter på grymt bra.

Studiox, kul att läsa om praktiska erfarenheter från HD-redigering på Mac. Du får gärna dela med dig av ytterligare erfarenheter! Min tanke var att köpa en Mac mini (när det kommer en kraftfullare variant) och koppla den till en TV och till en hårddisk innehållande redigerad video i HD-format. Det bästa hade ju varit om Mac mini var så kraftfull att man kunde redigera i den.

DVCproHD flyter fint i min iMac 2.8 GHz med FW800. GOP-filer - t.ex. HDV och AVCHD - packar jag upp till Apple Intermediate. Att sitta och klippa GOP native är inte sunt - inte professionellt som jag ser det. Att sonka ner en pigg burk med sådan skit - när andra saker som pluggar etc behöver CPU/GPU - är inte rationellt. VILL man ha problem så är det ju en annan femma

Zimmerman, är FW800 ett krav, FW400 fungerar väl bra? Video som inte är HD går ju bra att redigera även om filerna ligger på en USB-hårddisk.

Jo, för tusan - FW400 är mera än tillräckligt...men om man klipper flera strömmar kan det börja hosta. Men - som sagt - för "vanlig" redigering så duger FW400 fint även för HD. DVCproHD är ca. 100 Mbit/s - FW400 är 400 Mbit/s (teoretiskt) - kanske 250-300 i praktiken. Så du ser - marginal finns. (egentligen kan flashalsarna bero på annat - men det är en lång historia - det funkar i alla fall)

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Zimmerman, är FW800 ett krav, FW400 fungerar väl bra? Video som inte är HD går ju bra att redigera även om filerna ligger på en USB-hårddisk.

Tack Zimmerman, en stilla undran: Det går ju bra att köra tillbaka DV-signalen till kameran (om inte kameran är EU-stympad) och via t.ex. en S-video-kabel se resultatet på en TV. Hur fungerar det när man kör HD?

fisheye, vilket operativsystem har du? Jag provade att stoppa in en filmsnutt i min hustrus iMAc G5, 1 MB med "en Tiger i tanken". Det gick riktigt smidigt. Antar att en IntelMac med mycket minne bör fungera bra för att redigera HD.

  • Medlem
  • 2008-08-04 13:13

Lånar den här tråden lite. Jag vill redigera vanlig DV alltså inte HD. Sitter på en powerbook g4, 1.5 GHz, 1.25 GB DDR SDRAM använder imovie 6.0.3 och det går verkligen segt som sirap. jag kan inte ens spela upp ett 20 sekundersklipp utan att det hackar. Har sänkt playback till standard(lägsta). Jag har endast 10 gig ledigt på hårddisken, kan det påverka? Nån som kan få lite fart på min imovie?

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2008-08-04 21:10

Precis som studiox har jag just gjort färdigt mitt första "iMovieprojekt" på min nya iMac, 2,8GHz, 24", 2GB DDR RAM. Inspelningen var gjord på Canon HF-10 i 1080i och det var verkligen smidigt jmf med det jag tidigare jobbat med i DV-format (Canopus+Premier på PC). HF-10 har USB2 utgång men det räcker ju långt. Förde oxå över några avsnitt från min gamla miniDV-kamera via firewire och det gick lika smidigt det, t.o.m. i samma projekt. Jag är mycket imponerad!

1
Bevaka tråden