Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inomhusfotografering - Vad rekommenderar du?

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 21:29

Jag provade lite inomhusfotografering på ett barnkalas. Det var rätt dåligt ljusförhållande och jag körde med min fasta 50/1.4 och den inbyggda blixten. Körde manuellt läge, bländare f2.2, ISO 125, slutartid 1/125 sek, blixtkompensation -0,7, centrumvägd fokus och continuous fokusering.

(Han på bilden sprang runt och jaga såpbubblor)

Råd eller förbättringstips tas varmt emot!

Bilderna nedan togs med ovanstående inställningar:

Senast redigerat 2008-07-06 22:44

Det första jag kan komma på är väl att du skulle kunna höja ISO'n för att få jämnare ljus i bilden. Balanserar man mot ljuset som redan finns i rummet ser det mycket naturligare ut, än om man som du kör nu i stort sett bara har ljus från blixten. Tar man det ett steg längre så kan man montera på ett färgfilter så blixtljuset får samma färgtemperatur som rumsbelysningen, kan man sin skit så syns det knappt att man använder blixt med den metoden.

Det andra är väl att perspektivet inte är särskilt smickrande, och att man gärna hade velat ha med bubblorna som jagas. Men jag förmodar att du har fler bilder från kalaset än den här. En andra titt på bilden ger intrycket att någon har gett honom en rak höger, och fotot är taget "i fallet".

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 21:45
Ursprungligen av irrelogical:

Det första jag kan komma på är väl att du skulle kunna höja ISO'n för att få jämnare ljus i bilden. Balanserar man mot ljuset som redan finns i rummet ser det mycket naturligare ut, än om man som du kör nu i stort sett bara har ljus från blixten. Tar man det ett steg längre så kan man montera på ett färgfilter så blixtljuset får samma färgtemperatur som rumsbelysningen, kan man sin skit så syns det knappt att man använder blixt med den metoden.

Det andra är väl att perspektivet inte är särskilt smickrande, och att man gärna hade velat ha med bubblorna som jagas. Men jag förmodar att du har fler bilder från kalaset än den här. En andra titt på bilden ger intrycket att någon har gett honom en rak höger, och fotot är taget "i fallet".

Ok, möjligen höja ISO lite grann. Det ska jag prova nästa gång. Är färgfilter samma sak som polarisationsfilter?

Ja, jag la nyss till en bild till där man ser honom jaga dessa bubblor. Tänkte att det skulle komplettera vinkeln i det första fotot.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 21:49

En annan grej som jag störde mig på var fokuspunkterna hamna bland de punkter i mittenområdet. Ska prova att styra dem manuellt nästa gång. Hade velat ha fokuspunkten vid ögonen i den första bilden ovan.

Att fota barn är (oftast) bäst att göra på barns nivå, ner på knä alltså.

Annars blir det lätt "flygfoto över barn" ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 21:55
Ursprungligen av Goflorp:

Att fota barn är (oftast) bäst att göra på barns nivå, ner på knä alltså.

Annars blir det lätt "flygfoto över barn" ...

Bra tips! Ja, jag satt dels på golvet och dels i en soffa. Försökte plåta, dricka kaffe och äta smarrig jordgubbstårta på samma gång.

Ursprungligen av Reisan:

Ok, möjligen höja ISO lite grann. Det ska jag prova nästa gång. Är färgfilter samma sak som polarisationsfilter?

Ja, jag la nyss till en bild till där man ser honom jaga dessa bubblor. Tänkte att det skulle komplettera vinkeln i det första fotot.

Lite grann? Så mycket som det behövs! 400, kanske till och med 800 skulle jag kört på.

Blixtar tillbehör Nikon Färgfiltersats SJ-1 till SB-800 är ett exempel på en färgfiltersats för blixtar. Det går iofs att använda polarisationsfilter på blixtar, men det ger en annan effekt.

Den andra bilden är lite underexponerad. Som sagt, höj ISO'n! Hade jag hunnit så hade jag också tagit en stående bild där.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-06 22:32

Tycker nog du fångat det bra.. men som sagt ner på knä och lek i samma höjd som ett barn är ... pucha upp till 800 är nog inget större problem .. men med Barn är det rätt ok att försöka ha nån typp av blick kontackt för att göra bilden lite mer levande..
( Tänkte på bubblorna som nu blev ett typp av centrum)
vet inte när det gäller ditt hus men har du möjlighet att springa med spott sökningen ,,
på bakstyckett?? kan vara en fördel vart du vill sätta focus punkt. samt i det fallet köra (C)
kanske är en fördel..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 22:40
Ursprungligen av Trisen:

vet inte när det gäller ditt hus men har du möjlighet att springa med spott sökningen ,,
på bakstyckett?? kan vara en fördel vart du vill sätta focus punkt. samt i det fallet köra (C)
kanske är en fördel..

Ja, jag har möjlighet att förflytta fokuspunkten manuellt mellan de olika fokuspunkterna i sökaren, med navigeringsplattan på bakstycket. Ska prova detta nästa gång och även höja ISO:n.

Håller med dem andra, var inte rädd för att skruva upp ISOn. Dem flesta kamerorna har väldigt bra brushantering numera så skriver du inte ut större än A4 så skall du inte vara rädd att höja upp till 800.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-06 22:41
Ursprungligen av BeachMagnus:

Håller med dem andra, var inte rädd för att skruva upp ISOn. Dem flesta kamerorna har väldigt bra brushantering numera så skriver du inte ut större än A4 så skall du inte vara rädd att höja upp till 800.

Jag höjde från 100 till 125. Det är väl en bra början! Ja, jag ska börja använda ISO-nivåerna mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 00:53

100 till 125 är ett tredjedels bländarsteg och meningslöst. Var inte så jävla lagom. Höj till 400 så det blir lite skillnad.

Angående fokusen, sätt fokuspunkten i mitten, fokusera på ögat, komponera om och skjut! Då får du alltid fin fokus, men man får vara snabb när man fotograferar barn, annars har de flyttat på sig när man har komponerat färdigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-12 02:31
Ursprungligen av Ford Prefect:

Angående fokusen, sätt fokuspunkten i mitten, fokusera på ögat, komponera om och skjut! Då får du alltid fin fokus, men man får vara snabb när man fotograferar barn, annars har de flyttat på sig när man har komponerat färdigt

Ja, det var ett mycket bra tips. Har funderat på det där med att sätta fokuspunkten i mitten och komponera om. Men som du nämner så gäller det att vara snabb när det gäller lekande barn. Eller andra motiv som rör på sig. Det är oftast ögonen som blir oskarpa och det är ögonen som jag helst vill ha skärpan. Speciellt när de tittar in i kameran.

Ursprungligen av Ford Prefect:

Angående fokusen, sätt fokuspunkten i mitten, fokusera på ögat, komponera om och skjut! Då får du alltid fin fokus, men man får vara snabb när man fotograferar barn, annars har de flyttat på sig när man har komponerat färdigt

Var väldigt försiktig med omkomponering efter fokusering då detta flyttar skärpeplanet. Ju större sensor/film du har och kortare skärpedjup du använder, desto försiktigare bör du vara.
Träna på att tänka på att skärpeplanet flyttar sig och kompensera mot detta. Det är väldigt svårt, men det enda man kan göra om det ska gå riktigt snabbt.

Ursprungligen av martin_stenmark:

Var väldigt försiktig med omkomponering efter fokusering då detta flyttar skärpeplanet. Ju större sensor/film du har och kortare skärpedjup du använder, desto försiktigare bör du vara.
Träna på att tänka på att skärpeplanet flyttar sig och kompensera mot detta. Det är väldigt svårt, men det enda man kan göra om det ska gå riktigt snabbt.

Har du lust att utveckla hur du menade med skärpeplanet? Hängde inte helt med, Om man har tagit fokus på ett objekt en meter från kameran och sedan komponerar om så ligger väl fokus fortfarande en meter bort? Även om objektet kanske är i hörnet av en bild istället för mitten?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-27 20:34
Ursprungligen av Ford Prefect:

Har du lust att utveckla hur du menade med skärpeplanet? Hängde inte helt med, Om man har tagit fokus på ett objekt en meter från kameran och sedan komponerar om så ligger väl fokus fortfarande en meter bort? Även om objektet kanske är i hörnet av en bild istället för mitten?

Jag uppfatta det som att han syftar på motiv som rör på sig.

Ursprungligen av Reisan:

Jag uppfatta det som att han syftar på motiv som rör på sig.

ahh, typ barn då Ja man får vara snabb helt enkelt

tumregeln däremot att om det är nått som det skall vara skärpa på - så är det ögonen .

Senast redigerat 2008-07-14 22:12
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-14 17:49

Ja, förhoppningsvis kan jag träna på detta framöver. Får ragga upp lite "offer" med ögon. Närmsta offret blir min rätt fotovana katt, den stackaren. Haha.

Även jag har vart alldeles för orolig för brus vid hög iso. Jag har nu överkommit den rädslan och har inga problem med att gå upp till 1600 (har en d40x som, enligt mitt tycke, har en himla bra brusreducering på höga iso).

Här nedan har ni ett porträttexempel på iso 1600. Inte så pjåkigt va?

Flickr Photo Download: Smile

Inte börjat ens pilla med ISO och driva iväg uppåt i ISO-talen än....

Men det kommer. Pumpernickle, bilden var kanon... verkar som om brusreduceringen gör sitt jobb bra.

Tack Goflorp. Har du inte börjat "pilla" med ISO än så är det hög tid

Det finns sådana enorma vinster att göra när det gäller slutartider. Jag trodde själv, i min enfald, att mitt fasta 50mm f/1.8 skulle vara tillräckligt ljusstarkt för att klara inomhusfestbilder på ISO 100. GLÖM DET! Slutartiderna är inte ens i närheten. Nu känner jag mig ganska trygg med att låta kameran göra ISO-valet.

En bra grej med min d40x är att det faktiskt går att ställa in vilken den lägsta accepterbara slutartiden är, sedan justerar kameran ISO efter denna parameter. Suverän funktion.

...På min nya kamera (fick den idag).....

...på min förra var det rätt utforskat.

Pentaxen har program som låter mig välja såväl bländare som tid och sedan matchar den ISO - rätt käckt.
AUTO-läget för ISO kan dessutom tvingas in mellan gränser (ex 400-1600, 100-800 etc)

Det jag inte gjort är att göra en bunte exponeringar i lite dåligt ljus för att kolla av var min egen toleransnivå för brus ligger...
Men det kommer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-15 05:44
Ursprungligen av Goflorp:

Pentaxen har program som låter mig välja såväl bländare som tid och sedan matchar den ISO - rätt käckt.
AUTO-läget för ISO kan dessutom tvingas in mellan gränser (ex 400-1600, 100-800 etc)

Det jag inte gjort är att göra en bunte exponeringar i lite dåligt ljus för att kolla av var min egen toleransnivå för brus ligger...
Men det kommer.

Jag ska också utforska det här. Dels att vänja mig vid högre ISO-tal och dels att använda programvalet där kameran väljer ISO och funktionen för att avgränsa ISO-vidden.

Då jag personligen utan att tveka tolererar T-Max 3200 och pressad Tri-X är brusnivåerna runt ISO 1600 på en K10D lappri. Bara att köra hårt. Varför inte utnyttja bruset som en tillgång - tona bilderna i sepia/svartvitt/valfri kulör, hetsa upp kontrast och lägg på lite extra "film grain" i Photoshop... ? Experimentera med rödfilter m.fl. "svartvita" filter inne i Photoshop liksom justeringslager med "gradient map" kombinerat med exvis "hard light".

Bara det inte blir suddigt pga skakningoskärpa (rörelseoskärpa kan dpck vara ett plus i vissa lägen).

ISO-avgränsningen är ju enkel, kolla om du trycker in Fn-knappen.
Välj ISO genom att gå ett klick höger på väljaren.

Se till att välja AUTO.

om du nu rullar på främre rullen så styr du Nedre ISO (Min) begränsnig, Bakre rullen styr Övre begränsning (Max). At ställa in att AUTO skall pendla mellan 100 och 800 går på fem sekunder. Så jäkla smart tänkt.

Det borde vara en baggis för dig att ställa ISO = AUTO(400-1600) när du tar inomhusbilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-15 21:11
Ursprungligen av Goflorp:

ISO-avgränsningen är ju enkel, kolla om du trycker in Fn-knappen.
Välj ISO genom att gå ett klick höger på väljaren.

Se till att välja AUTO.

om du nu rullar på främre rullen så styr du Nedre ISO (Min) begränsnig, Bakre rullen styr Övre begränsning (Max). At ställa in att AUTO skall pendla mellan 100 och 800 går på fem sekunder. Så jäkla smart tänkt.

Det borde vara en baggis för dig att ställa ISO = AUTO(400-1600) när du tar inomhusbilder.

Testade nyss att ställa in ISO-vidden. Fick inte det att funka först och kollade hastigt i manualen. Funkar inte i M-läget. Men funka jättebra i Av- och Tv-läget. Med bländaren vidöppen med mitt fasta 50/1.4 och takgränsen på ISO 1100 så fick jag ner slutartiden till 1/45 och det är helt ok i ett mörkt rum med endast en liten bordslampa tänd. Och jag riktade kameran bortifrån lampan och in i rummet. Bilden blev väldigt ljus. Och det såg inte brusigt ut när jag zooma in. Imponerande. Ska höja takgränsen till 1600. Tror smärtgränsen går där, men jag får testa och se.

Senast redigerat 2008-07-15 21:24

Goflorp - hehe, det var ju lite förmätet kanske, så klart du har koll. Verkar ju vara himla flexibelt att sätta ISO-gränsvärden med Pentaxen. Det är den typen av grejer som jag kan sakna lite med min d40. Det mesta går att styra med knappar men nämnda gränsvärden måste jag in och pilla i menyn för att ändra.

Upptäckte dock (bara efter ett års användande) att f-knappen kan styra vitbalans vilket är helt suveränt!

Ursprungligen av pumpernickle:

Goflorp - hehe, det var ju lite förmätet kanske, så klart du har koll. Verkar ju vara himla flexibelt att sätta ISO-gränsvärden med Pentaxen. Det är den typen av grejer som jag kan sakna lite med min d40. Det mesta går att styra med knappar men nämnda gränsvärden måste jag in och pilla i menyn för att ändra.

Jag har lagt ISO-inställningen på knappen för självutlösaren på min D40, så det går på knappa sekunden att ändra känsligheten.

Bevaka tråden