Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: byte av operatör i okt -08

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MacWorld, Anders Lundberg:

Kortvarig ensamrätt till iPhone för Telia

RYKTE En anonym tipsare har uppgett till MacWorld att Telia mycket riktigt har tillförhandlat sig ensamrätt på iPhone, men denna ska vara kortare än på många andra håll.

En tipsare som vill vara anonym har gett intressanta upplysningar till MacWorld. Enligt denne har Telia precis som det hittills verkat lyckats få ensamrätt för iPhone i Sverige.

Till skillnad från AT&T och flera av de tidiga samarbetspartnerna ska Telias kontrakt med Apple dock ha en betydligt kortare tidsbegränsning – närmare bestämt bara tre månader. Därefter kommer fältet bli fritt för övriga operatörer att subventionera telefonen som de vill.

Läs mer på: macworld.idg.se/2.1038/1.170948
Källa: MacWorld Sverige

Låter rätt så troligt, i andra länder komemr ju flera operatörer sälja iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 12:51

Jag är lite skeptisk. Antingen har man ingen exklusivitet alls, eller så sträcker den sig över lång tid. Låser Apple iPhone till Telia i bara fyra månader så tror jag att alla dem som tvingas byta operatör blir väldigt sura. Det blir liksom ingen bra publicitet på det sättet.

Kanske kunde vara lämpligt att länka till Macworlds artikel och inte kopiera den rakt av här?

edit: nu länkas det som det ska efter denna diskussion.
Baron, Admin

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-07 15:54

Det kan vara sant. I Tyskland så gäller iPhone erbjudandet till och med slutet på september. Kanske är det ett trick för att få så många som möjligt att binda med ett abonnemang på kort tid men det kan också vara så att deras exklusiv avtal gäller endast 3 månader.

//Rob

Det här låter ju bara helt underbart. Telia får alla idioter att binda sig i två år på skräpabonnemang medans man själv kan binda sig till ett vettigt Tele2-abonnemang i Oktober

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-08 01:41

Jag kom att tänka på att om nu exklusiva avtalet gäller endast till och med oktober så passar det också rätt bra för dom som vill ge bort en iPhone i julklapp. Just nu måste man teckna avtal vilket kanske inte är så smart att göra i någon annans namn eftersom den personen måste då betala för ett avtal som han kanske inte vill ha eller behöver. Men vi får se. Jag hoppas i alla fall att Apple släpper iPhonen fritt från och med oktober.

//Rob

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-07-08 09:14

PeeMan: Du är rätt tröttsam ;);););););););)

Ursprungligen av scim:

PeeMan: Du är rätt tröttsam ;);););););););)

Min mamma säger att jag är underbar

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-08 23:24
Ursprungligen av PeeMaN:

Min mamma säger att jag är underbar

Ett bevis på att kärleken är blind.

Retas bara, ta inte illa upp.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-08 09:28

Jag är skeptisk. Förmodligen ett rykte som sprids av någon av de andra operatörerna som inte vill bli av med sina kunder.

Vill själv bestämma operatör och telefon (och vem jag vill ringa).

Att länka verkar vara ok - skall tänka på det i framtiden!

Får hoppas på att den kommer att säljas olåst. Intressanta tankar både om andra operatörers säljknep och ev julklapp!

Funderar på att köpa mig en ny bil - Är jag bunden att tanka på Preem då?
Att Nokia inte vill sälja SE är en sak men att teleoperatörer inte får sälja vilka telefoner som helst är helt horribelt! (Amerikansk dubbelmoral är vad det är! Kapitalism handlar i USA mer om att söka sig en monopolställning!)

Men ingen vill ju egentligen vänta 3 månader! Det är ju typ 100 dagar! (100 låter mycket mer än 3..)
Hoppas vi får se mer säker info snart

Senast redigerat 2008-07-11 23:29
  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-07 22:19

då har det snart gått hundra dagar, vad säger ryktena?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 17:51
Ursprungligen av thor:

då har det snart gått hundra dagar, vad säger ryktena?

De har aldrig haft någon ensamrätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-07 22:30

Är det inte dags att förbjuda billiknelsen snart då den aldrig fungerar?

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-08 17:58

är det ryktet eller sanning?

Ursprungligen av thor:

är det ryktet eller sanning?

Det är citat från Telia, hittar dock inte artikeln på IDG.se.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 16:30
Ursprungligen av thor:

är det ryktet eller sanning?

Sanning, teliachefen har uttalat sig i en intervju för ett tag sedan.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-09-21 19:30

fan nu vill man att rykterna ska börja droppa in, ofta så stämmer dom ju. Tele2 nu får ni börja läcka

När jag sa upp mitt 3-abonnemang här om veckan med anledning av iphone så sa kundtjänst att även dom skulle ha iphone för försäljning snart tillsammans med abonnemang utformade därefter. Men dom kunde inte säga mer ingående vad snart innebar. Däremot var hon väldigt tydlig med att påpeka att dom skulle vara billigare än telia som tydligen är dyrast på marknaden. Jo tjena ha det bra, sa jag...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-22 06:31
Ursprungligen av lillen2:

När jag sa upp mitt 3-abonnemang här om veckan med anledning av iphone så sa kundtjänst att även dom skulle ha iphone för försäljning snart tillsammans med abonnemang utformade därefter. Men dom kunde inte säga mer ingående vad snart innebar. Däremot var hon väldigt tydlig med att påpeka att dom skulle vara billigare än telia som tydligen är dyrast på marknaden. Jo tjena ha det bra, sa jag...

De säger vad som helst för att inte bli av med kunder och tyvärr vet de oftast inte vad de pratar om.

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-09-22 17:13

man får alltid utgå från att "ingen" vet när det gäller apple

Nu säljs iPhone olåst via apple store i hongkong
Apple Store (HongKong) - iPhone 3G
Nu får vi bara hålla tummarna för att Felia får sällskap
//Kidmaster

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-28 22:34
Ursprungligen av Kidmaster:

Nu säljs iPhone olåst via apple store i hongkong
Apple Store (HongKong) - iPhone 3G
Nu får vi bara hålla tummarna för att Felia får sällskap
//Kidmaster

Ja, du är först med detta. Finns ett gäng trådar om detta redan...

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-10-06 08:23

Man väntar, väntar och väntar... men när släpps den fri eller med övriga operatörer?

/Johan

Ursprungligen av onlyj:

Man väntar, väntar och väntar... men när släpps den fri eller med övriga operatörer?

/Johan

Ingen vet.
Eventuellt aldrig.
Ingen annan än telia verkar intresserade att betala priset.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 21:11
Ursprungligen av onlyj:

Man väntar, väntar och väntar... men när släpps den fri eller med övriga operatörer?

/Johan

Det är upp till de andra operatörerna gissar jag på.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-10-07 11:27

Blir det ingen annan operatör så kommer jag hata telia, för evigt.

Bevaka tråden