Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken mac?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har precis gjort mitt kanske livs största (?) beslut. Jag skall satsa på musiken, på hobbynivå till att börja med iaf. Har precis köpt min första synth

Angående dator så har jag redan en, PC. Grym speldator men känner att jag inte behöver detta nu, dessutom skall ju Mac vara bättre till ljudproduktion. Vad gäller program jag skall jobba med har jag inte bestämt än, men alternativen finns alla till Mac så där är det inga problem.

Frågan nu är vilken Mac jag skall köpa. Jag säljer min gamla dator och köper Mac för pengarna!
Det jag vet är att jag vill ha en Intelbaserad dator. En MacBook Pro är lite för dyr i nuläget, MacBook har lite för liten skärm, men det hade varit juste med något bärbart.
Det som återstår då är iMac eller Mac mini.
Hur mycket kräm behövs i en musikdator? Kommer möjligen att införskaffa mig ett ext. ljudkort i framtiden och skall alltså vara redo för detta. Vad för anslutning kräver ett ljudkort? USB-2? Firewire-400? Eller är det att föredra Firewire-800, vilket Mac mini saknar.
Hur mycket minne krävs för att köra vanliga musikprogram, Reason, Logic, Cubase etc.?
Hur mycket ljud vad normal användning avger de?

Posta gärna egna erfarheter av dessa datorer.

Tacksam för svar,
Josef Gottlander

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-13 14:00

En ny MacMini med 1 Gb ram och du kan göra vad du vill utan för mycket investering. iMac är mycket mer komplett dock - skärm, tgb & mus, allt i rätt design, ingår. Den är även lättare att expandera minnet på senare. Å andra sidan börjar 2 Gb bli gängse som standard, så det skadar ju inte att ha så pass tilltaget minne redan från början.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-07-13 14:13

Välkommen Josef!

Som PF skriver så är nog en iMac att rekommendera. Samt som sagt 2 gb minne bör du nog minst ha i maskinen också.

Programmen beror nog lite på vad för musik du tänkt göra men både Logic och Reason är oförtjänt billiga mot vad de presterar. Eftersom du köpt en extern synth redan antar jag att du vill använda den också och då får nog Logic försprång skulle jag tro. Men du kan inte gå fel, testa i en butik vilket som känns mest snabbjobbat och kör på det. Massor av musiker levererar i alla de program du skriver om.

Kör hårt!
D.

Jag håller med, iMac är grejen. Var dock säker på att du skaffar en med rätt Firewire-chip, annars kan det bli surt med Firewire-ljudkort.

Sen vill jag väl påpeka att det är väldigt få ljudkort, i nuläget, som använder sig av Firewire 800, så det är inte ett problem. En annan fördel är att det verkar vara som att processorn i Mac Mini'n är socketad och moderkortet har stöd för alla processorer med samma socket. Dvs, du kan uppgradera! (Och ja, många ha gjort det framgångsrikt. Googla!)

Men samtidigt, skärmen i iMacen är grymt bra. Om du inte känner dig pressad på pengar och vill ha bra grejer, satsa på den!

  • Medlem
  • 2008-07-14 01:21

Vet inte om det framgick så tydligt men tänkte du sälja speldatorn och skaffa en mac istället ?
Om så är fallet så får du fråga dig om du vill sluta spela alt. kolla så att spelen du vill spela finns för mac.
Sen är det väl inga problem att använda PCn för musikproduktion om du inte prompt ska använda något av de sequencers som bara finns för mac.
Jag skulle råda dig att ta en ordentlig funderare på vad du vill göra med datorn så att du inte bara springer iväg och skaffar en mac, "bara" för att man ska ha en sådan för musikens skull.
Kommer du fram sen till att det ändå är en mac du ska ha så absolut. Men det finns inget som säger att det måste vara en mac för att skapa musik.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-14 09:00
Ursprungligen av Haplo:

Vet inte om det framgick så tydligt men tänkte du sälja speldatorn och skaffa en mac istället ?
Om så är fallet så får du fråga dig om du vill sluta spela alt. kolla så att spelen du vill spela finns för mac.
Sen är det väl inga problem att använda PCn för musikproduktion om du inte prompt ska använda något av de sequencers som bara finns för mac.
Jag skulle råda dig att ta en ordentlig funderare på vad du vill göra med datorn så att du inte bara springer iväg och skaffar en mac, "bara" för att man ska ha en sådan för musikens skull.
Kommer du fram sen till att det ändå är en mac du ska ha så absolut. Men det finns inget som säger att det måste vara en mac för att skapa musik.

Ja det här blev jag också lite fundersam över. Det finns liksom ingen magisk "allt-låter-bättre"-funktion i en mac, och en redig speldator har ju (antagligen) bra mycket bättre prestanda än en mac. Om du tänker inte tänker köra logic eller någon annan mjukvara som enbart finns till MacOS så bör du fundera en sväng om vad du behöver i datorväg och varför. Lite billigare att bara skaffa ett hyggligt ljudkort än att köpa en ny dator

Ursprungligen av geminister:

Jag håller med, iMac är grejen. Var dock säker på att du skaffar en med rätt Firewire-chip, annars kan det bli surt med Firewire-ljudkort.

Då blir det till att vänta (tills de byter tillbaka till Texas Instrument);

Agere iMac - Google-sökning

Sikta på en MBP eller MP om du ska göra musik.

  • Medlem
  • 2008-07-14 01:34

Det är bra att komma ihåg att man nu för tiden inte behöver välja plattform utan kan köra både Windows och Mac OS X på samma maskin. Till och med samtidigt om man så önskar. Det kräver visserligen dels att man skaffar en mac (det går alltså inte på en pc) och dels att man köper en Windowslicens separat. Ska man köra Windowsprogram och Mac OS samtidigt krävs ytterligare programvara.
Välkommen till 99.se/mac om du vill veta mer.

Bra länkar:
Windows på Mac - 99.se
Allt om spel - 99.se
eMac och iMac - 99.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-14 12:43
Ursprungligen av Baron:

(det går alltså inte på en pc)

Jodå, det går, vissa har lyckats, men det är inte riktigt tillåtet att använda OS X på det viset, sedan är det förmodligen extremt komplext att få det hela att rulla lika stabilt som en riktig Mac. Jag har iaf inget intresse av att ge mig på projektet.

  • Medlem
  • 2008-07-14 12:51
Ursprungligen av PF:

Jodå, det går, vissa har lyckats, men det är inte riktigt tillåtet att använda OS X på det viset, sedan är det förmodligen extremt komplext att få det hela att rulla lika stabilt som en riktig Mac. Jag har iaf inget intresse av att ge mig på projektet.

Visst går det, men det är extrem överkurs och dessutom ett licensavtalsbrott.

Ursprungligen av PF:

Jodå, det går, vissa har lyckats, men det är inte riktigt tillåtet att använda OS X på det viset, sedan är det förmodligen extremt komplext att få det hela att rulla lika stabilt som en riktig Mac. Jag har iaf inget intresse av att ge mig på projektet.

En lätt överdrift enligt mig då det inte alls är särskilt komplicerat och det går oftast helt smärtfritt och är lika stabilt som på en Mac.

Googla på "hackintosh" och du får en miljon träffar...

hackintosh - Google-sökning

Tack för svar.

Verkar som jag var lite otydlig när det gäller datorbyte. För det första så är det inga stora summor pengar jag kommer att lägga ut eftersom jag kommer att få rätt mycket för min dator och sedan är det bara att lägga ett par tusen emellan så har jag en iMac, ja det blir en iMac.

Vad gäller spel så spelar jag knappt på den längre, bara ett infall jag fick när jag köpte den att det hade varit roligt att spela om jag kände för det, men jag kan lika gärna vara utan.
Och skulle jag känna för att spela går det ju ändå att spela på en iMac

Vad gäller windows så är inte det ett alternativ eftersom jag i vanliga fall kör linux, förutom för tillfället då jag testar olika musikprogram som jag hade lite problem med att emulera i linux. Dessutom tyckte jag att det var lite omständigt att köra de musikprogram som finns för linux, Ardour, Wired, Aeolus, etc. om jag ens fick de att fungera över huvudtaget. Och efter att ha kört linux i flera år vill jag inte använda windows, så Mac får det bli. Dessutom går ju linux förövrigt att köra på allt så kanske kör jag bootcamp och har en ubuntuinstallation vid sidan av MacOSX.

Så vid slutet av månaden vid löningen (:D) säljer jag min dator och köper en iMac med 2Gb minne för pengarna jag får.

Tack för era svar,
en förväntansfull framtida macanvändare :),
Josef

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-14 11:19

Ja vill man ha ett *nix för musikproduktion är ju OSX jäkligt bra

Håller helt med att musikprogrammen för linux har en bra bit kvar tills det blir riktigt vettigt. Synd det, hade varit gött om det kom fram nåt alternativ som funkade bra under linux.

Kör hårt, en iMac är riktigt go som musikstation Att tänka på är att 24" iMac har en mycket bättre skärm än 20", så jag skulle rekommendera en sån. Kanske är åtgärdat nu förvisso, men äldre modeller av iMac så var ljusstyrka/färg bra mycket sämre på en 20" än en 24".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 11:18

Jo, jag kollade runt på de sidorna ett tag, men den instruktion jag hittade där (på ett forum, en klistrad tråd om "how to") verkade ju hur komplex som helst. Men jag kanske missade något vitalt.

1
Bevaka tråden