Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppStore: kryptering för iPhone?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina gamla SE-lurar hade ett s k "kodminne", där man kunde lägga in sånt som PIN-koder, portkoder m m på ett någorlunda säkert sätt. Detta är en av de saker jag saknar på min nya iPhone. I AppStore har jag hittat en enda tillämpning för detta. Den heter SplashID, kostar 75 kr, men har fått dåliga kundrecensioner.

Vet någon nån annan säker lösning? Eller finns det någon som kan fixa till något och lägga upp på AppStore? (Finns redan svenska bidrag på helt andra områden, t ex det utmärkta Vecka). Själv skulle jag föredra något enkelt fritextprogram; en lösenordsförsedd version av Anteckningar vore perfekt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-15 20:42

1password för iphonen ser riktigt bra ut.

Detta är en av de grejer jag verkligen saknar i min iphone.

Även Password Wallet jobbar på en version för App Store enligt hemsidan.

(Dock måste jag säga, som gammal trogen PW-användare som numera använder både det och 1Password, att 1Password verkar ligga mer i framkanten när det gäller att utveckla bra finesser.)

(Såg just att det finns ett eget forum för iPhone-program: bra! Flytta gärna den här tråden åxå! Men så länge den ligger kvar, måste jag ju svara här...)

Har kommit ett program till av samma slag: Mecrets. Kostar också 75 kr, precis som SplashID. Är det bara bra, är ju inte det nåt rövarpris. Enda recensionen hittills av Mecrets är i alla fall positiv, vilket alltså inte gällde SplashID.

Ursprungligen av elgenper:

(Såg just att det finns ett eget forum för iPhone-program: bra! Flytta gärna den här tråden åxå! Men så länge den ligger kvar, måste jag ju svara här...)

Flyttad.

Någon som köpt Mecrets och testat ännu?

Ursprungligen av keptang:

Någon som köpt Mecrets och testat ännu?

Det har just kommit ett tredje alternativ (ja, fjärde med iPassword), som heter eWallet. För min del väntar jag nån vecka och ser vilka recensioner som flyter in.

75 kronor är iofs inte mycket att bråka om, men det är inte så kul att behöva byta efter "driftsättningen".

Ursprungligen av elgenper:

....
75 kronor är iofs inte mycket att bråka om, men det är inte så kul att behöva byta efter "driftsättningen".

ÄSCH!!!! I förrgår läste jag ytterligare en recension om SplashID som tydde på att man avlusat den, och köpte den för dessa 75 kronor. Sen laddade jag också ner demon av programmet för Mac och satte mej att lägga in info i det.

Bökigt, onödigt komplicerat med alla dessa typer av poster och fält, så jag orkade bara lägga in ett par grejor den kvällen. Men det fungerade onekligen, och synkningen med luren gick utan problem. Så endera kvällen skulle jag väl ta ett ryck och lägga in resten....

Sen, i dag, såg jag att 1Password fanns på AppStore, och var GRATIS!! Klart jag installerade det för att prova, likaså Mac-demon.

Och, efter en kvarts provning insåg jag ju att här var LÖSNINGEN! Jag kommer inte ens att starta SplashID nån mer gång, betalt eller ej (75 spänn = 3 dubbla espresso eller en anständig lunch; förargligt men uthärdligt).

1Password är mycket enklare att lägga in saker i. Det har den geniala finessen med två säkerhetsnivåer (varenda portkod o diskussionsgruppslogin behöver inte vara lika väl skyddad som kreditkortsdetaljer eller PayPal-login), så de enkla grejorna kan öppnas med fyra siffror på en knappsats. Man kan (på Mac:en) hantera backupper och även exportera till helt öppna format, t ex textfiler (att lägga i en krypterad skivavbild på ett USB-minne i kassaskåpet) för att komma åt informationen om nu själva programmet skulle försvinna; det går inte med Splash, där är infon inlåst i ett eget format, och man vet inte ens var...

Därtill kommer alla fördelar med autologin, formulärfylleri m m.

OCH, tro det eller ej: jag ska t o m kunna importera de saker jag redan hunnit lägga i SplashID till 1Password, och slipper knappa in dem igen. Det är nog värt de där tre dubbla espresso....:p

M a o: mitt bestämda råd är att strunta i allt annat och gå på 1Password först som sist!

1
Bevaka tråden