Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G/3Gs, Repor och Sprickor i plasten

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-27 21:41
Ursprungligen av foccus:

Är det nån som vet vad som gäller om man köpt telefonen från halebop, är det samma vilkor som hos Telia? Kan man lämna den till Telia eller måste man skicka in den till halebop?

Vänd dig till Halebop.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-08-10 16:35

Jag har upptäckt två spricker vid switchen till ljudlöst... Garantin har precis gått ut, men sprickorna har varit där i ca 3 månader drygt. Alltid använt skydd. Gäller konsumentköplagen?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-10 16:46
Ursprungligen av Borgvall:

Jag har upptäckt två spricker vid switchen till ljudlöst... Garantin har precis gått ut, men sprickorna har varit där i ca 3 månader drygt. Alltid använt skydd. Gäller konsumentköplagen?

Den gäller i 3år.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-10 18:35
Ursprungligen av Borgvall:

Jag har upptäckt två spricker vid switchen till ljudlöst... Garantin har precis gått ut, men sprickorna har varit där i ca 3 månader drygt. Alltid använt skydd. Gäller konsumentköplagen?

Varför anmälde du inte dem direkt?

Man måste lämna in den inom skälig tid, oftast 2mån.

TIllvägagångssätt spricka i skal

Hej!

Antar att det redan finns någon tråd om detta, hade dock svårt att hitta något relevant.
Har fått en liten spricka rakt igenom plasten vid sidan om min iPhone 3gs. Sprickan sitter längst upp vid volymknappen på sidan. Har aldrig tappat telefonen eller dylikt så jag förstod först inte hur den kan ha spruckit. Har nu läst lite på nätet och det verkar som det är ett hyffsat vanligt problem med iPhone.

Någon här som har erfarenhet av Telias bemötande ang. garanti på det här problemet?

Sedan undrar jag över hur det blir om det är så att telefonen blir utbytt mot en ny. Hur blir det med alla Apps som jag betalat för? Måste jag köpa dom igen och således betala för det, eller kan man på något sätt säkerhetskopiera dom och överföra till den nya telefonen?
Kontaktbok, kalender m.m. Undrar samma sak där, hur gör jag för att få över detta till en ny telefon?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-14 22:15
Ursprungligen av Krille84:

Hej!

Antar att det redan finns någon tråd om detta, hade dock svårt att hitta något relevant.
Har fått en liten spricka rakt igenom plasten vid sidan om min iPhone 3gs. Sprickan sitter längst upp vid volymknappen på sidan. Har aldrig tappat telefonen eller dylikt så jag förstod först inte hur den kan ha spruckit. Har nu läst lite på nätet och det verkar som det är ett hyffsat vanligt problem med iPhone.

Någon här som har erfarenhet av Telias bemötande ang. garanti på det här problemet?

Sedan undrar jag över hur det blir om det är så att telefonen blir utbytt mot en ny. Hur blir det med alla Apps som jag betalat för? Måste jag köpa dom igen och således betala för det, eller kan man på något sätt säkerhetskopiera dom och överföra till den nya telefonen?
Kontaktbok, kalender m.m. Undrar samma sak där, hur gör jag för att få över detta till en ny telefon?

Tack på förhand!

Alla dessa frågor finns besvarade massvis med gånger...

Ursprungligen av zappee:

Alla dessa frågor finns besvarade massvis med gånger...

Jo, jag fick höra det. Jag har dock prövat att söka, men får ingen klarsida i hur man flyttar över alla inställningar och filer från en iphone till en annan iphone om man vill behålla köpta program m.m

Du kan kanske vara vänlig och länka till någon berörd tråd?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-16 10:01
Ursprungligen av Krille84:

Jo, jag fick höra det. Jag har dock prövat att söka, men får ingen klarsida i hur man flyttar över alla inställningar och filer från en iphone till en annan iphone om man vill behålla köpta program m.m

Du kan kanske vara vänlig och länka till någon berörd tråd?

Vi kan börja med support.apple.com.

iPhone: Överföra information från din nuvarande iPhone till en ny iPhone

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-01-13 22:24

Flyttade 2 inlägg till denna tråd.
Krille84, starta gärna nya trådar men använd FÖRST sökfunktionen.
Svaren på de frågor som du ställe finns redan besvarade.

Mvh Kainen
-Administrator

  • Medlem
  • sthlm
  • 2010-01-14 15:41

Men man kan inte lita på reptesten. Jag har invisbile shield på framsidan på min iPhone och jag har fått repor på plasten som syns rätt mycket. Jag får väl vara glad att det inte är displayen som skadas utan plasten men jag har ändå varit väldigt försiktig så tycker det är mycket märkligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-11 23:20

Nån som har erfarenheter från hur vita spruckna iPhones hanteras via olika operatörer? Är återförsäljare för iPhone och skickade häromdagen in en vit 3Gs med sprickor i skalet, precis som på min gamla 3G som aldrig varit i golvet eller liknande. Av Telenor kommer ett kostnadsförslag för utbytesenhet då de menar att det är yttre åverkan. Det konstiga var att när jag pratade med Telenor (dit lurarna skickas) så menade reparatören att sprickorna var för stora för att falla inom Apples garanti. Jaha, så vad är egentligen en OK spricka då? Har det blivit officiellt erkänt från Apple att de vita (och svarta för all del) kan spricka?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-12 07:02
Ursprungligen av CEk:

Nån som har erfarenheter från hur vita spruckna iPhones hanteras via olika operatörer? Är återförsäljare för iPhone och skickade häromdagen in en vit 3Gs med sprickor i skalet, precis som på min gamla 3G som aldrig varit i golvet eller liknande. Av Telenor kommer ett kostnadsförslag för utbytesenhet då de menar att det är yttre åverkan. Det konstiga var att när jag pratade med Telenor (dit lurarna skickas) så menade reparatören att sprickorna var för stora för att falla inom Apples garanti. Jaha, så vad är egentligen en OK spricka då? Har det blivit officiellt erkänt från Apple att de vita (och svarta för all del) kan spricka?

Var fanns sprickorna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-12 15:59

Lite här och där. Runt laddningskontakten, hörlursuttaget och även vid volymknappen om jag inte missminner mig.

Ursprungligen av zappee:

Var fanns sprickorna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 17:43

Någon som vet hur förfarandet går till när man lämnar in den till en Telenor butik? Har en iPhone 3gs som fått en liten spricka vid hörlurskontakten. Borde ju inte vara svårare än att ha en massa bakstycken på lager så kan man byta det själv. Känns onödigt om man måste skicka in det på reparation för en sådan enkel åtgärd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 20:03
Ursprungligen av pcw:

Någon som vet hur förfarandet går till när man lämnar in den till en Telenor butik? Har en iPhone 3gs som fått en liten spricka vid hörlurskontakten. Borde ju inte vara svårare än att ha en massa bakstycken på lager så kan man byta det själv. Känns onödigt om man måste skicka in det på reparation för en sådan enkel åtgärd.

Telenor skickar den till Anovo som byter ut den. Förutsatt att fuktindikatorn inte lösts ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 20:11
Ursprungligen av FreddeB:

Telenor skickar den till Anovo som byter ut den. Förutsatt att fuktindikatorn inte lösts ut

Byter ut bakstycket eller hela telefonen? Vet du hur lång tid det tar ungefär? Fick du lånetelefon?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-04-14 20:26

De byter hela telefonen, du får en refurbisht eller vad det nu heter, telia tar det ca 1v

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-14 23:01

Telenor skickar inte till Anovo, de går till Telenors egna verkstad (ligger i Landskrona eller nåt) och där följer de Apple policy om sprickor. Det gällde tydligen inte den som jag skickade in åt min kund. Mycket märkligt då Telia verkar vara givmilda med just samma problem.

Ursprungligen av FreddeB:

Telenor skickar den till Anovo som byter ut den. Förutsatt att fuktindikatorn inte lösts ut

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-15 07:50
Ursprungligen av CEk:

Telenor skickar inte till Anovo, de går till Telenors egna verkstad (ligger i Landskrona eller nåt) och där följer de Apple policy om sprickor. Det gällde tydligen inte den som jag skickade in åt min kund. Mycket märkligt då Telia verkar vara givmilda med just samma problem.

Varför gällde den inte? Min har en liten spricka från hörlurskontakten mot skärmen. Jag kan absolut leva med det så jag funderade om jag skulle vänta tills den blev mer skadad, men det kanske är en dum idé?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-15 23:38

Ja, ringde till dom (å en kunds vägnar) och de hävdade att sprickan inte var inom Apples ramar för garanti. Jag har som sagt dock en bekant som fått iPhones utbytta tre gånger hos Telia, utan problem så det verkar onekligen konstigt. Be inköpsstället att ringa och kontrollera vad som gäller först så det inte blir som för min kund som fick ett kostnadsförslag på 2700:- som avsåg utbytesenhet. Då hade han hellre aldrig skickat in den för den fungerade klockrent, han trodde dock att det var ett känt problem eftersom han aldrig haft den i backen. Yttre åverkan ansåg dock Telenor/Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-17 03:19

Var kan man hitta Apples garanti policy gällande sprickor i skarvar i plasten så man kan hänvisa till något när man lämnar in den till Telenor?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-17 15:00
Ursprungligen av pcw:

Var kan man hitta Apples garanti policy gällande sprickor i skarvar i plasten så man kan hänvisa till något när man lämnar in den till Telenor?

Det har varit mycket snack om en policy men Apple har aldrig gått ut officiellt och 'erkänt' att det varit ett problem. Upptäcker du sprickor inom garantitiden lämnar du in den för bedömning, om felet inte anses bero på oaktsamhet från kundens sida så byts telefonen ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-17 14:23

Förresten vad menar du med kostnadsförslag på 2700:- ? Som jag förstod det så tog Telenor butiken emot telefonen för att skicka den på reparation och sedan så har Telenors verkstad ansett att sprickan inte anses gå under garantin så kunden blir tvungen att betala 2700:- för undersökningen (eller är det för en ny telefon?)

Om kunden har möjlighet att tacka nej till en ny telefon och få tillbaks sin gamla med sprickan så är det ju inte hela världen men om kunden blir tvungen att betala 2700:- så är det ju katastrof.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-18 01:51

Ja kostnadsförslaget avsåg en utbytesenhet. Nu tog vi som ÅF den smällen i och med att Telenor sa att "sprickan var för stor". Då undrar man ju när man ska ta emot enheter vad man ska gå efter så där fick vi böja oss. Man kan ju inte börja stå och mäta sprickor för att se om dom går inom Apples ramar. Jag kan av egen erfarenhet säga att min iPhone har långt ifrån misskötts och aldrig varit i backen - ändå har den sprickor. Nånstans borde ju Apple uppmärksamma detta det är fortfarande luddigt. Som sagt så verkar det skilja mellan operatörerna då min bekant fått sin lur utbytt 2 eller 3 ggr via Telia.

Ursprungligen av pcw:

Förresten vad menar du med kostnadsförslag på 2700:- ? Som jag förstod det så tog Telenor butiken emot telefonen för att skicka den på reparation och sedan så har Telenors verkstad ansett att sprickan inte anses gå under garantin så kunden blir tvungen att betala 2700:- för undersökningen (eller är det för en ny telefon?)

Om kunden har möjlighet att tacka nej till en ny telefon och få tillbaks sin gamla med sprickan så är det ju inte hela världen men om kunden blir tvungen att betala 2700:- så är det ju katastrof.

Jag själv har fått sprickor i plasten vid kontakten nedtill. Telefonen är ca 1 år och 8 månader gammal. Jag var hos Telia. De sa att jag skulle få en ny utbytes telefon för 3.500 kr, vilket jag tackade nej till. Jag svarade varför slänga så mycket pengar när en ny Apple Telefon är bakom hörnet…

Allra helst hade jag velat låta en fackman bara byta kåpan på baksidan.

Hrmf… jag tycker att det solklart är en fabrikationsfel på plasten. En nokia eller Sony-Ericsson skulle inte ha fått sådana sprickor (i allafall inte på 2 år!). Apple borde bjuda på att få en ny bättre kåpa.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-21 21:49

Ja, förut var det ju rätt OK pris för en utbytesenhet om man hade drullat till det själv. Men som du säger, vad är det för kvalité på plasten egentligen? Jag är väldigt - och har varit väldigt - pedantisk med min iPhone (fråga min sambo, hon känner sig åsidosatt sen den kom in i familjen) och ändå har min spruckit här och där. Nu är ju min köpt i Grekland så det är inte mycket att göra men här i Sverige hade jag tagit det väldigt långt innan jag gett mig. Som jag nämnt förut; min bekant har bytt 3 st för sprickor hos Telia. Någon efter ett par besök hos konsumentverket dock men ändå.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag själv har fått sprickor i plasten vid kontakten nedtill. Telefonen är ca 1 år och 8 månader gammal. Jag var hos Telia. De sa att jag skulle få en ny utbytes telefon för 3.500 kr, vilket jag tackade nej till. Jag svarade varför slänga så mycket pengar när en ny Apple Telefon är bakom hörnet…

Allra helst hade jag velat låta en fackman bara byta kåpan på baksidan.

Hrmf… jag tycker att det solklart är en fabrikationsfel på plasten. En nokia eller Sony-Ericsson skulle inte ha fått sådana sprickor (i allafall inte på 2 år!). Apple borde bjuda på att få en ny bättre kåpa.

Tycker det är riktigt risigt när man betalar 7000 kronor för en telefon och den har sådana här kvalitetsbrister. Har fått min 3gs utbytt två gånger för andra fel, och bägge de två telefonerna jag lämnat in har varit fulla av små sprickor, typ krackeleringar, vid varenda knapp, skruvhål etc, trots att jag varit försiktig med de och alltid använt ett skinnfodral. Den tredje jag fick häromdan hade fem, sex små krackeleringar vid hörlursuttaget och volymknappen redan när jag fick den, visserligen så små att de knappt syntes om man inte kollade supernoga men om de finns där redan från början hur ska den då se ut om tre månader? Jag skickade tillbaks den med en gång, så vi får väl se om de kan skicka en utan skador den här gången... Surt att man ska behöva vara utan sin telefon i en månad bara (två veckor för den första, och nu lär det väl ta två veckor till innan den nya kommer...) Aldrig haft så mycket problem med någon telefon tidigare som jag haft med min iphone... Så svårt kan det väl inte vara att bygga en telefon som iallafall inte spricker så fort man skruvar ihop den?

Nu låter det som jag är väldigt negativ men om telefonen bara hade hållit ihop ordentligt och faktiskt fungerat som det är tänkt hade det varit den i särklass bästa telefon jag haft!

Hannes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-08 18:51

Jag har en 3GS som fått spricka från dock-kontakten nedtill (tydligen väldigt vanligt). Köpt på Telia i Augusti 2009. Går detta på garanti? Kommer de godkänna detta?

Någon som blivit nekad sprick-skador?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-08 22:30
Ursprungligen av JohnnyG:

Jag har en 3GS som fått spricka från dock-kontakten nedtill (tydligen väldigt vanligt). Köpt på Telia i Augusti 2009. Går detta på garanti? Kommer de godkänna detta?

Någon som blivit nekad sprick-skador?

Fråga Telia?

Bevaka tråden